Fjällräddningspådrag - Rätt utrustning

Wolf25; sa:
Så mycket mindre anspråkslöst än så går det väl inte att börja sitt fjälliv.
Att det sedan visade sig att även den enklaste tur kan sluta illa om man inte har grundläggande utrustning och kunskap.

Jag antar att du menar "så mycket MER anspråkslöst än så går det väl inte att börja sitt fjälliv"?

Jag håller inte med dig isf. Om de varken hade med sig karta eller kompass, och därtill ska ge sig upp på en topp utanför kryssled och utan sälllskap av någon som säkert vet vägen så finns ju ganska många anspråk att skära ned på. Därmed inte sagt att de valde en uppenbart svår tur - antagligen är det en rutinutflykt för vana fjällvandrare. Jag har dock inte gått där själv, så jag vet inte.

MvH
 
meg; sa:
"-Vid tre tillfällen den dagen var vi tvungna att simma över vattenflöden som blivit allt mer vilda och farliga efter det konstanta regnandet."

TVUNGNA? Öööh?
Hade det inte varit listigare att vända tillbaka redan vid det första vattendraget?

Är man rädd, trött och/eller kall är risken uppenbar att man fattar väldans konstiga beslut. Jag har satt tändstickor i händerna på folk, som har en färdig brasa (klar att tända) framför fötterna. När jag kom förbi några minuter senare har de inte tänt brasan för de skulle vänta tills de blev lite varmare först.....
 
Nej jag tycker inte att dom egentligen hade för höga anspråk i början av turen, dom hade trots allt inte som mål med sin första fjälltur att gå vilse i dimman.
Att ta sig till Aktse, tälta nere vid STF-stugan och gå en dagstur upp till Skierfe är inte att ha för höga mål det är en enkel tur. Stigen är tydlig och utmärkt med stenrösen.
Att det sedan inte bara blev en tur upp på Skierfe och tillbaka pga avsaknad av karta och kompass är en annan sak.

/Ulf
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.