Teleobjektiv

Jag har precis köpt min första systemkamera, en Nikon F60. Det följde med ett objektiv Sigma 28-80 mm.
Det jag nu saknar är ett objektiv för att fotografera fåglar på längre avstånd.
Nu undrar jag om ni har något bra tips på vad jag ska köpa mej för något. Jag vill inte lägga allt för mycket pengar men samtidigt inte göra ett dåligt köp.
Man läser ju väldigt mycket olika om Sigma-objektiven tex.

Lasse
 
prisvärd

hej!

jag har ett sigma 70-300 zoom som jag är mycket nöjd med. kostar bara 2000 kr och ger fförhållandebra bilder. har även en rolig makrofunktion, som kan förstore ner till skala 1:2
 
Kopior är bra idag...

Hej!
Dagens s k kopior räknas idag som fullvärdiga produkter. Alltså inte kopior längre, utan fristående sortiment.
Du kan köpa objektiv till de flesta kamerahusmärken från bl a Sigma och Tamron.

Ett som går upp till 300 är bra. Går du upp till 400 blir priset avsevärt mycket högre.
Vad man kan tänka på vid val av objektiv, är lägsta bländartalet. Det anger hur mycket ljus objektivet kan släppa in, och kan göra stor skillnad. Med ett ljusstarkt objektiv (lågt bländartal), är du inte lika beroende av ett stativ, till exempel.

Fast oavsett så medför långa objektiv en viss skakningsoskärpa.

Bästa rådet egentligen, är att söka upp en kameraaffär, och tala med en kunnig där inne. Du behöver inte köpa grejorna med en gång, utan bör gå runt till olika handlare om du inte vet så mycket själv. Många kamerahandlare vet inte särskilt mycket om det de säljer, tyvärr.
 
Ring Scandinavian photo

Tjena.
Sigmas objektiv är jätteskarpa och flera av deras objektiv är skarpare är Nikon orginal.
Det är ju ingen nackdel att de är billigare också.
Se denna adress http://www.scandinavianphoto.se
(Tänk på att det finns en stor beganatmarkand i Sverige)

Lycka till
 
Precis!

Och inne på Scandinavian Photo har de dessutom en begagnatmarknad. Lite dyrare än privat begagnat, kanske, men så får man också en genomgången kamera, och (har jag för mig) en viss garanti.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.