Hjälp att hitta bild

Vet inte om detta är väldigt fel ställe för detta men men...

Saken är den att jag av vissa anledningar just nu har nästan helt tomma väggar, jag skulle väldigt gärna vilja ha något annat än samma ikeatavlor som alla andra. Jag lyckas dock inte hitta något som skulle kunna passa in och mitt eget kortbibliotek är allt för begränsat.

Kom då på tanken att någon här kanske visste var man kunde köpa en bild för vettigt pris, eller rent av har en bild man kunde få sätte upp på sin vägg för en liten slant (är student och inte speciellt rik :( ).

Är på jakt efter något man kan få upp i en bra storlek på en vägg (kring metern). Problemet är att det skulle vara något med en del varma färger (gärna med klippblock eller annat milt klätterrelaterat). Drömmen är att hitta ett kort med en höströd skog och något fint boulderblock :) men det är nog nästintill omöjligt.

Så jag är väldigt tacksam för ideer...
 
Är inte flickr-bilder lite väl små för att trycka upp dem till en meter? Eller är det jag som missat hur man laddar ner högupplöst?
 
Nja, måste vara lite bättre upplösning... Jag har blåst upp bilder från en 3 Mp-kamera till 140 x 50 cm och självklart tål inte kvaliteten att man tittar FÖR nära, men det är heller inte tanken med en tavla på väggen. Man får trixa en hel del i Photoshop för att få det bra.
 
Det finns bilder med bra upplösning på Flickr men man får leta lite.

En stor fördel med Flickr är ju att det går att söka efter bilder som är licensierade under Creative Commons, så man slipper bekymra sig om att köpa.
 
Sen gäller det ju att hitta nån som gör bra (skarpa, högupplösta och hållbara) utskrifter. Digitalt RA4 eller dye-transfer kanske?

Sen ska det väl ramas in också?

Blir alltid lite dyrare än man tänkt sig. Ett snålalternativ till inramning som jag har använt på större foton (största jag gjort har varit 100x117, analogt fotopapper) är att montera fotot på syrafri kartong (större än fotot såklart) och sen montera kartongen på kapafix-skiva, och på backsidan har satte jag två aluminiumprofiler (ungefär 20 mm) för att få ut bilden från väggen något, det gör under för bildupplevelsen.
 
Jag har nu hittat ett riktigt trevligt kort på istockphoto :) så nu är just det där att hitta något ställe där det är bra att framkalla.

Känns dock som en lättare utmaning så nu går det i alla fall framåt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
samajkapoor Jag är en idiot och använde sprit och handduk för att rengöra linsfiltret. Hjälp snälla Fototeknik 28
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
Climba Dubbla foton hjälp mig! Fototeknik 2
Vildmarksguiden Hjälp! Vilken Photoshop program? Fototeknik 33
Sandrae Hjälp! - minneskort ej formaterat Fototeknik 4
peter1969 Hjälp! Teknisk idiot..... Fototeknik 9
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
liiini HJälp (: Fototeknik 1
liiini Snälla hjälp mig! Fototeknik 3
helper Hjälp långzoomare vad köpa? Fototeknik 9
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
Oni Hjälp! Fototeknik 0
kristofer_wallmark Behöver hjälp med val av makroobjektiv! Fototeknik 25
jansta Hjälp med att finna rätt fotoryggsäck Fototeknik 8
Laila HJÄLP! Fototeknik 9
peter1959 Minneskort paj ?, hur hitta bilderna ? Fototeknik 11
SES Hitta nån fler att plåta med. Slösa med film Fototeknik 0
plaskdaja Ändra en bild proppotionellt Fototeknik 15
gorane Enormt liten bild Fototeknik 12
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
garminetrex Synkproblem ljud-bild med digitalkameran Fototeknik 4
Pask Vad kostar en bild? Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.