Tråden om Nordisk Telemark 1-2 LW/ULW

Du skriver att du har har kompletterat ditt tält med två extra pinnar som lär behövas vid stark vind. Vilken erfarenhet har du gjort här? Är det markpinnar du menar eller extra stänger?

Har precis fått mitt Telemark 2LW och slagit upp det. blev lite överraskad (nackdels är man köper något som man hört gott om men inte själv sett uppslaget...) att tältet endast fästs i de fyra hörnrepen med markpinnar. inte en enda som håller fast själva tältduken. Blev lite fundersam hur tältet faktiskt kommer klara starkare vind. Känns som det borde kompletteras med fästen i tälten och extra markpinnar runt om.

Vad är din erfarenhet? Har du testat i fjällen i blåsigt hårt väder?

http://www.nordisk.eu/media-center/media-center-detail/media-category/wind-test/tent/telemark-2.html
 
Kan inte alls rekommendera detta tält. Problemet med hängande duk i fuktigt väder gör tältet hopplöst att använda. Spenderade 2 nätter i regn nyligen och hade en blöt dunsäck att släpa på under 2 dagar efter detta... Det droppade rätt friskt från den dyblöta innerduken rakt ner på min sovsäck under natten. Väderförhållandena var vindstilla och ösregn.

Har skickat in en förfrågan om reklamation. Så här ska det inte behöva vara på ett tält i den här prisklassen.
 
Fler positiva/negativa erfarenheter?

Jag funderar starkt på att köpa ett Telemark 2 LW. Flera har ju lovordat tältet men jag blir lite fundersam utifrån inlägget ovan.
Vore tacksam för erfarenheter från er som använt tältet (inkl. ULW- och 1-personsvarianten) under olika väderförhållanden.
 
Har inte hittat det optimala tältet än efter att testat Enan och Abisko Lite 1.

Enan - fot/huvudända var ett problem. Packade lite långt

FJ Abisko Lite 1. Många linor som gjorde uppsättning svår. Tungt.

Nu är ögonen inställt på Nordisk Telemark

Folk vekar riktigt nöjda.

1 eller 2 p? Jag tänker att absolut är 2 LW att föredra men har hittat 1 LE grön för så lite som 3195 kr nytt vilket verkar svårslaget. Med lite 20% från Outnorth kommer jag ner i 4400 för 2 LW. Dvs ganska mycket mer.

Ni som har stått i valet och kvalet mellan 1 eller 2 p - hur resonerade bi?

Vad tycker ni om tältet?

Som jag set det är 2 LW motsvarande Enan i mått fast mer sovytrymme.

Hur skulle ni säga det röda ser ut IRL? Grönt tror jag på men det röda verkar också snyggt.

Som sagt ge era synpunkter.
 
Har ett ulw2 o tycker att de är helt lagom till ensamturer..
Har med två hundar o då blir de onödigt trångt fast de funkar med lite vilja..

Man ska ha bra komfort även i nature. 👍

Har även ett Helsport rondane 3 superlight om jag får lust med extra vikt o utrymme..
 
Slog till

Hittade ett knappt använt Telemark 2 ULW inkl footprint som jag inte kunde tacka nej till.

Har inte fått det än men ska bli riktigt skoj att testa det!

Återkommer med intryck!
 
Recension

Har ett Nordisk Telemark 1LW som jag använde 5 nätter på Kungsleden i somras. Är nöjd och kommer använda det i sommar igen om jag ska ut och vandra/löpa solo i fjällen.

Köpte det dels pga recensioner i denna tråden, samt att det då var det överlägset billigaste tältet som jag hittade i den kategorin (<1kg, håller för svenskt fjäll sommartid) vid den tidpunkten. Köpte det för ca 3200kr, antar att det är årgång 2016. Så vet inte om det har gjorts några uppdateringar i år.

Några kommentarer (mina åsikter, andra har säkert andra uppfattningar):
- Ja, tältet hänger lite när det blir fuktigt. Har aldrig sett/använt ett tunneltält som inte hänger vid fukt så för mig är det bara att gilla läget. Hade dock inga problem med vattenläckage in i tältet.
- Jag skulle säga att tältet är för litet om man är +190cm, eftersom man inte kan utnyttja hela längden utan att ligga med antingen huvudet eller fötterna i tältduken, med risk för fukt. jag är 183cm och undvek det genom att sova på sidan.
- Hade lite problem att lyckas få in tältbågen i de två hålen, behövde ta i rejält och var lite rädd att jag skulle dra sönder tältet när jag drog i det. Kanske hade jag fel teknik, men en klar nackdel om jag skulle vara stelfrusen om händerna någon gång när jag ska sätta upp det.
- Smart lösning med justerbar bredd på innertältet. När man ska sova kan man dra ut innertältet på bekostnad av absiden, och tvärtom när man behöver utrymme till absiden.
- Enbart 4 tältpinnar ingår, så om man som jag är lite orolig för stabilitet vid vind får man ta med sig fler tältpinnar vilket innebär ökad vikt.
- Vikten 830gram stämde inte när jag vägde det, tror det vägde ca 880gram + att jag hade med mig två pinnar för stormlinor.
- Jag använder tältet för soloturer där lätt packning är prio och tycker att tältet fungerar bra för det. Ser ingen anledning att byta ut det eftersom jag tror att nackdelarna med detta tältet är något som alla tält i denna kategorin lider av (utrymme). Är det något jag skulle välja ändra är det höjden på ändarna, så att man kan utnyttja hela längden till fullo utan att ligga och trycka mot innertältet. Men jämför jag måtten på detta med t ex Enan och Terra Nova-tälten så är det nog samma problem där.
 
Jag fick hem ett igår och har bara testat att sätta upp det. Det känns som bra kvalitet och första intrycket är att det kommer funka bra på sommarfjället.

Jag är 189 lång och är lite allergisk mot korta tält, men längden här är det inget fel på. Det som skulle kunna bli problematiskt är takhöjden i fotänden om man har väldigt fluffig sovsäck. Det återstår att se hur det funkar på fjället...

Duken är mycket tunn, flickvännens kommentar: "det känns som en tunn genomskinlig plastpåse"...

Jag kan återkomma efter sommaren om hur det funkat, det borde bli typ 14 tältnätter i det.

Det står i manualen att man bör täta sömmarna om det väntas mycket regn. Nån som har koll på om det behövs?

20170617_161018.jpg


EDIT: snyggt roterat...
 
Kan också ge mitt initiala intryck efter 5 nätter längs HögaKusten.

Jag har 2 ULW.

Bra
- Rymligt både på längden och höjden.
- Reglerbar absid
- Lätt att sätta upp
- Smidigt med den interna påsen att packa i
- Packas litet och väger väldigt lite
- Använde footprint vilket jag upplevde som bra mot att få in skit osv i tältet.
- Bra ventilation - hade varmt väder och inget problem med kondens.

Mindre bra
- Originalpinnarna känns ganska klena. Hade inga problem men kan tänka mig om det skulle blåsa så behövs rejälare.
- Kändes som det var svårt att få stången genom kanalen ibland. Trodde tom det var hål på duken för det var som att den kom till halva men ej tittade ut på rätt ställe. Inget hål men på nåt sätt kom den inte alltid rätt genom hela kanalen. Nån som upplevt samma sak??

Summering
Mycket nöjd. Att stången ej löper helt fritt genom kanalen är lite bekymmersamt men får kolla mer på det. Jag hade enbart fint väder.
 
Kan också ge mitt initiala intryck efter 5 nätter längs HögaKusten.

Jag har 2 ULW.

Bra
- Rymligt både på längden och höjden.
- Reglerbar absid
- Lätt att sätta upp
- Smidigt med den interna påsen att packa i
- Packas litet och väger väldigt lite
- Använde footprint vilket jag upplevde som bra mot att få in skit osv i tältet.
- Bra ventilation - hade varmt väder och inget problem med kondens.

Mindre bra
- Originalpinnarna känns ganska klena. Hade inga problem men kan tänka mig om det skulle blåsa så behövs rejälare.
- Kändes som det var svårt att få stången genom kanalen ibland. Trodde tom det var hål på duken för det var som att den kom till halva men ej tittade ut på rätt ställe. Inget hål men på nåt sätt kom den inte alltid rätt genom hela kanalen. Nån som upplevt samma sak??

Summering
Mycket nöjd. Att stången ej löper helt fritt genom kanalen är lite bekymmersamt men får kolla mer på det. Jag hade enbart fint väder.

Kanske testa silikonspray på stången för extra glid?

EDIT: kanske inte ett jättebra tips... från säkerhetsdatablad för silikonspray: "H315 Irriterar huden. H412 Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer"
 
Jag ska slå upp det hemma i helgen och se vad problemet är. Kan helt enkelt vara jag som var stressad när jag använde det i fält.

Upplever ni andra att stången löper helt fritt i kanalen?

Återkommer.
 
Jag tycker att stången kan fastna lite på mitten vid gummiringen som innertältet hänger i ibland men annars löper den väldigt lätt och fint.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...