Ännu ett fall.......

Mycket vettiga inlägg av dig Jokkmokk! Har ingen GPS-mottagare själv och kan inte mycket om dom, så jag har några funderingar. I vilket frekvensområde ligger GPS-signalerna? Hur påverkas en GPS om det tokstormar och vräker ner snö så man inte ser handen framför sig? Går noggranheten ner vig oväder med kraftig nederbörd eller är systemet okänsligt för sådant?
/Rickard
 
Re: Inte hopplös diskussion

thureb; sa:
Jag tycker att den typen av frågeställning är mycket intressant.

Fallet med det borttappade tältet är ett av de bästa argumenten för en GPS som man har med sig och har lärt sig behärska.

I väldigt många andra situationer så har man oerhört mycket mindre nytta av en GPS men vana vid den får man först när man tränar. Nyttan att hitta tillbaka till vägen eller stigen när man plockar svamp kanske inte är så jättestor men det är bra att träna för en riktigt kritisk situation.

Att minimisäkerhetsutrustningen i de flesta sammanhang är kompass är säkert de flesta överens om.

I det akuella fallet kanske en bra cch kalibrerad höjdmätare + noggrann kompasskurs samt att tältets position var väl inpejlad innan vädret blev sämre hade räckt för att hitta tältet?

Thure

Helt klart hade ett rätt gps användane bringat dessa äventyrare tillbaka till lägret!!(tältet)
 
Tyvärr kan jag inte så mycket om själva tekniken men vi har märkt att kraftigt snöfall kan gör att mottagaren behöver längre tid på sig att ta emot signalerna från sateliterna. Dessutom fungerar de billigare lite sämre i tätare skog då de oftast använder sig av ett färre antal sateliter för att bestämma positionen. helt kalrt är ju att det måste vara rätt bra "sikt" uppåt, alltså inte gärna tjock granskog över huvudet......
När mottageren väl fått de signaler den behöver så spelar inte vädret någon roll... den vet var den är.

Många som använder sig av GPS använder den bara för att hitta hem, hitta till bilen osv. Inte alla kan ta upp kordinaterna och sen läsa in sig på kartan. Man måste alltså lära sig krypa innan man kan gå...
(karta och kompasss).
Fördelen med GPS är ju att man kan lätt bestämma sin egen position vid ett ett visst tillfälle och sedan orientera på annat sätt om man vill, tex karta och kompass. Vet man inte var man är kan det ju vara svårt att med enbart kompass tex hitta en stuga i dåligt väder. 100 m fel i sida redan från början gör ju att man missar stugan med minst 100 m, om man inte har tur och "går fel" 100 m. Fördelen med GPS är ju att den visar om jag gått förbi osv......men, man måste kunna kartan lika förbannat......
 
Som svar på frågan om hur GPS fungerar i dåligt väder så är det så att GPS enligt specifikationen fungera oberoede av vädret. Däremot finns det en hel del andra källor till fel t ex att man är avskärmad från satelliter (prova att använd GPSen inne i en stad med höga hus...) eller s k "signal multi path" d v s signalerna från satelliten till mottagaren studsar på t ex bergväggar.

Jag instämmer dock med ovanstående inlägg om att det känns som att det tar lite längre tid att få in positionen i dåligt väder.
 
[QUOTE-Bara för säkerhets skull som backup, säger kanske somliga. Varför inte ha med sig ett helt Fjällräddningsteam, några i helikopter, bandvagn och fyrhjuling just in case.
Nu vet jag inget om just denna historia eller dessa herrar, så det är möjligt att det teoretiskt hade hjälpt. Jag tycker bara att det är fel att lovorda mer teknik och prylar, när folk bevisligen bedrev friluftsliv pre dessa underverk.
[/QUOTE]

Tycker personligen det känns ganska olustigt med denna typ av sarkastiska inlägg där man indirekt hånar de som vill förbättra säkerheten i fjällvärlden.
 
En GPS är säkert bra och kompass en självklarhet men ett knep som många glömmer bort är att se sig bakåt på sin väg framåt. Om man tar för vana att ofta vända sig om och försöka memorera hur terängen ser ut ifrån "andra hållet" och hitta säkra märken så har man många fördelar på vägen tillbaka. Med erfarenhet av att vara ute, sådana märken och en karta som faktiskt är verkligheten på papper och i miniatyr så borde alla hitta hem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.