Fjällräddningspådrag - Rätt utrustning

Fjällräddningen i Jokkmokk fick under fredagen söka efter ett par som inte kommit tillbaka till Aktse efter en tur upp på Skerfe.
De gick på torsdag em upp efter leden från Aktse, lämnade tält och annan utrustning i Aktse.
De skulle varit tillbaka på torsdagsskvällen med dök ej upp varför man från Aktse larmade fjällräddningen.
Tidigt på fredags morgonen påbörjades eftersök med civila fjällräddare och polis.
Pga det mycket dåliga vädret (reg och dimma) var det inte möjligt flygspana hela området.

På fredag kväll påträffades paret medtagna under Skerfe. De hade gått vilse och inte hittat tillbaka till Kungsleden i dimman. Troligen kommit ned i deltat någonstans väster om Skerfe.
Tveksamt om de hade klarat av en natt till på fjället blöta och frusna.

Orsaken till att de kom vilse är naturligtvis den täta dimman.....MEN de hade ej med sig karta och kompass.
Det kan naturligtvis vara lätt att banta utrustningen när man skall göra en så kort vandring och efter känd led.
Vad kan man lära av detta ?

Jo, kompassen är det sista man släpper ifrån sig. Känner man terrängen någorlunda, vet vad som finns norrut och söderut, så är en kompass ovärderlig.

Denna gången gick det bra och alla kan lära sig någonting av händelsen.
 
Var upp på Skierfe dagen efter dom hittades, molnen var låga och sikten var inte alltför bra. Jag kände mig lite osäker på att jag gick rätt trots att vi följde den rösade leden, hade mitt lokalsinne fått råda skulle jag gått 90 grader fel, men kompassen visade naturligtvis att vi gick rätt.
Att aldrig folk lär sig hur viktig kompassen är.

/Ulf
 
Intressant läsning. Man blir inte så lite förbannad. Hoppas att de båda har självinsikt nog för att inse vad deras egen okunnighet och brist på omdöme höll på att leda till.

För första gången någonsin passerade jag Kebne STF i somras under högsäsong och där såg man dussintals med presumptiva självmordskandidater i stil med dessa två.

Peter
 
pal2; sa:
Intressant läsning. Man blir inte så lite förbannad. Hoppas att de båda har självinsikt nog för att inse vad deras egen okunnighet och brist på omdöme höll på att leda till.

För första gången någonsin passerade jag Kebne STF i somras under högsäsong och där såg man dussintals med presumptiva självmordskandidater i stil med dessa två.

Peter

Ok, Grattis till att du är perfekt
 
Erik hann före, men Peter, misstag kan alla göra.
Jag är ganska säker på att om man som i deras fall är så nära döden så lär man sig av sina misstag. Jag hoppas i stället att de efter dragen lärdom vågar ”sätta sig på hästen igen”.
Säkert är också att de inte är ensamma om att gå utan karta och kompass upp till Skierfe eller andra dagsutflykter. Men de hade oturen att göra det under ett väderomslag.
Tycker också det är starkt av dem att berätta om deras ”äventyr” så att andra också kan dra lärdom av deras misstag (även om det inte riktigt framgår vad de missat i artikeln).

Sedan kan jag hålla med om att det är många som verkar ge sig ut på fjället i tron att det alltid är bra väder.
 
Knappast hjärtstillestånd

Att man inte kan känna pulsar på en nedkyld och nära medvetslös person betyder inte att vederbörande har hjärtstillestånd snarare på att blodkärlen dragit ihop sig vilket är en skyddsreflex.

Tur att det gick bra och som sagt en lärorik händelse.

Thure
 
_Erik_; sa:
pal2; sa:
Intressant läsning. Man blir inte så lite förbannad. Hoppas att de båda har självinsikt nog för att inse vad deras egen okunnighet och brist på omdöme höll på att leda till.

För första gången någonsin passerade jag Kebne STF i somras under högsäsong och där såg man dussintals med presumptiva självmordskandidater i stil med dessa två.

Peter

Ok, Grattis till att du är perfekt

? suck
 
bambu; sa:
Erik hann före, men Peter, misstag kan alla göra.
Jag är ganska säker på att om man som i deras fall är så nära döden så lär man sig av sina misstag. Jag hoppas i stället att de efter dragen lärdom vågar ”sätta sig på hästen igen”.
Säkert är också att de inte är ensamma om att gå utan karta och kompass upp till Skierfe eller andra dagsutflykter. Men de hade oturen att göra det under ett väderomslag.
Tycker också det är starkt av dem att berätta om deras ”äventyr” så att andra också kan dra lärdom av deras misstag (även om det inte riktigt framgår vad de missat i artikeln).

Sedan kan jag hålla med om att det är många som verkar ge sig ut på fjället i tron att det alltid är bra väder.

Ja Erik är snabb han.....

Om du vill bagatellisera något sådant som att strunta i karta och kompass så får det stå för dig. Det är absolut inget misstag att göra så. Emellanåt så går människor och dör på grund av det du vill kalla misstag. Kalla saker för sina rätta namn: Gå utan karta och kompass är en dumhet som under lite olyckliga omständighet kan leda till att folk dör.

Jag kommer säkerligen bli förbannad, ledsen och frustrerad varje gång man får läsa om liknande händelser för det är så in i helvete onödigt. Sen får personer som Erik kasta sina sarkasmer bäst f-n han vill.

Mvh
Peter P.
 
pal2; sa:
För första gången någonsin passerade jag Kebne STF i somras under högsäsong och där såg man dussintals med presumptiva självmordskandidater i stil med dessa två.

Jag håller med i sak, man ska inte gå utan navigeringutrustning men du kan väl tagga ner lite på formuleringen. De personer som är blåbär lyssnar nog hellre på viktiga tips istället för att få veta att de är självmordskandidater.
 
Vet man inte var man är hjälper ju inte kompassen särskilt bra. Och om dimman är så tät att man tappar bort en markerad led så lär man inte vara hjälpt av att kunna gå efter kompass på nån "uppfångning" (för man lär ju inte hitta uppfångningen om man inte hittar leden).
 
nermander; sa:
Vet man inte var man är hjälper ju inte kompassen särskilt bra. Och om dimman är så tät att man tappar bort en markerad led så lär man inte vara hjälpt av att kunna gå efter kompass på nån "uppfångning" (för man lär ju inte hitta uppfångningen om man inte hittar leden).

Men det ingår ju i fjällvettspaketet att man innan man ger sig ut kollar kartan och vet ungefär var man tänker röra sig och vad som finns runtomkring.

Det är ju knappast så att det är tänkt att man ska ta fram karta och kompass i läget "Jaha, vi är vilse och ser inte handen framför oss... nu ska vi se på kartan..."
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.