Dunjacka som lager 2?

Hej! Fjällintresset har eskalerat och vill nu även prova på turer under den kallare årstiden.

För några veckor sedan tog jag med mig en dunväst som tyvärr fallerade totalt. Det blir ju väldigt blött mellan rygg och ryggsäck vilken min väst inte klarade av.

1. Är dun ett lämpligt lager 2 för en man som svettas mkt vid intensiva turer? Eller är ull/syntet bättre? Är dunjackan snarare något man förstärker med ovanpå skaljackan vid pauser, samt på natten i sovsäcken?

2. Funderar på en Cumulus Incredilite Endurance dunjacka, är väldigt nöjd med deras sovsäckar. Kommer den funka bättre än min väst då yttertyget stänger ute mer fukt plus att dunet är behandlat?

Övriga tips på temat?
 
Att ha förstärkningsplagg på sig under aktivitet är nog felet du gjorde. Som du är inne på är dunjackan nåt man primärt tar på sig vid rast.

Jag tycker i alla fall att ner till -10 så klarar jag mig med skalplagg plus underställ om jag är i rörelse (vandrar med ryggsäck eller åker skidor, dock är det nog 25 år sen jag åkte skidor sist). Jag läste om några som skidade till Nordpolen och även de hade så lite på sig trots att det var -35 (de drog 70 kg pulka), men så fort de stannade så var de tvungna att slänga upp tältet direkt och krypa ner i dunsovsäckarna.
 
Hej! Fjällintresset har eskalerat och vill nu även prova på turer under den kallare årstiden.

För några veckor sedan tog jag med mig en dunväst som tyvärr fallerade totalt. Det blir ju väldigt blött mellan rygg och ryggsäck vilken min väst inte klarade av.

1. Är dun ett lämpligt lager 2 för en man som svettas mkt vid intensiva turer? Eller är ull/syntet bättre? Är dunjackan snarare något man förstärker med ovanpå skaljackan vid pauser, samt på natten i sovsäcken?

2. Funderar på en Cumulus Incredilite Endurance dunjacka, är väldigt nöjd med deras sovsäckar. Kommer den funka bättre än min väst då yttertyget stänger ute mer fukt plus att dunet är behandlat?

Övriga tips på temat?

Helt feltänkt tyvärr. När du går genererar du värme och för att inte bli svettblöt behöver du plagg som håller ute vinden men släpper ut överskottvärmen.

Det är därför att 50/50 ofodrade jackor är populära.
När jag är ute och vandrar samt bär ryggsäck med packning brukar jag
börja med följande på överkroppen, ull/poly t-tröja underst, tunn ylle långärmad skjorta, en vindtät tunn väst, 50/50 vindtät ofodrad jacka.
På huvudet yllemössa, handskar. En halsduk för att regera förlusterna.
Efter en kilometer brukar det bli dax att ta av sig västen. Jag har en tunn genomsydd dunjacka som rastplagg oftast, Den är såpass stor och rymlig att jag kan dra den utanpå kläderna även om jag har en dunväst under 50/50 jacka som jag ofta har vid lägret.

Vitsen med flelagersprincipen är att kunna reglera, d v s ta av och på efter behov. Den lättaste 50/50 jackan har du redan i garderoben, en 50/50 herrskjorta, sätt ett blixtlås i den och ta bort knapparna. Se bara till att den är stor nog för att gå utanpå 3 lager kläder.

Det blir fler byten under dagen, vid lunch byter jag hela strumplagret, innerstrumpa syntet, knästrumpa 50/50 ull och yttersock 30/70 ull samt innersulor till torra.

Är det blåsigt och svalt kan regnbyxorna gör underverk för att behålla värmen på benen. Ullångkalsonger är fenomenala.
Men dunväst och jacka sparar jag tills jag vandrat färdigt.

Läs gärna Vintersoldat och försök förstå vad de säger om klädprincipen. http://www.oldjimbo.com/Outdoors-Magazine/vintersoldat.pdf

go tur
 
På vintern i -30 så skidar jag i underställ och bib gortexskalbyxor + skaljacka. Sedan reglerar jag värmen med blixtlås under armarna och längs byxorna. Mössa buff och vantar(skal+innervantar) åker på eller av. Jag reglerar också värmen genom att anpassa ansträngningen så jag varken fryser eller svettas. Jag har alltså inte så mycket mer kläder än vandring på hösten, det som skiljer mest är att jag har tjockare underställ på vintern.
 
På vintern i -30 så skidar jag i underställ och bib gortexskalbyxor + skaljacka. Sedan reglerar jag värmen med blixtlås under armarna och längs byxorna. Mössa buff och vantar(skal+innervantar) åker på eller av. Jag reglerar också värmen genom att anpassa ansträngningen så jag varken fryser eller svettas. Jag har alltså inte så mycket mer kläder än vandring på hösten, det som skiljer mest är att jag har tjockare underställ på vintern.

Kläder du dig för varmt kommer du att svettas. Glöm inte vad eskimåmamman sa till sin lilla telning "Svettas du så dör du barn."

go tur
 
Svet

Något som fungerar bra på mig som svettas mycket är att ha en tröja utanpå en vindjacka.

Ex tskirt, vindjacka och utanpå detta en fleecetröja.
Tycker klimatet blir bäst så.
 
Hur tänker ni kring dunjackans storlek?
Lite tightare , lite hinder när man sträcker fram händerna eller lite större dvs mer löst mateial=mer luft att värma upp.

Vad är att föredra och hur resonerar ni kring storleken?
 
Jag har dunjacka på kalla turer. Den är noga nerpackad och används inte när den riskerar att bli blöt. På så vis har jag alltid något torrt och varmt att ha på mig i vila, vilket är jätteviktigt för mig. Ska jag arbeta hårt fysiskt måste jag kunna slappna av med jämna mellanrum. Kläderna jag går i är alltid lite svettiga så att sitta still i dem fungerar inte, jag måste ta på mig nått varmt när jag stannar.
Riskerar dunjackan att bli blöt tar jag en kort paus utan jacka så jag kan spara den till kvällen och få lite riktig vila medan jag lagar mat och sånt.

Under gång räcker det med underställ och skaljacka. Har en bättre skaljacka på vintern som skyddar bättre mot vind än lättviktsregnjackan. Kanske en ulltröja med dragkedja som lager 2, men det behövs oftast inte, trots att jag är frusen.

I kallt väder tillkommer mössa och vantar och tjockare buff, som även kan användas för att reglera temperaturen. Drar hellre på mössa och vantar än en till tröja och vill ogärna byta kläder under march.

Storleksmässigt vill jag få in en underställströja och en ulltröja under dunjackan, inte mer. Ska jag vara vid öppen eld väljer jag istället en större ulltröja som jag kan dra på över dunjackan för att skydda den från gnistor.
 
Dunjackan måste vara stor nog att gå utanpå alla lager du kan ha på dig samtidigt. Därför är det viktigt att dunjackan har ärmmuddar, åtdragssnöre nertill, rymlig huva. Min stora är en dubbel med enbart tryckknappar och den är stor går ner om baken.

go tur
 
Jag gillar att ha en ganska tight vindtät jacka och undviker Gore tex på vintern (kan kombineras med tunn syntetväst under om det är kallt), och ovan på det kan jag ha en dunjacka stor eller liten beroende på temperatur. Kör jag tex hundspann så kör jag med stora dunjackan nästan hela tiden men tar av den när jag jobbar hårt hämtar vatten, eldar osv.
 
Dunjackan måste vara stor nog att gå utanpå alla lager du kan ha på dig samtidigt. Därför är det viktigt att dunjackan har ärmmuddar, åtdragssnöre nertill, rymlig huva. Min stora är en dubbel med enbart tryckknappar och den är stor går ner om baken.

go tur
Hur är det om det finns för mycket utrymme i jackan? Är det bättre med lite mer åtsittande med tanke på luft insläpp? Jag är i valet och kvalet med en M och L.
M- når nästan över bakdelen, är något stram när jag sträcker armarna. Jag har en bred rygg och axelparti.

L- stramar knappt och räcker ända ner till bakdelensslut. Dock är där mkt tyg vid magen och rygg. Ett stort mellanrum som är tomt trots fleecejacka under.

Vad känns spontant som ett bra val?
 
jag gillar jätterymliga kläder. XXL fast jag är smal som en pinne. En massa luft i plagget innebär oftast inte att det blir kallare, dock blir det mycket mindre svettigt. Detta gäller för mig både sommar och vinter (svettas ganska lite iofs). Tar gärna den extra vikten och vindflarret. Sen ska det ju såklart inte blåsa in genom midja eller ärmar. Ofta sluter ju ryggsäckens midjerem tätt runt midjan och klämmer åt jackan.
(Har alltid hatat tajta underställströjor och blev därför lycklig när jag äntligen hittade ett stort ull-linne från Dilling som gick ner över rumpan. Detta har jag på mig dygnet runt både sommar i fjällen som vinter. Sommar utan nåt annat, det är inte varmare än bomullslinne då det inte är ngt lager över.)
Om plagget är rymligt så funkar goretex-jacka på sommaren trots att den inte släpper igenom så mkt fukt. På vintern har jag försvarets gamla vadmalsbrallor och bomullsanorak, båda är stora nog för en elefant men å andra sidan blir man inte svettig alls. Speciellt brallorna både värmer jättebra och pallar ganska stor ansträning utan att bli för varma.
Som alla andra skriver, dunjacka är förstärkningsplagg för raster både vinter och sommar. Om dun has under ryggsäck så komprimeras det ju dessutom och mister värmeförmågan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Bjurs Dunjacka Kläder 27
pirx backpacka med dunjacka? Kläder 43
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
Vandrare Dunjacka som går över röva Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...