snabb film

jag skulle vilja ha lite tips om snabba filmer från 400filmer som är pressbara nåt steg till... , ja så snabbt som möjligt
 
Vilken filmtyp?

Är det dia så har Fuji en som man kan köra från 100- 1600 ASA. Jag testade denna och det blir rejält kornigt, men acceptabelt.

Gäller det sv/v så är det ju good old Tri-X en säkert kort.

Beror ju helt på motiv och typ av fotografering
 
100-1000 Fuji

Jag har bara en liten anmärkelse på denna fujifilm. Om man pressar den max blir färåtergivningen i vissa fall riktigt kass. På 100 är den ok. Det finns bättre filmer. Ta en 400 och pressa 1-2 steg.
 
mer

det är dia jag tänker på. den där fujin var jag inte så imponerad av (ruggigt dyr dessutom).
är alla överens om att det funkar m en 400 som pressas nåt steg?
är alla riktigt snabba filmer färgneg? jag tror inte jag sett nån dia snabbare än 400 (förutom ovan nämnda fuji). vad beror det på isf?
 
Snabb dia

Fuji har en film 1600, har själv inte provat men detta är vad fuji skriver om den. Tveksam att den går bra att pressa till 4800. 1 steg +- går kanske men inte mer.

Fujichrome Provia 1600 [RSP]
Extremt känsliga Provia 1600 Professional är optimerad efter ExponeringsIndex 1600 och 3200. Filmen kan exponeras från 800 upp till 4800.
 
Neg. film

Jag brukar använda Kodapress 800 om jag vill ha en snabb negativ film. Den är bra, men ganska svårexponerad. Slarvmarginalen är liten.

Eftersom filmen har små toleranser bör du lämna den till ett bra labb.

Fuji ar en liknande film för pressfotografer.

Pressa inte om det inte är absolut nödvändigt, det blir sämre.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...