Att transportera skadade

Livet är ju inte bara stoj och glam utan ibland också lite blodigt. Därför:

På turer ute i naturen inträffar ibland olyckor som gör att man måste transportera en skadad (vi förutsätter här att hjälpen inte kan komma till skadeplatsen utan personen måste transporteras). Befinner man sig nedanför trädgränsen kan man naturligtvis bygga en bår av grenar för att bära eller släpa den skadade, MEN hur gör man det bäst tex ovanför trädgränsen där man måste förlita sig på det man har med sig (ingen komplett bår)?

Att bära någon på ryggen funkar ju så länge inte terrängen är allt för oländig och under förutsättning att personen kan hjälpa till lite. Brandmansgreppet är en annan variant som jag dock tycker är svårt eftersom man får ganska hög tyngdpunkt.

Ideer och tankar? Vi kan anta att man har med sig nån liten ryggsäck, snöre och annan normal turutrustning (ev även stavar). Finns det nåt annat lätt och smidigt att ha med för att underlätta?
 
Har man en rejäl rygga med stor botteningång är det inte omöjligt att personen kan sättas inuti (!) ryggan. Man får använda kläder och remmar för att göra ett grenband som den skadade sitter i.

Men är inte frågan egentligen akademisk i Sverige? Helikopterhjälp är ju relativ lättillgänglig.
Ofta är man ju bara någon dagsetapp från någon typ av civilisation, och för en person med dagspackning att ta sig 4 mil, hämta helikopter och komma tillbaka tar nog kortare tid än att släpa någon samma sträcka genom vildmarken.
 
Intressant frågeställning

Scenariot du spelar upp är inte direkt drömläge...

Är man fler än två i gruppen, kan man förslagsvis kvarstanna med den skadade på plats medan någon/några sätter av efter hjälp, kontrollera kartan var närmsta hjälptelefon eller likn. finns.

Eventuellt kan man tillverka en hjälplig bår av liggunderlag, har man möjlighet att staga upp den med stavar, ryggsäckram eller liknande är det bra.

Inträffar olyckan vintertid kan man tillverka en kälke med hjälp av liggunderlag, skidor och stavar.

Om det nu är så att ni är endast två personer?
Ja, då är det bara till att börja bära på bästa möjliga sätt, vintertid kan det fortfarande vara ett alternativ att tillverka en släde enligt ovanstående. Men att bära är nog i det närmaste enda alternativet sommartid, blir ju svårt att ensammen bära en bår som dessutom är mer än lite ranglig...

Någon som har fler tänkvärda tankar??

/
Erik
 
Det beror ju väldigt mycket på vilken typ av skada det är frågan om. Har personen i fråga brytit benet eller stukat foten kan man ju tänka sig att på något sätt förflytta personen. Om det rör sig om förmodad skada på ryggraden, bröstsmärtor eller något annat allvarligare tillstånd är det direkt olämpligt att flytta personen. Då är det nog som sagt bäst att på snabbast möjliga sätt larma fjällräddningen och under tiden försöka hålla den drabbade varm och lugn.

/D
 
Skadetransport

Har själv varit med och burit ut en person som drabbats av infarkt. Vi byggde en bår av jackor och stavar och nån skogspinne a'la standardritning. Trots att vi var 6 st som turades om att bära var det "tungt" att ta sig fram några ynka kilometer till närmsta skogsväg och mötande ambulans. Även mentalt, vi kände inte att vi hade ngn tid att sitta och vila. Att tro att ngn skulle orka bära en fullvuxen person i en ryggsäck, eller med brandmansgrepp, några mil till hjälp är väldigt optimistiskt, många tycker 30 kg är tungt, nästa 50 känns oxå. Detta oavsett bärsystem. Är man två som är ute och en blir allvarligt skadad så är det nog bara att packa in denne varmt och med mat o vatten nära och ta på sig löpardojorna. Är men tre får den skadade sällskap. Är man fler kanske evakuering är att tänka på men oftast går det fortast att få hjälpen till sig. Man ska oxå överväga om man förvärrar skadan med transporten.

Mikael
 
Ingen hjälp att få

Oftast är det, som flera skriver, naturligtvis bäst att vänta på hjälp - men i vissa situationer finns ingen hjälp (tex på hög höjd) utan man måste flytta sig och den skadade. Det behöver kanske inte vara så långt men man kan nog räkna med lite oländig terräng.

Intressant ide att placera "offret" i ryggsäck - någon som provat?
 
Jag avråder nog från skadetransport

Varför måste den skadade flyttas egentligen? Är det en skada som är stor nog för att den skadade skall behöva bäras ökar risken att du skadar dig drastiskt (och bryter du också benet, så är det ju en dramatiskt sämre situation). Viljan att hjälpa riskerar alltså att leda i rätt motsatt riktning!

Enda skälet jag ser att flytta en skadad är att de riskerar att råka illa ut där de befinner sig (tex kvävning pga medvetslöshet) - eller om det finns betydligt bättre väderskydd riktigt nära till hands. Däremot finns det ju ett pedagogiskt problem: att få den skadade att förstå att de har det bäst där de är och att du måste lämna dem för att hämta hjälp (misslyckas pedagogiken kan de hitta på något verkligt idiotiskt medan du är borta).


Hög höjd etc. Inget av våra berg är för högt för helikopter (maxhöjd ca 5000 m) eller räddningspatruller . Gäller det klättring är det dock naturligtvis av yttersta vikt att kunna koppla loss dig från repet, nå den nödställde och stabilisera honom, samt vid behov hissa honom till bättre position.


Alltså hamnar vi väl i första hjälpen (ABC)? Om medvetslös så är det framstupa sidoläge som gäller. Stoppa blödningar. Motverka chock, dvs se till att den skadade är varm och torr (tält och sovsäck är lätta att flytta jämfört med en människa). När det är ordnat: förklara varför jag måste ge mig av, lugna så mycket som möjligt (bla genom att förklara hur länge jag blir borta) och förklara vikten av framstupa sidoläge om de skulle må sämre (kvävningsrisken). Glöm dock inte att bergsäkert kunna hitta tillbaka igen (markera gärna så att tex helikoptrar kan hitta stället utan dig)!


Av större intresse att diskutera tycker jag är vad du bör ha med dig i ”bagaget”. Vilka prylar måste med ta med (tex väderskydd), vilken träning behöver du (första hjälpen, sjukvård och inte minst psykiskt beredd på att hantera situationen), vad göra om du avstigit från färdplanen (räddningstjänsten söker på fel ställe) etc.

Eller kanske vad du gör om du är ensam på tur?
 
Förtydligande

Trevligt att det finns folk här på utsidan som inte bara vill diskutera prylar utan även lite annat.

Det kanske krävs ett förtydligande av mitt inledande inlägg. Jag är mycket väl medveten om att det nästan alltid är bättre att låta hjälpen komma till olycksplatsen eller att åtminstone hämta bärhjälp MEN det som gjorde att jag startade denna diskussion var funderingar över metoder att faktiskt transportera någon som inte kan eller bör gå för egna ben.

Tankar kring detta?
 
Ett sätt att transportera en skadad är med en släpbår. Den skadade ligger då på ett liggunderlag eller liknande som har låg friktion mot marken och någon sorts handtag i den ena änden som man drar i.

Försvaret har/hade en mkt bra släpbår som ser ut som ett lite tunnare liggunderlag med ett tunnt plastlager på ena sidan, 2 remmar för att spänna fast den skadade och handtag runt om så att man kan bära eller dra honom/henne längs marken på båren. Det väger lite och kan användas som vanligt liggunderlag om man kompletterar med ännu ett tunnt sådant.
 
Om jag nu verkligen MÅSTE flytta någon

så skulle jag försöka göra det på ett sätt som minskar risken för skador på den som skall hämta hjälp, dvs få en låg tyngdpunkt på lasten.

Att släpa personen har redan nämnts. Det har ju fördelen med att du lätt kan stanna och kontrollera andning.

Varför inte göra som djuren och bli fyrfota? Chansen att du skadar dig (eller den skadade) blir ju väsentligen lägre på det viset. Och det borde vara rätt lätt att åla in under den skadade och sedan resa sig långsamt.
 
Bära skadade på ryggen

Hejsan,
när jag nyligen var i Nepal såg jag en sherpa som bar ner en människa från berget. Personen jag såg mådde väldigt dåligt (var kanske till och med medvetslös) pga höjdsjuka. Det var för tillfället dåligt väder, snöade och vi var på 5000 meters höjd så några hellikoptrar såg vi inte till. Den inte allt för stora sherpan hade stoppat ner kvinnan i en korg på ryggen och bar henne ner för berget i snön. Inte varje person som skulle klarar av det.....Dessa människor är riktigta hjältar!

/Petra
 
Släde

Jag är mycket tvesam till att bära personen. Prova att bära en ryggsäck som sitter dåligt på ryggen och väger lika mycket som din färdkamrat så får ni se hur lätt det är. Har någon skadat sig precis utanför stugan är det en annan sak.
På vintern har man förhoppningsvis ett par skidor, ett par stavar, spadskaft och rep/remmar som man kan göra släde av.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.