Larma räddningstjänsten i onödan.

Nej det förstår jag, men det är så trist att jag hela tiden måste ta hänsyn till att folk inte kan skilja mellan olycka-icke olycka, där dom inte ens tar reda på vad som hänt utan bara kastar sig över närmsta mobil. Det här är inte ett fritt land längre, sen mobilen kom och folk slutade tänka själva och agera därifrån.

Du ställer krav på att åskådare ska säkerställa att det är en nödsituation innan de larmar? Vilket troligen innebär att de måste ta sig närmre dig, dvs gå ut på isen. Vilket de antagligen inte har utrustning med för att göra säkert. Själv tycker jag du ställer väldigt höga krav på dim omgivning.

Men att ringa ett samtal till den lokala räddningstjänsten tycker du för omständigt?

Har du problem med att folk brukar larma när de ser dig, så tycker jag du borde ringa den lokala räddningstjänsten och fråga hur fellarm kan undvikas i fortsättningen.

Själv tycker jag det är sympatiskt att folk larmar när de ser en person i vattnet. Trots att de inte kan avgöra om det är ett nödläge.
 
Nej Anders, än har det inte hänt mig men det beror nog på att det är mörkt så ingen sett mig. Nu när det blir ljusare igen så kommer problemet att uppstå, det är jag övertygad om. Är det då många ute på isen så ökar ju risken för falsklarm dramatiskt.
 
Där sa du nåt jag inte tänkt på, det borde räddningstjänsten kunna vara med och sponsra för dom korvörena det blir för dom tjänar dom ju in på första larmet. Jag ska kontakta dom om det.

Haha, där gick du över gränsen! Jag har trott att du varit allvarlig tidigare, men nu avslöjade du dig allt!
 
Nu har jag läst så mycket om SPOT så jag säger: vilket skämt. För det första ska man köpa grejen, sen ska man ABBONNERA på tjänsten också, vilket definitivt inte var gratis. Det har jag varken lust eller råd med.
 
GPS-tracker

kan vara ett alternativ till SPOT 1200 Kr innehåller ett GSM-kort så det kanske kostar för SMS etc?

Se video på Dagens Nyheters hemsida.

Thure
 
För något år sedan så var jag och handlade när en fyllgubbe ramlade omkull och skog sig i pannan. Det samlades ett 10-tal personer runt om. Jag gick och hämtade ett plåster i butiken intill. Under tiden ringde någon 112. Helt i onödan, framförallt eftersom han bodde 200 meter bort. Hans fru kom på 2 minuter när någon tillslut frågade vad var han bodde...

Om han drönade rak ner i backen och slog pannan hade var det verkligen rätt att skicka ner honom till akuten! Alkoholiker får lätt hjärnblödning. En snabb CT hade kunnat rädda livet på honom. (Om det nu verkligen hade varit något mer än ett märke i pannan.)

Nu vet jag ju inte hur illa han slog sig. Var det en rispa eller liknande så var ju det fint med plåstret. Och jag hade reagerat likadant som dig.

Men jag uppmanar alla till att söka in till akuten om de slagit i skallen ordentligt. Har sett allt för många, både gamla och unga, dö eller bli handikappade resten av livet för det att "de bara fick en på skallen".
 
Senast ändrad:
Kan du inte be dina kompisar inom "Den Gröna Sektorn" om att hålla lite koll då? De kan ju lite tyst och smidigt "ta ner" eventuella larmare som råkat få syn på dig i nattmörkret..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Har du behövt larma Fjällräddningen ? Säkerhet och räddning 21
Tomas Carlsson Fara i onödan! Säkerhet och räddning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.