Försvunna i Abisko

Ja att använda en mobiltelefon för att ringa efter hjälp klarar man tydligen. Men inte att ta på sig kläder som är anpassade efter det väder man är ute i, eller ens veta var man är.

OM det är så som det står i notisen från TT så tycker man nästan att de borde få betala räddningsinsatsen själva.

mvh Christian
 
Sex personer återfunna i Abiskofjällen Nu har man hitta alla. Grabbarna som kört fast med skotern och skidåkarna som tappat bort sin led och inte hittat till målet. Det är tydligen dåligt väder och det blåser 17 sekundmeter.
Eftersom det nu finns en säkerhetsavdelning på utsidan vore det bara om man på något sätt kunde följa upp varje räddningsinsats. Vaför hamnade de eftersökta i den situationen. Vad hade de för utrustning? Kunde de ha löst detta utan räddningsinsats? Men det kanske är för mycket jobb.
Den fråga jag tycker är intressant är om antalet 'onödiga larm' ökar med tillgänlglighet till det mobila nätet? Det kan visserligen vara svårt att definiera onödiga larm men en def. kunde vara att man egentligen kunnat lösa problemet själv på något sätt. // RJ
 
Lätt lösta problem......

man kan i dessa båda fallen konstatera att ingen av grupperna hade behövt larma fjällräddningen om de haft med sig en GPS OCH lärt sig använda denna tillsammans med en karta.......
Hade de i alla fall behövt någon form av hjälp så hade kanske polisen bara behövt skicka ut en enda patrull för att hjälpa dem loss med skotern eller transporterat dem till bättre läge.

I dag finns det så billiga och enkla GPS så att alla kan lära sig dem, i vart fall att ta ut den plats där man just då beinner sig. Vill man inte orientera med hjälp av GPS:en så kan man lätt ta fram kartan och kompassen och ta ut en riktning på gamalt hederligt sätt.
Någon som vill säga emot ?
 
Re: Lätt lösta problem......

Vintermannen; sa:
Vill man inte orientera med hjälp av GPS:en så kan man lätt ta fram kartan och kompassen och ta ut en riktning på gamalt hederligt sätt.
Någon som vill säga emot ?

Det är ganska svårt att diskutera hur lätt saker är om man inte var där själv. Vi vet ingeting om terräng och tydligen så var det ganska dåligt väder. Men att säga att det är lätt att ta fram kartan och orientera sig i 17 s/m och kraftigt snöfall verkar lite befängt.

Och att ta ut en kompassriktning utan att veta var man är är ju omöjligt. Man måste ju ha någonting att gå på. De kunde kanske ta ut vädersträcken för att sedan försöka hitta tillbaka till leden.

17 åringararna på snöskoter låter dock lite suspekt. Men man kan ju vara någorlunda erfaren som 17 åring. Men det värsta var väl att de var norrmän. :)

Sen det där med SOS så verkar det som vissa här är rädda för att ringa dit. SOS rekomenderar att man hellre ringer än att man inte gör det så det verkar vara helt korrekt gjort. Jag tror snarare att de som är med narcissitiskt lagda och som alltid tror att de klarar sig själv är de som oftas förolyckas.

Men det kanske är ett problem med oerfarna perosner i fjällen? Jag är aldrig där på vintern förutom för att åka slalom så vad vet jag. Jag kan tänka mig att det blivit värre på senare år dock.
[Ändrat av crazy 2004-04-09 kl 19:18]
 

avslutad210712

Gäst
Onödiga larm

Visst kan det hända att det förekommer onödiga larm men på vintern tycker jag att man skall vara försiktig med att klassa några larm som onödiga. De flesta av oss som sitter här på utsidan har säkert både respekt och utrustning för vinterfärder (om vi ger oss upp i fjällen vintertid alltså) och då är det lätt att säga att alla som inte har det inte har i fjällen att göra. Däremot tror jag nog att en hel del larm sommartid är helt onödiga och borde få betalas av de "nödställda". Tyvärr tror jag att det är något vi kommer att få se mer av eftersom det just nu verkar vara "inne" att "dra till fjällen" på sommaren bland folk som inte ens är ut i skogen hemmavid annars. På vintern kanske det största problemet kommer att bli skoteråkarna eftersom de ofta "drar igång" skotern och drar ut på fjället utan att kunna orientera sig. Många har GPS men det är inte detsamma som att kunna använda den.
 
Möjligheten att via mobiltelefonen kunna larma när som helst tror jag gör att en del som annars skulle ha låtit bli at gå ut på fjället nu ger sig av. Eller att man gör en annan bedömning än man skulle gjort utan mobil "vädret ser inte så bra ut, men jag har mobilen med mig så jag kan iallafall larma om det behövs".

Om mobilen används på det sättet så är det synd. För det leder till onödiga utryckningar, som kostar en massa pengar. Med onödiga menar jag då utryckningar som kommit till endast för att de som litar på mobilen inte skulle gett sig ut i aktuellt väder/område utan denna.

mvh Christian

PS. De första notiserna om de nödställda i Abisko talade om otillräckliga kläder, en uppgift som sen försvann.
 
Jag åker räddningstjänst och det är ofta vi får motbud och slipper åka ända fram.
Det är ett kärt besvär, bättre åka tio gånger i onödan än att någon väntar för länge med att larma och liv går till spillo.



JL
 
Orientera mm

Nu i efterhand har vi ju kunnat läsa om de båda skoteråkarnas dåliga utrustning mm och de skall ju vara glada att de klarade sig överhuvudtaget eftersom de hade minimal klädesel och utrustning.

Jag anser att alla borde lära sig hur man använder en GPS för att ta reda på var man är. Vet man sen exakta positionen så är det ju lätt med hjälp av karta att orientera sig framåt med en vanlig kompass.
Det är ju också ett av grundtipsen att alltid veta var man är och i vart fall när man ser skitväder närma sig mera exakt ta redan på sin position. Det är ju viktigt när man själv skall orientera sig framåt men också en ovärderlig hjälp för ex.vis fjäll-räddningen om de får en position i kordinater.
Fjällräddarna är mycket vana att orientera utifrån enbart X och Y kordinaterna..

Innan man ger sig ut på fjället kan man köpa in en enklare GPS för runt 1000-lappen och gå en studiecirkel för att lära sig denna OCH karta och kompass.......

Men....... kan man inte ens klä sig vettigt kanske man inte heller skall ställa alltför stora krav. För många kan frånvaron av mamma få stora konsekvenser.
 
Dramatik i fjällen - sex turister fick gräva ned sig Skidåkarna var ordentilgt utrustade och föjde regelboken men som Karl Erik skrev var det annat med skotergrabbarna. ..."dåliga kläder, jeans och långkalsonger, ingen karta, ingen kompass, ingen mat, ingen dryck.".. ur NSD. Detta talar för sig själv.

Jag vill på inget sätt bedömma de larm som kommer in inte heller de utryckningar som görs. Var och en skall larma om man anser att man hamnat i en situation man inte längre kan klara av och där man behöver hjälp.

Innan mobiltelfoner så var det färdplanen som var den tidslinje man höll sig till. Var man inte framme eller ringde hem vid utsatt tid så larmades fjällräddningen. Om det inträffade en olycka så var det någon som tog sig tille närmaste telefon och larmade. Det var alltså sista utvägen.

I och med mobilnätets tentakler in i fjällvärlden så uppstår möjligheten att larma själv och därmed är det lätt att i sin utsatthet ringa efter hjälp, trots att man egentligen genom att sitta nedgrävd något dygn, skulle kunna klara sig utan hjälp.

Vid dåligt väder kan man gräva ner sig oavsett om man har skoter eller är ute på skidor. Har man mobil förbindelse kan man ringa hem och berätta att man grävt ner sig. Har man en GPS så kan man ge positionen och sedan är det bara att vänta på bättre väder. Detta under förutsättning att män har rätt utrustning.

Då kan man använda sin mobil för att håll kontakt och se till att allt är lungt i stället för att dra igång en stor apparat där man utsätter andra för det man själv vill komma bort från.

Men det är givetvis personlig för var och en var gränsen går och jag utgår bara från mig själv och min erfarenhet. // RJ
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.