Skidåkare skjuten av älgjägare

I närheten av Ljungby sköts i går en skidåkare ihjäl av en älgjägare. På bilderna i pressen verkar det som om skidåkaren åkte på ett elljusspår med med preparerade spår.

Det förekommer mycket underliga kommentarer i artiklarna om händelsen:

"Kvinnan fick sikte på älgen och sköt ett skott utan att se någon skidåkare, berättar en boende i området."

Tydligen räcker det som säkerhetsmarginal!

"– Det är en osannolik och tragisk olycka. Skidåkaren har haft maximal otur, säger Kronobergspolisens informationschef Robert Loeffel till DN.se."

Med 300000 jägare och över 2 miljoner civila vapen så är ju inte händelsen speciellt osannolik.

http://www.smp.se/nyheter/ljungby/skidakare-omkom-i-jaktolycka(2202819).gm

http://www.expressen.se/nyheter/1.2241050/skidakare-skots-ihjal-av-algjagare
 
Jag kollade runt lite efter liknande fall för att se vad eventuellt straffet kan bli. Och om det inte finns faktorer inblandade som de mörkar så handlar det om vållande till annans död, vilket gav 25 000 kronor i böter / familjemedlem i an annan jaktolycka.
 
Klantigt uttalande

Verkar vara ett klantigt uttalande av polisen, självklart har jägaren gjort nått fel om man träffar en skidåkare på ett eljusspår...
Jägaren vet naturligtvis att det är ett eljusspår och då skjuta när man inte vet var en förlupen kula tar vägen är inte otur...

Och så säger de att vargar är farliga...
 
Att skjuta utan att tänka på att det ska finnas kulfång(en kulle eller en sluttning) bakom målet, borde väl betecknas som grov vårdslöshet, vållande till annans död eller liknande....
Utan att behöva några ytterligare fakta så anser jag att skytten helt klart varit mycket oförsiktig och bör ställas till svars. Vilket ändå är en klen tröst för anhöriga till den skjutne!
 
Men personligen har jag aldrig förstått hur det kan vara tillåtet att jaga fritt i marker som även allmänheten har tillträde till. Jämför man med dom regler som gäller för militära skjutfällt. Framstår det som ännu mer obegriplgt.
I så fall skulle det leda till att allmänheten inte skulle få vara i skogen stora delar av året och det vore ett mycket stort ingrepp på allemansrätten.

Risken att bli skjuten är så låg att åtgärderna du nämner förefaller kraftigt överdrivna.
 
Det sker besynnerliga olyckor som i sig naturligtvis är väldigt tragiska. Men det gäller att sätta saker i ett sammanhang innan man vidtar åtgärder. Jag tycker inte att det ser ut som ett preparerat skidspår på bilden, det ser ut som en skogsväg med ett par bilspår och ett par skidspår. Bilspåren kan vara från ambulans eller polisbil och tillkommit efter olyckan.
Man har ju en benägenhet att se det man vill se så jag kan ju inte vara helt säker, men ett ytterligare indicium kan ju vara bildtexten där det står att det är en skogsväg.
Enligt uppgifter till Expressen.se ska det inte vara vanligt att se skidåkare i området.
Även det tyder på att det knappast handlar om ett preparerat skidspår, eller så är det en förklaring till varför det mer ser ut som en skogsväg.
En sak som jag är helt säker på är att en jaktledare som skulle tillåta älgpass vid ett preparerat elljusspår har brutit mot reglerna. Det lär säkert framkomma vid polisutredningen.

Det kan finnas anledning att avvakta fakta innan man avger dom.

Statistiskt så blir det lite missvisande att länka till samma händelse i olika tidningar och addera ihop dom.
 
Senast ändrad:
självklart har jägaren gjort nått fel om man träffar en skidåkare på ett eljusspår...
Jägaren vet naturligtvis att det är ett eljusspår och då skjuta när man inte vet var en förlupen kula tar vägen är inte otur./QUOTE]

Jag har läst artiklarna flera gånger och kan inte hitta någonstans där det står att skytte sköt mot ett eljusspår? Det enda som syns på bilden är en skogsväg med bilspår och ett par skidspår, vi vet ju inte ens om det var på denna väg han vart skjuten.

Tragiskt är det.
 
I så fall skulle det leda till att allmänheten inte skulle få vara i skogen stora delar av året och det vore ett mycket stort ingrepp på allemansrätten.

Risken att bli skjuten är så låg att åtgärderna du nämner förefaller kraftigt överdrivna.

Nej :) Man skall självklart inte ha folk som springer omkring och skjuter mitt i bebyggda områden

Jägarna får självklart jaga hur mycket dom vill bara dom håller till i väl inhängnade områden. Samma gäller får motorfordon i naturen. Man får köra hur mycket man vill bara man håller till på ett avgränsat område.

Hans Friedel
 
Nej :) Man skall självklart inte ha folk som springer omkring och skjuter mitt i bebyggda områden

Jägarna får självklart jaga hur mycket dom vill bara dom håller till i väl inhängnade områden. Samma gäller får motorfordon i naturen. Man får köra hur mycket man vill bara man håller till på ett avgränsat område.

Hans Friedel

Du bor inte i norrland antar jag:), jag är definitivt mer rädd för att bli påkörd av en snöskoter än skjuten när jag åker skidor.
Vi har ingen bebyggelse i skogen heller, det är liksom omöjligt eftersom man måste såga ner träden innan det ryms några hus. Fast vi har en stugby med trädkojor men det räknas väl inte?
 
Nej :) Man skall självklart inte ha folk som springer omkring och skjuter mitt i bebyggda områden

Jägarna får självklart jaga hur mycket dom vill bara dom håller till i väl inhängnade områden. Samma gäller får motorfordon i naturen. Man får köra hur mycket man vill bara man håller till på ett avgränsat område.

Hans Friedel

Isåfall skulle väl all mark inhägnas...?
Jägarna äger ju marken (eller arrenderar jakträtten av markägaren)... om markägaren skulle få sätta upp stängsel för att få jaga, och allmänheten skulle förbjudas tillträde, så innebär det väl i praktiken att allemansrätten försvinner.

Sen får man visst köra motorfordon i naturen, om man inte förstör (vilket i praktiken bara går på vissa marker i djupsnö). Har man markägarens tillåtelse får man köra typ hur som helst. Annars skulle det väl inte finnas skoterförbudsområden...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.