Hur ska man tänka i fjällen, ska man följa leder eller gå dit det är vackert?

Ja, karta och kompass bör alltid finnas med. GPS kan säkert vara kul att ha med, men karta och kompass räcker fullgott för att navigera i fjällen.

Det går utmärkt att få se vackra vyer längs lederna också, så jag ser inte något motsatsförhållande där. Är man ovan vid fjällmiljö kan det vara en viss trygghet att hålla sig längs leden.
 
I vilken skala bör kartorna vara för att man ska kunna navigera någorlunda?

Undantaget specialkartor som högfjällskartan för Kebnekaisemassivet, t.ex. så är fjällkartan i skala 1:100000. Det räcker oftast, men då det är 20 meters ekvidistans, d.v.s. höjdskillnad mellan två höjdkurvor kan t.ex. ett stup på 10 meter vara "osynligt" på kartan. Kan kanske komma som en överraskning... Det är inget problem så länge som du rör dig i områden där det är "normalt" brant.
 
Senast ändrad:
Visst skulle man kunna klara sig bra i fjällen med bara karta, om man är van att orientera och väljer väg på ett vettigt sätt, men en kompass är knappast tung att bära på.

Är man inte van vid karta och kompass kanske en GPS kan ge lite extra trygghet, men om man ser till att hänga med på kartan när man går så ska det inte vara något problem.

Det man får tänka på är väl att dimma eller låga moln kan göra det mycket svårare att navigera. Topparna, som i vanliga fall är bra landmärken, blir osynliga. Om man inte är van att orientera kanske det är smartare att ligga stilla om sikten blir väldigt dålig.

Lantmäteriets fjällkartor är bra, om än något otympliga. Om jag bara ska röra mig i ett mindre område brukar jag scanna in en bit av kartan, skriva ut (med lämplig info på baksidan, typ busstider eller avstånd eller telefonnr jag kan behöva), och plasta in.
 
Gps

Kartan och kompassen är ju naturligvis självklara i utrustningen. GPS är bra OM man kan med den och OM man är kunnig att med kordinaterna från GPS:en läsa in sig på kartan.
Har varit med om att det kommit in folk på polissationen och lämnat färdplaner mm och glatt berättat att man hyrt en GPS osv. man vet hur man slår på den och vet att man får ut kordinater men man kan ej läsa in sig på kartan.... !!! Om det sade uthyraren ( en friluftsbutik i Sthlm) ingenting.'
Karta och kompass, ev GPS OCH en hyffsad färdplan som man lämnat åt någon anhörig eller god vän är enl min mening A och O när det gäller fjällsäkerhets utrustning..
Lämna i vart fall ett ungefärligt område man skall vandra i, säg inte bara fjällen..eller Sarek.
Det har genom åren kostat miljontals kronor på olika eftersök i onödan bara för att folk inte bemödat sig om att lämna en färdplan....
 
Karta och kompass är inte bara en nödvändig säkerhetsåtgärd, det är också väldigt kul att kunna se var man är, vad som finns i närheten och hur långt det är till olika punkter :)
 
Kartan är planeringens grund, genomförandets mall, och minnenas ankare. Kompassen behövs sällan men då den behövs, i dimma och mörker är den ovärderlig. GPS kan säkert vara en kick för somliga, men inte nödvändig. Dessutom väger både den och batterierna.
 
håller med seobserver...
sen har jag en känsla av att andra också har velat gå där det är vackert, dvs det borde vara ganska stor sannolikhet att det finns leder/stigar där det är vackert.. osså ärde så jobbigt att gå i vidjesnår.. =) men var inte rädd för att göra avstickare utanför lederna om du känner för det. (men något av det bästa med vinterfjäll är att det är så lätt att ta sig fram utanför lederna..=)
 
hejsan
rekommenderar gps- med inbyggd karta. och xtra batterin.
känns skönt att veta vart man är.
häruppe så finns det så pass mycket malm att kompassen leker hoppjerka av och till..

ha en fin tur

vänligen nils
 
Jag förstår inte ens hur man tänker om man räknar med att klara sig utan karta? Kompass? Jag följer till stor del leder och jag har varit med om att de försvunnit för mig, i dimma t ex, och jag har varit beroende av kompass och lämpliga landmärken.

För en del är det ett egenvärde att inte följa lederna; själv lämnar jag dem om det är praktiskt, t ex för att undvika dopp ända ner i furuskogen. Vad som är vackert är inte gott att veta i förväg. Lämnar man lederna uppstår också frågan om man kan ta sig över bäckar och älvar; deras karaktär är svår att läsa på kartan - möjligen kan man få viss ledning av hur högt källan ligger.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...