Larma räddningstjänsten i onödan.

Falsklarm är väl på sätt och vis inte nåt att bekymra sig över.
Min gissning är att kostnaden för räddningstjänst är tämligen fast, sen hindra väl inte det att somliga räknar ut att kostnaden per utryckning är den totala kostnaden dividerat med antalet utryckningar och att man därmed kan tjäna stora pengar på att minska antalaet utryckningar.

Den enda problematiken med falska larm är antagligen att det riskerar innebära att nån annan nödställd tvingas vänta, vilket förvisso kan var nog så allvarligt.
 
Hellre ringa 9 av 10ggr i onödan å rädda ett liv än att inte våga ringa.....

/Janne

Alltså:
1 Tar man reda på vad som hänt så att rätt resurser kan sättas in från början.
2 Låter man bli att falsklarma så att man inte äventyrar andra skarpa insatser och därmed rikerar att offra liv.
 
Alltså:
1 Tar man reda på vad som hänt så att rätt resurser kan sättas in från början.
2 Låter man bli att falsklarma så att man inte äventyrar andra skarpa insatser och därmed rikerar att offra liv.

Sarkasm: -Jo att ge sig tid att se efter om isbadaren kan ta sig upp själv är ju alltid en bra idé. Oftast är det inte så bråttom när någon ligger i nollgradigt vatten. Så lägg gärna några minuter på att stirra, avvakta och se hur det utvecklar sig. När man väger risken för ett dyrt falsklarm mot risken att förlora ett liv, ska man komma ihåg vilka otroliga kostnader ett falsklarm kan föra med sig.

Inte sarkasm: -Kan bara hålla med Stuvarn. Bättre larma och se att det var ett falsklarm än att vänta och leva med kunskapen att man borde larmat direkt. Det går alltid att komplettera ett larm med mer info efterhand som man får en bättre överblick.
 
Hellre ringa 9 av 10ggr i onödan å rädda ett liv än att inte våga ringa.....
Absolut!

Falsklarm är väl på sätt och vis inte nåt att bekymra sig över.
Min gissning är att kostnaden för räddningstjänst är tämligen fast

Om det är en heltidskår som rycker ut blir det väl inte så mycket kostnader för ett falskt larm (bortsett från diesel/bensin). Är det däremot en deltidskår som rycker ut blir prislappen ett antal tusen per timme bara i lönekostnad.

Inte sarkasm: -Kan bara hålla med Stuvarn. Bättre larma och se att det var ett falsklarm än att vänta och leva med kunskapen att man borde larmat direkt. Det går alltid att komplettera ett larm med mer info efterhand som man får en bättre överblick.
Det vanliga scenariot är att larmoperatören tar telefonnumret till den som larmar, sen ringer räddningsledaren upp när räddningstjänsten är på rull.
 
Borde väl fortfarande vara den som har larmat som borde få böter om något sånt utdelas, dom tar ju namn och nummer till personen. Sen att skridskobadaren får skäll är ju jättekonstigt, oprofessionellt av brandmännen.
 
Det märkliga är att grundproblemet inte fallit ner hos alla: Ringa i onödan kan leda till nedprioritering/längre utryckningstid till annat ärende, så i slutändan kan resultatet bli ett förlorat liv någon annanstans istället.
 
Är du seriös eller trollar du bara?

Tycker du att den som vinterbadar ska åka på skäll och eventuella böter för falsklarm?

Personen som larmade ansåg sig alltså nära nog att vara säker att nått var fel, men för långt bort för att höra ett rop på hjälp. Är det ens möjligt?
Vi har inga lagar mot att bada på vintern så att anklaga badaren är ju bara fel.
Egentligen så tycker jag man borde kunna försöka accepetera att ett misstag har gjorts utan uppsåt, och ska väl på så sätt inte räknas som falsklarm från den som larmade heller.
Men den som simmade har knappast gjort nått fel, skulle den satt upp en stor jävla skylt med "Jag badar helt frivilligt jag lovar!" eller vad är det man är ute efter?
 
Det märkliga är att grundproblemet inte fallit ner hos alla: Ringa i onödan kan leda till nedprioritering/längre utryckningstid till annat ärende, så i slutändan kan resultatet bli ett förlorat liv någon annanstans istället.

Det är inte ett avgörande som skall göras av den som ser ett olyckstillbud. Det beslutet tas av larmcentralen och insatsledare.

Ser man ett troligt olycksfall som kräver större insats för att rädda liv än vad man själv kan klara så ska man kontakta 112. Sedan kan man hålla insatsledare informerad om skeendet löpande.

Att underlåta att larma om man ser ett troligt drunkningstillbud som sedan slutar olyckligt tror jag blir tungt att bära.

Beträffande trådstarten så sätter jag inte så stor tilltro till vad som sägs ha hänt. Men som debatt är det intressant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Har du behövt larma Fjällräddningen ? Säkerhet och räddning 21
Tomas Carlsson Fara i onödan! Säkerhet och räddning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.