Viktig medicin vid olycka ?

Lustgas?

Har funderat lite på sånt här med... Nån som vet hur lustgas fungerar? En liten flaska med tillhörande mask eller dylikt borde väl inte vara helt fel? Som jag fattat så släpper också effekten så fort man tar av sig den? Troligtvis finns det en anledning till att det inte finns receptfritt...

Det finns fler situationer än just på tur som nåt sånt skulle kunna göra nytta: i bilen, om inte till en själv eller ens passagerare, så kan man ju vara först på en olycksplats. Nån som är insatt?
 
Lustgas

4.3 Kontraindikationer
När Livopan inhaleras, kan gasbubblor (gasembolier) samt gasfyllda hålrum expandera på grund av lustgasens ökade förmåga att diffundera. Till följd av detta är Livopan kontraindicerat vid följande tillstånd;
- Hos patienter med symptom eller tecken på pneumothorax, pneumoperikardium, uttalat emfysem, gasembolier eller skallskada.
- Efter djuphavsdykning med risk för dykarsjuka (kvävebubblor).
- Efter behandling med hjärtlungmaskin eller kranskärlskirurgi utan hjärtlungmaskin
- Hos patienter som nyligen fått intraokulär injektion av gas (t.ex. SF6, C3F8) tills nämnda gas har absorberats helt, då gasvolymen kan komma att öka i tryck/volym och härmed orsaka blindhet.
- Hos patienter med kraftigt utvidgade tarmar.
Livopan är även kontraindicerat:
- Hos patienter med hjärtsvikt eller hjärtdysfunktion (t.ex. efter hjärtkirurgi) för att undvika risken för en ytterligare försämring av hjärtfunktionen.
- Hos patienter som visar tecken till konfusion eller på annat sätt väcker misstankar om ett ökat intrakraniellt tryck.
- Hos patienter med sänkt medvetande eller påverkad förmåga att samarbeta och ta emot information pga risken för att ytterligare sedering från lustgasen kan påverka naturliga skyddsreflexer.
- Hos patienter med konstaterad men obehandlad vitamin B12- eller folsyrabrist eller konstaterad genetisk rubbning i de enzymsystem som är involverade i omsättningen av dessa vitaminer.
- Hos patienter med ansiktsskador där användandet av en ansiktsmask kan utgöra svårigheter eller risker.
 
Eftersom 1. frågan handlade om förebyggande

så vill jag påpeka att kloka kamrater med på färden är en god garant för att om ngn blir akut skadad den skadade tas omhand på bästa sätt.
Jag har utomlands tre ggr skadat mig så att hjälp behövdes, vid två tillfällen hade jag kloka kamrater som hjälpte mig och den tredje gången då jag var solo hade jag en ren tur och blev upplockad, körd till vård.... Grundrådet måste bli goda färdkamrater är vida värdefullare än världens medicinlåda....
//J

PS jag går fortfarande solo ibland...
 
Jag knaprade Voltaren i somras för att klara mig hem med infekterade skavsår. Det var 3½ dagars pina och utan Voltaren hade det varit kämpigt. Fick stoppa i mig piller en dryg timme innan det var dags att pressa i mina väldigt svullna fötter i kängorna. Sista morgonen höll det inte på att gå alls.

När det var som värst så petade jag i mig en Ketogan, hade kvar nåt piller sen en fotoperation. Det skulle jag inte ha gjort för jag tappade totalt "pusten". När jag la mig för en middagsbreak så blev jag totalt orkeslös och fick hjälp att resa tältet. Låg väl tre timmar med fötterna i absiden innan jag orkade ta av mig kängorna (gjorde ONT).

Jaja, "if you gonna be dumb, you gotta be tough" :)

Ketogan var förresten en räddning sommaren innan. En kille som var med på en fiskeresa med helikopterlyft hade sån tandvärk så han i princip var halvdöd. Han var orolig för morfin men efter en natts helvete så bad han att få ett piller. Då kunde han i alla fall existera. Det slutade dock med helikopterlyft ut för honom. Han hade tagit ett till piller innan han kom till tandläkaren som frågade "gör det ont nu" flera gånger och blev hyfsat förvånad över 100% nekande svar haha.
 
Lustgasen

förstår jag inte att man skulle ha nytta av.

Men att man kan ha nytta av starka smärtlindrande för att kunna ta sig tillbaka till bilväg eller liknande finns det många exempel på.

Mobiltelefontäckning finns inte överallt. I många väderlekssituationer är inte helikoptertransport ett alternativ och det kanske man dessutom drar sig för att be om.

Thure
 
Vi hyrde en Thuraya därifrån. Ca 1500 kr delat på 5 + Telia kontantkort var inte så farligt. Vi hade ett avhopp efter tre dagar i Sarek och kunde meddela det och att vi bytte färdväg pga mina fötter med den. Mycket bra för nödfall men det var inte täckning överallt, man kunde få gå upp på nån topp eller höjd.

Förutom nåt superkort samtal så skickade vi status-SMS varannan dag.

 
Normal

Om man skulle plocka en vanlig mobil istället.. vad vore det bästa man kan få?
Med tanke på signalstyrka, mottagning,abonemang,mm.
 
Troligtvis finns det en anledning till att det inte finns receptfritt...
Som med så många andra receptbelagda mediciner är skälet nog det utbredda, icke-medicinska bruket, s k missbruk.
Lustgas som smärtlindring borde ju vara en dröm för tungpackare. "Ska vi se, fyra piller för tolv timmars smärtlindring eller en femliters gasflaska i stål med slang o andningsmask....hhhhmmmm..."
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.