Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen")

Och därmed kan vi kanske alla lära oss att inte dra för snabba slutsatser.

en dag står ni själva där och behöver hjälp, samtidigt som utsidan-kören dömmer ut er som dumma stockholmsturister..


En liten smula ödmjukhet tack.
 
"Vinschades upp

De två männen hade varit medvetslösa av och till, men var talbara när räddningsteamet nådde dem. De sänktes sedan ner till en lägre liggande klipphylla där de kunde vinschas upp till polishelikoptern och föras till sjukhuset i Kiruna.

– De har fått lindriga skador och hjärnskakning, bekräftar Malin Carlborg, informatör vid Norrbottens läns landsting.

Räddningsmanskapet, som fick ta bilen ner från Kebnekaise, menar att männen haft ordentlig tur.

– De hade en oerhörd tur. Hade vi inte haft polishelikoptern hade de nog blivit hängandes där i ett dygn, säger Mikael Amlert. "



BILEN?
 
Vilken onödigt dryg attityd av dig, ts. Själv är jag glad att folk väljer frisk luft framför att sitta hemma och häcka - förstår inte varför man inte uppmuntrar att fler ägnar sig åt friluftsliv istället för att håna dem. Väl investerade skattepengar i mitt tycke.
 
Kan vi inte bara sluta slänga skit på varandra och istället försöka få fram information om vad som hänt? (Så kan vi ju återgå till bajskastningen när vi vet vem vi ska kasta på...)

Aftonbladet ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13465561.ab ) verkar vara först ut med att lyckas berätta *var* det hänt något. Kebnepaktes ostkam (allt annat jag läst talar om Kebnekaises ostkam, vilket låter lite märkligt).

Att döma av en snabb bildsökning med Google så rör det sig om exponerad scrambling. Trots detta har klättrarna alltså fallit tillsammans (om man ska tro tidningarna så här långt). (( Efter lite mer läsning ser jag att det finns riktiga klätterpassager på leden också, men varför rep och inga säkringar som höll? )) Jag har sett folk som pratar om bultar som lossnat; jag kan inte hitta info om att Kebnepaktes ostkam skulle vara bultad... det låter lite märkligt.
 
Senast ändrad:
Jag har sett folk som pratar om bultar som lossnat; jag kan inte hitta info om att Kebnepaktes ostkam skulle vara bultad... det låter lite märkligt.

Med bult syftas förmodligen på pitong, eller bladbult. Vilket det säkerligen finns gott om i området.
Vilket också isåfall förklarar varför säkringarna inte höll...
 
Kebnepaktes ostkam är en klätterkam av grad 3-4. Eventuella bultar där är som sagt av klassisk typ.

En dödsolycka orsakad av stenslag har skett där under en klätterkurs, år 1946.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.