Bomullsryggåstält

Nån som vet var man kan få tag på ett tungt, otympligt ryggåstält i bomullskanvas? Gärna med stålskodda trästänger. Kollar runt på second hand affärerna, men det är mest sönderblåsta nylontält. Om ni vet nån affär eller tillverkare som saluför så är jag mkt tacksam. Viktigt att det är av äldre design, inga nymodigheter tack.
 
Tyskland levererar! Bra hittat, en extra guldpotatis i kanten till herr moronträ. Är stängerna av trä är det ett givet köp. Dessutom har de ju stanley termosar, bara det gör ju att man vill beställa.

Finns det fler förslag är jag idel öra.
 
Det klassiska Kalle-Anka-tältet är ju Gilwelltältet, det jag fr.a. minns av det är att det dundrar när man släpper det på marken. Det där tyska tältet såg ju fint ut men det verkar lite lätt. Gilwelltältet väger 15 kg. Jag får dock uppfattningen att det inte tillverkas mer, någon som vet? Borde gå att få tag på ett med den rätta patinan från någon scoutkår.
 
Har ett i garaget...

Köpte en påse med okänt innehåll på loppis i våras. Det visade sig vara ett ganska stort tält (4pers?). Tänkte slakta det till "diverse" projekt, men vill någon ha det oslaktat är det bara att slänga iväg ett mejl! Det är nog högre än tältet på bilderna och har lite väggar längst ner på sidorna. Säkert ett gammalt scouttält. Anna
 
Köpte en påse med okänt innehåll på loppis i våras. Det visade sig vara ett ganska stort tält (4pers?). Tänkte slakta det till "diverse" projekt, men vill någon ha det oslaktat är det bara att slänga iväg ett mejl! Det är nog högre än tältet på bilderna och har lite väggar längst ner på sidorna. Säkert ett gammalt scouttält. Anna

Vad är det för material?
 
På vår scoutlokal finns det några nedpackade tält som jag aldrig sett användas, det skulle kunna vara ett sånt tält du söker. Jag kan kolla upp det under veckan, tvivlar i och för sej på att stängerna är av trä men såna borde man väl kunna fixa själv. Av ren nyfikenhet undrar jag vad du ska med ett sånt tält till?
 
Vad ska man med ett uråldrigt tält till? Ja, det är väl mest känslan jag är ute efter. Tänkte göra en lite längre vandring med föråldrad utrustning för att se hur det är. Hur mkt bättre upplevelse får man med mässings fotogenkök, ryggåstält, anorak, knickers, burkmat etc. Hur mkt bättre är dagens utrustning egentligen? Kul grej mest. Det är väl tält i storleksordningen 2-3-manna jag är ute efter inga femtonkilos patrulltält.

Sen har jag fått diagnosen kanvasfetischist också, det kan påverka.
 
Vad ska man med ett uråldrigt tält till? Ja, det är väl mest känslan jag är ute efter. Tänkte göra en lite längre vandring med föråldrad utrustning för att se hur det är. Hur mkt bättre upplevelse får man med mässings fotogenkök, ryggåstält, anorak, knickers, burkmat etc. Hur mkt bättre är dagens utrustning egentligen? Kul grej mest. Det är väl tält i storleksordningen 2-3-manna jag är ute efter inga femtonkilos patrulltält.

Sen har jag fått diagnosen kanvasfetischist också, det kan påverka.

Den där turen låter spännande, får man kanske följa med? Jag kan bidra med Sveakök och en gammal anorak
Pär
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.