Muddus

Det var väldigt låg aktivitet i detta forum....

Ang Muddus så kan jag berätta att jag har min stuga vid Ligga damm, en bit nedströms.
Var dit häromdagen och skottade av taken. Det var ca 1-1,2 m snö på taket.
Måste åka skidor till stugan ca 1 km och större delan av vägen var det ett skoterspår, men sista delen ca 100 m fick jag spåra själv och det var inte kul trots den korta sträckan. Snön bar inte alls och jag sjönk ned till låren direkt.
Kan tänka mig att en skidtur in i Muddus kan bli jobbig om man inte väntar till en bit in i april.
Visserligen kan det trots att det är en nationalpark finnas skoterspår, samerna och naturbev kör där lovligt....
 
En bit nedströms...

Det blir mot parken, väl?

Minns att jag övernattade på en liten grusplan som låg på strömsidan om vägen och borde vara där i närheten. Det var den sista natten och kändes som en bra plats med tanke på att jag ville hinna till dammen och bussen med lite marginal.
 
Det blir Muddus för mig i början av juni även denna sommar. Nu tillsammans med dom 2 yngsta barnen (8 resp 9 år). Vi går från Urtimjaur (?) via Manson till Muddusloubbal. Så är planen i alla fall men den kan ju ändras när man har med barn att göra. Stugboende blir det i alla fall.
 
Öppna och låsta stugor

Var en sväng i Muddus i helgen.
Stugorna har tidigare år varit öppna,men i år var Manson-stugan låst,däremot var både Nammatesvarestugan och Fallstugan öppna.
Så det är nog bäst att försäkra sej vilka som är tillgängliga innan man går där med stugboende i åtanke.
Jag tältade,och det var riktigt kallt,frost i backen faktiskt.Lite dumt att ha minsta sommar-quilten och inte en riktigt sovsäck,men det gick,solen värmde ju framåt morgonen.
Inga nya nedblåsta träd trots busvädret.
Djurliv;?skogsmus,rödolle och en pärluggla såg jag.
Håller man sej från stigen från Skaite till Fallstugan ( och nog mot fågeltornet) så får man vara helt ifred;Jag gick från Urtimjaur på lördagkväl,sov vid en fin tjärn nedan Tjurek-berget;vidare längs åsen mot Fallkojan utan att träffa någon;sen var det rätt många jag mötte på stigen mot Skaite.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1969 Muddus i vinter? Norr- Västerbotten 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.