Flytvästalternativ när man ror

Jag brukar ro i en vanlig paddelväst vilket fungerar utan större mankemang tycker jag. Möjligtvis kan västen vara aningens ivägen vid dragets slut (har fastnat med tummarna några gånger).
Om det är varmt blir det dock JÄKLIGT varmt i en paddelväst tycker jag. Alternativet (om man nu inte vill ro utan som dom riktiga roddarna förståss) torde väl vara en uppblåsbar, mindre skrymmande historia eller?
Hur gör ni andra? Några erfarenheter?
 
Sockerbitsvarianten?

Finns en gammal modell av paddelväst med en kudde fram och en bak. Kanske kan vara något. Men jag hittar ingen bild eller prisuppgift just nu. Kanotcentrum i Götet har en väst som är något liknande "Kanuk träningsväst 405" Se bild på deras hemsida http://kanotcentrum.jetshop.se/

Thure
 
Jag paddlar ganska ofta i 405:an. Den är smidig tycker jag och utgör inget hinder - men jag har å andra sidan vana att alltid paddla med väst, så jag tänker inte på att den är där.

Kan dock erkänna att den värmer en del, så visst blir man ju lite varm även under den västen sommartid. Inget jag ser som nåt större problem.
 
Jag har inte ens en paddelväst utan en "vanlig icke säkerhetsväst". Har nog snart haft den i tjugo år, blir en flytväst gammal? Jag tycker den verkar helt hel, det är för övrigt en Compass, försökte googla efter Compass men hittade inget...

Är alltså van vid västen, men visst är det varmt. Sommartid brukar jag inte ha på mig något annat än västen på överkroppen. Och beroende på i vilket lager jag satt flytvästen i kallare väder så sitter jag ibland några sekunder i båten utan västen när jag byter om, annars alltid på ;-)
 
Nu har jag beställt en uppblåsbar räddningsväst (Baltic Winner, manuellt uppblåsbar). Såg att dom hade sådana på kustroddtävlingen i HBG i helgen så det kan ju inte vara helt fel (om än lite dyrt ;-)
 
Hej!
Att ro med flytväst är inga problem, förutom att det kan bli varmt. Ror man enkelåra, såsom inriggare, fungerar det bra med vanlig seglarväst, men ror man sculler så föredrar jag en uppblåsbar väst. Försök hitta en "som sitter högt" så att man kan dra årorna under västen.
 
Nu har jag provrott med den uppblåsbara i sommarhetta och stiltje. Otrolig skillnad!!
Man märker knappt att man har den på sig och fartvinden svalkar skönt över ryggen. Rekommenderas varmt om man nu är "säkerhetsfreak" :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a.k.a Puma Vart ska man leta? Rodd 4
freetime Rodd som träningsform, vilken båt ska man välja Rodd 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...