Konsumentverket granskar STF kurs.

Men enda anledningen till att de tar upp det är väl att familjen, via advokat, legat på snart hela offentliga sverige om att granska (och helst straffa). Efter att fått nej på många ställen har de nu tydligen lyckats övertala konsumentverket.

Och deras resurser används ju verkligen bäst till att granska en kursverksamhet för en ytterst liten grupp människor. Att det tar resurser från att granska de delar av näringslivet som berör många är ju bra (obs ironi).

mvh Christian
 
Nu ska Konsumentverket pröva om kursen är säker.

*suck* Börjar mer och mer bli som i USA... kanske man skulle omskola sig till advokat?

Jag har ingen glaciärvana men om jag har förstått det hela rätt är en glaciär aldrig 100% säker, hur ska det då gå att hålla en "säker" glaciärkurs. Jag är övertygad om att deltagarna på dessa kurser är medvetna om att det inte är helt riskfritt.

/Ulf
 
Bra med granskning

-Patric-; sa:
En kurs som inte tål granskning skall bort!!

Jag håller med om att det finns anledning att någon utomstående granskar dylik verksamhet.

Det kan gälla andra kurser också. T ex klättring, utförsåkning, dykning, skärmflygning, överlevnad, paddling och annan båtsport.

Bara det att jämföra rutiner mellan länder och olika arrangörer borde kunna ge en hel del.

Vi har många olyckor i Sverige med dödlig utgång (flera tusen per år såg jag någon siffra på häromdagen) men man kanske inte skall glömma att de flesta är fallolyckor i hemmet som drabbar äldre personer).

Thure
 
Litet samhällsproblem

thureb; sa:
Jag håller med om att det finns anledning att någon utomstående granskar dylik verksamhet.

Vi har många olyckor i Sverige med dödlig utgång (flera tusen per år såg jag någon siffra på häromdagen) men man kanske inte skall glömma att de flesta är fallolyckor i hemmet som drabbar äldre personer).

I Sverige har vi ca 2500-2800 dödsfall/år orsakade av olyckor. Därav är, som du nämnde, fallolyckor i hemmet den största gruppen. Ca. 500-600 personer omkommer i trafiken, dryga hundratalet vardera i brand, drunkning, kvävning och knappt 400 i förgiftningsolyckor. (Olyckor i siffror, SRV)
Dödsfall i fjällmiljö är ovanliga (i absoluta siffror mätt) och jag antar att de som sker inom ramen för kursverksamhet är ej mätbara.

Som vanligt gäller, att den som skriker högst... (Jämför med hur många pensionärer som omkommer i fallolyckor. Ännu har SPF inte stämt någon tröskeltillverkare :) ) Visst kan en granskning vara bra. Jag hoppas bara att det inte leder till en total reglering och flerdubbelt höga priser för alla äventyrsarrangemang i Sverige. Det brukar ju bli så när något granskas, ytterligare regler...*suck*
 
Mer optimistiskt kan man tänka sig att svenska lagstiftning brukar vara mer inriktad på att den som varit vårdslös ska straffas. Men då krävs å andra sidan en hel del för att man ska anses vårdslös. Att man håller på med "i grunden farliga saker" dvs glaciärer, påverkar antagligen på så sätt att man kan inse att ett dödsfall kan förekomma TROTS att alla gjort rätt mer eller mindre.
Samtidigt ställs säkert lite högre krav eftersom kursledare etc. bör ha insett att verksamheten är potentiellt farlig och kräver stor försiktigthet.

om någon blivit strypt av sitt säkringsrep så låter det ju inte helt fel att kolla att man inte gjort några direkta fel. Annars är det lätt att tänka sig att spekulation uppstår.
 
Mezzner; sa:
Mer optimistiskt kan man tänka sig att svenska lagstiftning brukar vara mer inriktad på att den som varit vårdslös ska straffas. Men då krävs å andra sidan en hel del för att man ska anses vårdslös.

Jag har för mig att just denna händelse har granskats ur gällande lagstiftning och att undersökningen lades ner. Minns jag fel?
 
Mycket talar för att det gjort sen utredning i någon omfattning från polisens sida eftersom det var dödsfall med i bilden.

Under alla omständigheter och för alla inblandade så var det dock en mycket tragisk händelse.
 
Bra att kursverksamhet granskas

Nog måste det vara bra att kursverksamhet granskas, i Sverige så kan ju i princip vem som helst tjäna pengar på att slänga ihop en liten "äventyrskurs". Med tanke på att verksamheten ofta är förenad med viss risk så borde det inte vara hur lätt som helst att arrangera sådana kurser.
I många länder utomlands är det till och med straffbart att utge sig för att till exempel vara kvalificerad bergsguide (Frankrike).
Appropå jämförelsen med USA ovan så måste jag säga att Svensk lagstiftning ligger fel åt andra hållet, här spelar det ju ingen roll vad man gör det blir ändå inte något straff.
 
Säkra kurser

Man måste väl ändå skilja på äpplen och päron. Att en glaciär, eller för den delen hela naturen, aldrig kan vara helt säker är ju självklart men det ställer ju desto större krav på att de organisationer som utbildar i den miljön gör allt de rimligen kan för att minimera riskerna. I det aktuella fallet begicks ju ett misstag och man har numera ändrat rutinerna för att förhindra att det upprepas. Av en så pass respekterad organisation som STF förväntar jag mig faktiskt att man tar ansvar för att ledare/lärare har tillräckliga kunskaper. En felaktig inknytning på en glaciärkurs som leder till dödsfall är väl nog skäl att undersöka om allt gått rätt till.

Mikael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TedBerger28 STF och högalpin verksamhet? Säkerhet och räddning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.