Lättpackning Allt om att packa lätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-11-10, 23:13
Dosferra Dosferra är inte uppkopplad

Tips på dunjacka.

Tänkte bara tipsa om denna dunjacka jag köpte på Decathlon.

https://www.decathlon.se/jacka ... 8397296.html

Riktigt bra kvalitet för det priset. Muddarna är riktigt sköna och den väger bara 290g för en storlek L.

Testat den ner till -4 med en T-shirt under och fick öppna jackan ibland för det blev en aning varmt.

Senast redigerad av Dosferra den 2017-11-10 klockan 23:30
Svara med citat
Gammal 2017-11-11, 07:24
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

"Jacka med 90% dun och 10% fjäder, med en fyllningsgrad på minst 800 CUIN."

Otroligt vilka spec för en femhundring.
Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 11:14
Noun Noun är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Dosferra Visa inlägg
Tänkte bara tipsa om denna dunjacka jag köpte på Decathlon.

https://www.decathlon.se/jacka ... 8397296.html

Riktigt bra kvalitet för det priset. Muddarna är riktigt sköna och den väger bara 290g för en storlek L.

Testat den ner till -4 med en T-shirt under och fick öppna jackan ibland för det blev en aning varmt.
Är du nöjd med jackan?

Senast redigerad av Noun den 2018-03-03 klockan 11:39
Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 11:00
RHolm RHolm är inte uppkopplad

Jag köpte också jackan från Decathlon och är nöjd med den. Något små i storlekarna, jag bär normalt L i jackor och denna i L är precis på gränsen. Den funkar som mellanlager under skaljackan, då är det skönt att ärmarna inte är för långa. Funkar också bra med bara en tunn tröja under. Som överdragsjacka hade jag gått upp i storlek.

Jag har använt den till allt möjligt som t.ex. skoter, cykel och skidor, oftast med en nättröja under och skaljacka över. Jag upplever att den funkar bra ned till runt -10, sen blir det lite kyligt om man inte håller igång. Min har hållit bra, inga problem med dragkedjan och jag har inte upplevt att den har tappat något dun.

Kan inte annat än att rekommendera jackan.
Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 15:41
Dosferra Dosferra är inte uppkopplad

Jag är mycket nöjd med jackan. Mycket bra kvalité för det priset.
Jag är 178cm lång och runt 78kg. Längden på ärmarna är bra och den lite mer slimmade designen gör att vikten blir mindre.
Jag tycker att längden är bra för en vandringsjacka. Att ta på sig vid lunch/middag och på kalla mornar. Jag tror en del skulle kunna uppfatta längden som en aning för kort, kanske 1 cm eller dylikt, och en del skulle nog säga att den sitter bra (178cm).

Som en vanlig jacka till vardags tror jag nog att en del skulle vilja ha den något längre om man är över 177-178cm. Om du är 178cm+ så tror jag en XL är att rekommendera.

Jag köpte den efter råd av en annan vandrare. Mest för att den var billig men blev överraskad över kvalitén.

Det finns lättare jackor och jackor från Cumulus med behandlat dun men dom kostar alla runt 2000:- och denna jacka kostar 499:-, så det var ett enkelt val för mig som har sämre budget.

Jackar är varm med en t-shirt under ner till runt -10C om man promenerar. Stillastående är den nog bara varm (med en t-shirt) ner till runt -4. Grovt räknat då.
Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 15:53
Calexico Calexico är inte uppkopplad

ja den där har jag också. Jag är nöjd, men har bara en tråkig stormberg att jämför med. Den här har mycket bättre loft och är varmare och bättre på alla sätt.
Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 21:35
Totteman Totteman är inte uppkopplad

Prisvärt

Ska jag köpa en dunpryl som förstärkning är det denna som jag kommer att köpa. Ska till Sarek i sommar, så kanske köper denna tidigare och provar under våren.

Senast redigerad av Totteman den 2018-03-13 klockan 21:35 Anledning: Felstavat
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:11.

Logga in