Uppfräschning, använda kompass?

Var rätt många år sedan 15-20 år sedan jag använde kompass! Någon som enkelt kan förklara hur man gör eller om det finns något youtube klipp som visar hur man gör?
 
Det är ytterst sällan jag använder de funktionerna på kompassen; grader, ställa in efter kartan och syftning. Det tar för lång tid helt enkelt. I öppna landskap, som fjäll och skärgård, är kartan viktigast. Kompassen ger väderstrecken och toppar, öar, sjöar mm navigerar man efter. I tätare skog tar man ut en ungefärlig kurs och låter sig fångas upp av strukturer i landskapet; en myr, sjö, bäck, väg, hyggeskant mm. Ett annat bra sätt är att hålla höjd och följa en höjdkurva (det där bruna bandet som ligger lite varstans i naturen ;-) ). Det spar kraft att gå en liten omväg på samma höjd än att gå upp/ner. Träna upp förmågan att läsa av landskapet och planera din rutt, så kommer du sällan att behöva använda ringen och syftning. Orienteringskompasser har inga sådana finesser och hela sporten går ut på att hitta exakt.

Tror jag kan räkna på ena handens fingrar de gånger jag använt kompass enligt instruktion A1 de senaste 25 åren.
 
Håller med! Kompassen använder jag "uteslutande" för att passa kartan som det väl brukar kallas. Dvs vrida kartans norr mot norr. Orienterar gör jag alltså med kartan. Att gå på kompasskurs har jag bara gjort när det varit väldigt dimmigt så att terrängformer etc inte varit synliga.
 
Navigera fel!

Kanske TS vet detta, men kanske inte.. :)

Eftersom man nästan altid kommer lite fel på kompasskurs så kan det vara smart att "navigera fel" från början.

Som andra sagt tidigare så är det ofta i dålig sikt du behöver gå kompasskurs. Låt oss säga att du skal till stugan vid älven, i dimmiga förhållanden. Du tar ut kursen på kartan och knatar på. Plötsligt står du vid älven, men ser ingen stuga. (Det är ju dimma för f-n) Skal du då gå till höger eller till vänster??

Så, sikta hellre in dig några grader fel på älven, så vet du när du träffar den vilket håll du ska följa den. (om du minns vilken sida du navigerat fel på då ;)

Praktiskt när det är "ledstänger", staket, älvar osv, i naturen, annars inte.
 
Jag använder kompassen rätt ofta för att ta ut en kompasskurs.

Ett exempel är att veta vilken liten stig man ska vika av på upp i skogen när man går längs en väg längs en äng (tar ut bäring på ladan på andra sidan ängen).

Är man osäker på om stigen har förgrenat sig eller inte kan man kolla på kartan vilken riktning stigen går och ställa in på kompassen och kolla att det stämmer med verkligeten. Liknande kan användas (vid molningt väder) för att avgöra om man har passerat en stor krök på stigen eller inte (är det soligt märker man det oftast ändå).
 
På natten

och i dimma är kompasskurs eller motsvarande med GPS nödvändigt om man inte har en mycket tydlig väg, strand eller stig att följa.

För 20-30 år sedan var missvisningen så liten i Sverige att man kunde bortse från den. Nu bör man ta hänsyn till den vid lite längre distanser. Störst missvisning vid Haparanda. http://www.sgu.se/sgu/sv/geol_kartering/geomagn_dok/kompass_s.htm

Missvisningen ställs in på kompassens gradindelning efter det att kompasskursen är fastställd. Är missvisningen östlig dvs det som är aktuellt i Sverge för närvande, dras antalet av grader från. Kompasshusets gradindelning vrids enligt uret. Är missvisningen västlig läggs graderna till. Missvisningen framgår av kartan du vandrar efter.


Thure
 
Syftning är väldigt bra att kunna eftersom man kan fastställa exakt position. Har haft många diskutioner om vilken bergstopp man egentligen är vid och det har tagits ut med syftning.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.