Nödsändare

Hej!
som nybliven skärgårdsluffare (har blivit husvill) kan de va vettigt att skaffa en nödsändare, har sneglat på fastfinder 220 plb och ocean signal, tar tacksamt emot tips/erfarenheter
kajsa-warg
 

Bilagor

  • lw i suvin telefonerar 271.jpg
    lw i suvin telefonerar 271.jpg
    29.6 KB · Visningar: 1,496
Om det är endast för skärgården, varför inte skaffa VHF radio med DSC. Den har automatiskt nödanrop och skickar din position till JRCC om du trycker på nöd knappen. Och så kan du prata med räddningscentralen eller andra båtar. Eftersom den har inbyggd GPS så kan man använda den för navigation (inte supersmidigt, men det går). Min Cobra HH600 har även Bluetooth för att koppla till telefon, så telefonen kan ligga vattentät förpackad och jag kan ändå svara. Kostar ca. 2300 kr och så måste du ta cert för VHF, kostar ca. 500 sek om du laddar ner kursmaterial från nätet och endast skriver provet. Kurs kostar ca. 1000 sek.
 
Jag har också en Fast Find 220 PLB när jag är ute o paddlar vår-höst eller under extremare förhållanden. Kan tyvärr inte uttala mig om kvalitén men det kändes som en rimlig lösning och förhoppningsvis kommer jag aldrig behöva använda den.. :)

Hade jag oftare paddlat i större grupper så är nog VHF ett bättre alternativ, både som nödsändare och kommunikation mellan varandra.

/ Ulf
 
Mobiltelefon tycker jag personligen funkar lika bra som VHF i skärgården. I skridsko och kajaksammanhang.

Täckningen är bättre batteritiden också med mobiltelefoner men jag får medge att jag jämför de handhållna apparater som var i bruk kring 1990. Sedan dess har jag inte skaffat nån ny VHF.

Thure
 
Inreach mini

Jag har både PLB satellittelefon och Garmin inreach. Ska jag välja en blir det inreach
 
Jag har en ACR ResQlink+ PLB för mina fjällvandringar, men då den är flytande och vattentät passar den även bra för båtliv.
https://www.watski.se/ResQLink--PLB...MIwpavluTl4QIVBaaaCh0CUAmjEAQYASABEgI7qPD_BwE

Det var ju för sjön PLB togs fram.

Jag föredrar Inreach mini som jag tycker är mest allround. Om man ska ut på vatten kan man med fördel köpa marine boundle som åtminstone finns på Hjertmans. Då får man med en liten flythjälp som gör att den flyter. (Och en hållare för båt.) När jag köpte min var marine billigare än att köpa bara själva minin, vilket också var huvudanledningen till att jag köpte marine boudle.
 
Jag har både en ACR ResQLink+ nödsändare och en Garmin inReach Mini kommunikator.

Nödsändaren om/när mobilnät/täckning saknas och livet står på spel. Kommunikatorn om/när mobilnät/täckning saknas.

Jag har dock ingen praktisk erfarenhet av någon av dem. Nödsändaren har varit med några år nu men är som väl är aldrig använd skarpt, bara testad. Kommunikatorn är helt ny och den är inte ens aktiverad. Premiär för den blir någon gång under den första halvan av augusti i år.

/Birger
 
Mobiltelefon tycker jag personligen funkar lika bra som VHF i skärgården. I skridsko och kajaksammanhang.

Täckningen är bättre batteritiden också med mobiltelefoner men jag får medge att jag jämför de handhållna apparater som var i bruk kring 1990. Sedan dess har jag inte skaffat nån ny VHF.

Thure

Vid vattenaktiveter vid skärgård kan man väl hoppa VHF iaf inomskärs
om man har PLB eller annan nödsändare

Dock ger VHF en del möjligheter som att kunna delta i nödtrafik
samt bistå i räddningsaktioner.

Vid räddningsinsatser till sjöss(även viss annan) används t.e. VHF 67 som korssamband samband mellan Polishelikopter,Ambulans,Militär och Sjöfartsverket

Ni kan även köra L1 och L2 som chatkanaler mellan radios - dessa två är även jaktkanaler så man får in lite mer radios som kan användas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...