Äntligen kommit ut på bra rodd vatten

Efter 5 års roddbåtsbygganden ( 12 st båtar har det blivit + lite annat som flyter) fick jag en lucka med vackert väder 1-3 /8. Västervik blev parkeringsplatsen för bil och släp Tjust skärgård i blickfånget. Målet var att äntligen komma ut på rodd och tältresning och prova design "151" i förhoppningsvis lite bättre vågor än hemma på Stråken. Vädret var perfekt utom att det var endast en svag dyning. Det blev en väldigt härlig upplevelse. Det blev inte en så lång sträcka 30 nm. Solen var obarmhärtigt varm.
Dag 3 rodde jag halvvägs ut till Kungsgrundet det blåste kanske 5 m/s och jag fick lite mer vågor att prova båten i. Den går torrt trots att jag nog lastat i alldeles för mycket onödigt.

Däcket och sittbrunnslayouten är ett qvickfix bygge. Nu vet jag hur nr 2 skall bli.
Några turer till planneras för att se om jag kommer på något mer. Får ev ta Vätterns eller Vänerns korta krabbasjö till bruk men skärgården på ostkusten är så mycket vackrare.
Oxelösund-Stendörren - Hartsö Enskär är mina gamla hemmavatten där finns det mycket att se.

Båten är rundbottnad ser ut som en Volvo ocean racer och har en justerbar skädda. Genom sin längd 6 m går den över flera vågor märks särskilt när man möter motorbåtar som kommer nära man går på vågtopparna.

Ni som varit ute och rott mycket( tänker på signaturen KAW även på StJ) Hur mycket mat har ni med er eller prickar ni in handelsbodarna som etappmål. Jag gillar inte pulver maten utan lagar gärna något. (Sitter i från kappsegling med entonnare en mätt besättning gör mycket bättre ifrån sig).

Bilderna, en natthamn och nästa ö heter Gotland en fri horisont hör till det bästa som finns.
 

Bilagor

  • IMGP0056.jpg
    IMGP0056.jpg
    45.4 KB · Visningar: 469
  • IMGP0125.jpg
    IMGP0125.jpg
    39.8 KB · Visningar: 407
Ja, det var väl på tiden att du sökte dig ut på lite större vatten. Det läggs till en frihetsdimension, när man vet att det inte finns någon avgränsning på vattnet.
Mathållningen är, för min del, inget jag kan skriva om i gourmet-tidningar precis. Burksoppa, tonfisk, pasta, ölkorv, frukt, bröd, tubost, jordnötter, russin, kaffe o digestive-kex utgör kosten. Ett glas rödvin på kvällen vill jag inte vara utan.
Har aldrig handlat någon mat på turerna, bara fyllt på vatten.
Trots erfarenhet tog jag senast med mer än dubbelt så mycket som jag åt upp.
 
Det stämmer gourmettidningarna förslag lyser med sin frånvaro även i din meny. Vi som har så mycket utrymme måste kunna förvara lite mer spännande mat än de med mindre båtar. Jag skall nog göra något åt det inför 2012 men då i ett annat bygge.
Har varit ut på Vättern med sin korta krabba sjö det blir snabbt som att ro igenom Vaxholm det blåste ca 8m/s vid tillfället.
 

Bilagor

  • IMGP0178R.jpg
    IMGP0178R.jpg
    32.1 KB · Visningar: 358
  • IMGP0198R.jpg
    IMGP0198R.jpg
    35.6 KB · Visningar: 348
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...