Pentax optio W90

Som i alla kompaktkameror är sensorn liten. Optiken är av plast. Har själv bara erfarenhet av W10 till W 60 fn. De är vattentäta och rundtecknande. Lyfter du för att skjuta ett snapshop kommer kameran att fördröja sig. Tricket är att ha kameran framme och rätt inställd. Tveksam att rekommendera den.
 
Har haft två av Pentax W-kameror och det tar inga fantastiska bilder men de duger. Alla kompaktkameror lider av liten sensor men samtidigt gör en liten kamera, i det här fallet dessutom vattentät, att du har med dig den överallt. Sonys vattentäta TX5 har fått bra kritk men designen är inte lika robust som W90.
tx5gron.jpg
 
Det är väl nästan alltid så att det man vinner på karusellen förlorar man på gungorna. Men fördelen med en robust kamera är ju att man faktiskt har den med och framme med kanske medelmåttiga bilder som följd, istället för att ha en bättre kamera nerstoppad i väskan. Jag är helt klart intresserad, men alltid roligt att höra sig för om andra erfarenheter först. Och väldigt trist om man blir besviken efteråt.
W90 ser ju extra robust ut tack vare gummiskalet (tror jag den har, har bara sett den på bild) men hur mycket tåligare är den än övriga kameror med vanligt hölje?
 
Några plus och minus:

Hyfsade bilder vid goda ljusförhållanden.
Användarvänlig. Trevligt format. Lätt att greppa.
Robust utförande.
Inga tecken på vatteninsläpp eller korrosion efter en säsongs saltvattenspaddlande på västkusten.

Brusreduceringen ger utsmetade bilder vid sämre ljusförhållanden.
Vid filmning i solljus märks ofta en purpurfärgad slöja och vertikala streck.
Repkänslig display.
Kort batteritid.

/Rune, Gbg
 
Jag köpte en w90 efter att ha kollat igenom utbudet av vattentäta kameror hyffsat i alla fall. Det är ingen perfekt kamera, men den funkar hyggligt. Jag behövde snabbt en ersättare till min Optio W10 som la av efter några års trogen tjänst. Styrkan är så klart att kameran är vattentät och alltid följer med. För mig är det den egenskapen som givit de bästa bilderna. I mitt fotoalbum "surf i portugal" hittar du lite bilder tagna med W90 och i övriga album är mycket fotat med gamla W10.

Som sagt, vattentätt är grejen och min förra kamera har verkligen hängt med på mycket. Jag räknar med att den nya kommer klara ännu mera stryk och även få följa med på fridykning då den klarar större djup än den gamla.

//Ala
 
Jag har kört med W90:n i ett halvår eller så där. Den kan självklart inte jämföras med " stora " Nikonen, men det är väl inte det som är meningen heller. Jag paddlar och det är största anledningen till att jag ville ha en kamera som klarar av lite omild behandling med vatten osv.
Den går alldeles utmärkt att fiska fram och fota ,med neoprenhandskarna på, det är en klar fördel.
Jag tycker den är helt ok, jättebra närbilder faktiskt. Jag rekomenderar den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.