Ortovox lavinsändare

Vilken är bäst?
F1 Analog,digital, 80m räckvidd

M2 Analog,digital, 80m

X1 Digital, 65m

Ska man satsa på den snabba digitala X1 eller är det smart att ha en analog med bättre räckvidd när man skall söka? Som jag förstått det så är en analog sökare bättre om man har tid att öva för att bli snabb, medan en digital är användarvänlig för nybörjare?

Har ej använt dessa sökare tiigare och undrar om ni har någon erfarenhet.
 
Provat F1

Av dom du nämner så har jag bara testst F1. Den fungerade hur bra som helst, jag var snabbare med denna än med min egen Barryvox (digital). Det tog inte speciellt lång tid att lära sig använda den heller. Det enda negativa var batteri-checken, man ska räkna blink på en diod, vid bra batterier ska det vara minst 23...

Mitt intryck var att detta är en lättanvänd och bra tranciever som inte har så många finesseratt trassla in sig i.

Angående räckvidder så ska du läsa ett oberoende test, det som tillverkarn anger stämmer inte. Leta på biblioteket i gamla ute-magasinet.
 
Ortovox

Tjena
Efter att under ett antal år använt en analog Ortovox har jag nu bytt upp mej till en Xl.
Efter att varit med om ett skarpt läge insåg jag fördelarna med en digital apparat. Sökningen var blixtsnabb med dom digitala.
Däremot är nog en analog bättre beträffande räckvidd.
Proffsen, säkerhetsgubbarna alltså, använder ju fortfarande i stor utsträckning den analoga. Men för en halvamatör anser jag den digitala vara överlägsen. En sökning i skarpt läge kan ju bli ganska kaotiskt.

Skall du köpa, en ny är mitt råd, köp en digital oavsett fabrikat. Men se till att du får den senaste utgåvan.
 
owahlund; sa:
Vilken är bäst?
F1 Analog,digital, 80m räckvidd

M2 Analog,digital, 80m

X1 Digital, 65m

Det spelar mindre roll vilkan man väljer och MYCKET mer roll att man övar mycket med den man har.
Har själv upplevt att det är enklare att hantera när det är flera begravda personer med en digital receiver än med en analog samt att de digitala normalt upplevs som enklare att lära sig hantera.

Valde själv att köpa Barryvox efter en liten marknadundersökning.

Men kan inte betonas nog att: ÖVA, ÖVA, ÖVA!
 
När jag var uppe i Storulvån i vintras fick jag Mammut/Barryvoxen (ej den gamla grå/blå modellen) rekommenderad av Kalle Grahn, som var den som hade hand om trancievertesten i utemagasinet. Själv har jag mest använt F1. Har hört att flera som köpte den första generationen av X1 inte är speciellt nöjda. X1 kan ibland reagera väldigt sent vilket har till följda att man kan hinna gå förbi innan trancievern ger utslag vilket borde kunna leda till viss förvirring. Antagligen borde de nya ha förbättrats/uppdaterats.
 
Den svenska benämningen "Lavinsändare" som ibland används tycker jag är rätt knasig, det låter nästan som om det är något som skapar laviner...den benämning som passar bäst är nog trots allt den engelska; Tranceiver.

En tranceiver har, som namnet i viss mån avslöjar, två funktioner:
- Transmitter
- Reciver

När du är ute och åker så har du den i "Transmitter-läge", dvs den sänder signaler.

Vid ett söktillfälle (efter lavin har gått vanligtvis) så ställer du/ni om den till Reciverläge (sökläge), varpå du kan "pejla" fram de som ligger begravda. Beroende på om det är en analog eller digital modell så får man olika indikationer på var den nedgrävda personen ligger, digitala tranceivers tenderar till att ha visuella pilar/avståndsmätare förutom ljudindikationer på hur nära man är den nedgrävde.

Med andra ord så måste den/de som ligger begravda ha en tranceiver igång för att du skall kunna hitta dem.

Alla tranceivers oberoende av fabrikat använder samma frekvens, så att du kan "blanda" olika märken.

Som det är påpekat tidigare så måste man öva mycket så att det sitter i ryggraden.

/Anders B
[Ändrat av brook 2004-10-04 kl 17:03]
 
Re: Ortovox

firn; sa:
Tjena
Efter att under ett antal år använt en analog Ortovox har jag nu bytt upp mej till en Xl.
Efter att varit med om ett skarpt läge insåg jag fördelarna med en digital apparat. Sökningen var blixtsnabb med dom digitala.
Däremot är nog en analog bättre beträffande räckvidd.
Proffsen, säkerhetsgubbarna alltså, använder ju fortfarande i stor utsträckning den analoga. Men för en halvamatör anser jag den digitala vara överlägsen. En sökning i skarpt läge kan ju bli ganska kaotiskt.

Skall du köpa, en ny är mitt råd, köp en digital oavsett fabrikat. Men se till att du får den senaste utgåvan.

Du får gärna berätta om händelsen, kan vara av nytta för oss andra...

Hursomhelst har jag en BCA tracker. Den e grym. Mycket lätt att använda och vad jag minns så är det bra räckvidd på den också. Enkel överskådlig display och visar bågavståndet till den man söker.

mvh/samme
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.