"Nybörjare" med allmänna frågor

Re: Re: Re: Att bära

Solkrämen är inte att förakta. Det är vanligt med sönderbrända nackar och näsor. En bredbrättad hatt skyddar bättre och är alltid bra. Men passar inte barnen. Det kostar på för huden att var exponerad hela dagen.

Lycka till!
Christer

Solkräm hade jag inte tänkt på, tack!
 
Re: Re: Inte för mycket ombyten

FrökenLingon; sa:
Vad är en lagom vikt att bära? Eller är det svårt att säga? Beror väl iofs på personen som ska bära, men ändå.

Med risk för att få kommentarer (det kan jag leva med) från gramjägare och tyngdlyftare så kommer här ett inlägg om vikten på ryggsäcken.

En ganska bra tumregel är att ryggsäcken inte skall väga mera än en 1/3-del av kroppsvikten. Sedan beror det förstås på hur mycket man personligen orkar bära, hur många personer man är (fördela vikt) och om man skall på en tvådagarstur i juli eller på en tvåveckorstur i mars.

Av egen erfarenhet kan jag säga att man till en början packar alltför mycket prylar (vikt) i ryggsäcken. Men genom att efter varje tur plita ner vad man behövt (och saknat) så kommer man småningom fram till en ”idealutrustning” som alltid följer med, vikten minskar så småningom efter ett antal turer. Saker som ”kan vara bra att ha ifall om att...” kan man lämna bort redan första gången.

För en nybörjare skulle jag rekommendera att man går igenom den utrustning man tänkt ta med sig, packar ryggsäcken och knallar på runt hemknutarna och prövar sig fram innan man beger sig iväg ”på riktigt”.

Packa aldrig för mycket! Då går hela turen till att koncentrera sig på hur j**la tung ryggsäcken är och upplevelsen av att vara ute i naturen uteblir.

Roger
 
Re: Re: Re: Bra och nödvändig utrustning

Raskesven; sa:
Förvånar mig att Nordesjö inte gav tips om sin hemsida med packlista. Han lever ju bevisligen fortfarande, men han är väl för modest av sig;-)

Jag tänkte att min packlista är lite väl "fjällvandrig". Men det är ju en början - man har ju trots allt ungefär samma grejer till en tvådagars skogstur som en fjortondagagars fjällvandring:

Packlistan finns under "prylarna"

Plötsligt gnager det lite att jag inte uppdaterat min webbplats på så länge...
 
Re: Re: Re: Re: Bra och nödvändig utrustning

Nordesjö; sa:
Jag tänkte att min packlista är lite väl "fjällvandrig". Men det är ju en början - man har ju trots allt ungefär samma grejer till en tvådagars skogstur som en fjortondagagars fjällvandring:

Det som kanske saknas på den listan är vattenflaskor, endast en halvliter flaska plus en gemensam säck.
Lite mer kan behövas i låglandet för där finns inte en massa bäckar med vatten som man utan problem kan dricka direkt.

Lite reklam :)
tallrikslada_170x170.jpg


En sådan tallrikslåda använder jag, praktiskt. Två tallrikar, en skärbräda och annars så kan man förvara en del bestick, kryddor m.m. inne i lådan.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Bra och nödvändig utrustning

ollefisk; sa:
Nordesjö; sa:
Jag tänkte att min packlista är lite väl "fjällvandrig". Men det är ju en början - man har ju trots allt ungefär samma grejer till en tvådagars skogstur som en fjortondagagars fjällvandring:

Det som kanske saknas på den listan är vattenflaskor, endast en halvliter flaska plus en gemensam säck.
Lite mer kan behövas i låglandet för där finns inte en massa bäckar med vatten som man utan problem kan dricka direkt.
Utöver en vanlig vattenflaska brukar vi under låglandsvandringar ta med en eller två Ortlieb 4 l vattensäckar. Väger lite och tar liten plats när den inte används.

För det mesta behövs den dock inte, om man planerar upp turen med tanke på bra vatten. En av de senaste gångerna den användes var under första dagen på en vandring från Hebyområdet upp till Tinäset, Färnebofjärden. Fanns dåligt med bra vatten på den sträckningen. Annars är det mest när man närmar sig skärgården det blir lite knepigt med vatten runt Stockholmstrakten.

Raskesven
 
Gratis friluftsservis!

ollefisk; sa:
Det som kanske saknas på den listan är vattenflaskor, endast en halvliter flaska plus en gemensam säck.
Lite mer kan behövas i låglandet för där finns inte en massa bäckar med vatten som man utan problem kan dricka direkt.

Exakt! Vattenflaskor är en låglandsanpassning man får göra!

Lite reklam :)
[bild på tallrikskåsan]
En sådan tallrikslåda använder jag, praktiskt.

Ett utomordentligt gratisalternativ är de svarta, djupa plasttalrikar som vissa färdigrätter från till exempel Felix är paketerade i.
00.07560.gif


De är gratis, lätta och i det närmaste oförstörbara!
Plocka hem de starka beige plastbesticken som man hittar bland annat hos Max Hamburgare och Shells Selectbutiker.
 
Re: Re: Re: Inte för mycket ombyten

roggi; sa:
En ganska bra tumregel är att ryggsäcken inte skall väga mera än en 1/3-del av kroppsvikten. Sedan beror det förstås på hur mycket man personligen orkar bära, hur många personer man är (fördela vikt) och om man skall på en tvådagarstur i juli eller på en tvåveckorstur i mars.

Bra (ofta lagom) riktvärde på ryggsäckens tyngd är 1/4 av kroppsvikten och max 1/3. Men som sagt, det skiljer lite från person till person.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
foag Renskinn, allmänna frågor Utrustning allmänt 7
Olyckan Jörnkängan M96 - Sulor och allmänna funderingar Utrustning allmänt 2
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Iggle Frågor till er Sissipuukko M07 ägare Utrustning allmänt 1
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
patrix10 Frågor om Garmin 60scx Utrustning allmänt 0
patrik_pc Frågor om Satellittelefon Utrustning allmänt 2
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.