Borttagen nödtelefon

meddelar en gång till fk att den sk Nödtelefonen vid Malenjarka (Kungsleden) söder om Kvikkjokk nu är borttagen. Kan vara bra att veta detta när det gäller beställningarna av båtskjuts över Saggat.
Mobil tfn (telia) fungerar bra.
Det finns en Hjälptelefon vid Tsielkjokkstugan och en uppe i Njunjes, dessa går dock direkt till polisen i Luleå, går alltså inte att använda för beställning av båt osv.......
 
Även vid Aktse ska den tydligen stängas. Det har jag sett info om. Men när jag var förbi Vindelkroken i Vindelfjälen i somras berättade de att även den nödtelefonen stängs, vilket jag inte finner någon info om när jag söker.

Raskesven
 
Även vid Aktse ska den tydligen stängas. Det har jag sett info om. Men när jag var förbi Vindelkroken i Vindelfjälen i somras berättade de att även den nödtelefonen stängs, vilket jag inte finner någon info om när jag söker.

Raskesven

Teleledningen till Aktse ska väl rivas och nödtelefonen går på tråd.

Vet Kalle om det finns planer på annat alternativ? (Typ NMT450)

/Ulf
 
Nödtelefonerna

Tyvärr vet jag ingenting om telefonen i Aktse, vet inte heller om det finns mobiltäckning i området men skall försöka ta reda på detta.
Tyvärr blev det ju ett jäkla liv uppe i Kvikkjokk när tfn där togs bort. Det var ju också en sådan som gick på tråd och RPS hade ingen tanek på att lägga ned pengar på en ny trådlös.
De som levt mest jävulen i Kvikkjokk är ju de som använde tfn för sin näring, båttransporterna .
Man var inte villiga att själva bekosta ett alternativ.

Jag personligen, och även en del andra har fått mycket kritik för detta trots att det är RPS som tar besluten. Läs gärna i Norrbottens Kuriren, 21 okt-08............
 
I Aktse finns inte mobiltäckning nere kring sjöns norra sida,(vet ej södra)man måste upp på berget,sen är det bra.
Kring Kvikkjokk är full täckning,så där går det bra.
Så på Mallenjarka -sidan är finns det nu dels ingen skylt med telefonnummer och "hamnen" där man gick in med båt är stenfylld om jag förstår allt rätt.
Är det inte bara att göra i Mallenjarka precis som i Njunjes och Aktse:skylt/avgränsa vad som är privat mark?
Den nuvarande leden upp södra Kungleden är vacker och lättgången,alternativet över Njunjes är blöt och tråkig.
Gamla stigen till Lastak är ju fin att gå upp till Kungsleden på,och det är mobiltäckning där nere vid sjön också.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...