packning: vikt, volyom och form

Jag har alltid försökt få ned packningens vikt med
tanke på säkerheten i första hand. Jag fick en tankeställare 1990 i Val Settus (en brant ravin)
i Sellagruppen, där man hänger
i kablar för att nätt och jämnt få fotfäste på
blöta och glatta dolomithällar. 1992 vågade
jag inte genom Schweizertor i Rätikon därför
att vajrarn avar slappa och min packnng stor och
tung. Sen har ju ryggproblemen tillkommit (dock har jag inte haft nämnvärd ischias sen 1999).


År 2003 valde jag en mindre slug variant i ett pass
vid Monviso, insåg att jag borde vända men kom
i glidning. Jag hade kanske 14 kg kvar i säcken
och inser att med tyngre eller större
packning hade jag inte
hunnit hitta det där räddande greppet i sista stund.

Då, och vid flera tidigare tillfällen, insåg jag
att även säckens storlek och form kan spela in.
T ex kan jag inte ha något under själva säcken,
eftersom jag kan behöva sätta mig och söka stöd med
fötterna (om jag inte lyckas vända mig).
Helst inget brett ovanpå, som kan slå emot en bergvägg.
Och helst ska säcken inte vara bredare än jag själv.

Senaste sommaren bar jag aldrig mer än 16 kg,
men jag märker att min säck verkar större
än andras. Jag packar i två större kassar,
pressar ned
och komprimerar bäst jag kan, sen kommer
maten i 5-6 packpåsar överst. Annat, som
lätt ska kommas åt, finns i en lockficka.
Kläder som åker av och på finns under locket.

Förvisso går det FORT när jag packar, och jag
packar allt utom en detalj (gissa vilken)
när jag är kvar i tältet - jag går aldrig ut ur tältet
innan jag ätit frukost och packat.
Nån som har tips på hur jag
får packningen lite stramare och kompaktare
utan ett förfärligt bökande?
 
Det handlar som jag förstår det om att få ner volymen på den befintliga packningen.

Jag lägger kläder jag vet att jag bara vill ha tillgång till i lägret, i en tunn vattentät rullförslutningbar packsäck. Sovsäcken komprimerad utav ett bra kompressionsfodral läggs ovanpå. Jag sätter mig på packsäcken eller trycker ihop den med knät så luft pressas ut när packsäcken rullas ihop och försluts. Det blir ett russinskrynkligt paket. Volymen blir mindre, mer packvänlig, än att använda kassar och "komprimera" under själva nerpackningen.

Sovsäck och kläder längst ner. Matpåsarna ligger ovanpå, också i en tunn vattentät säck. Rullas och vrids ihop så man får ut luft. Tjänar inte lika mycket volym där, men något tightas allt ihop. Tältet har jag högst upp i säcken, även det i ett bra kompressionsfodral. Allt packat i en Norröna Besshösäck vars huvudfack är 40 liter. Med större säck och kåta byts bara tältet ut och allt står istället på högkant i säcken, komprimerat och pressat.

Genom att komprimera och pressa ut luft ur kläder mm. får jag ner volymen på min befintliga packning.

Raskesven
 
marmotta; sa:
sen kommer
maten i 5-6 packpåsar överst.

Borde det inte gå att få ner volymen här? Varje packpåse genererar ju "spillvolym", så om man packar maten i färre separata påsar kanske volymen kommer ner en smula?
(Jag vet att det är smart och praktiskt att dela upp maten i dagsransoner, men det kanske går att väga mot volymen)

Och som sagt: kompressionsfodral till tält är en ofta missad komprimeringsmetod - kan ge flera liter.
[Ändrat av Nordesjö 2004-10-15 kl 09:21]
 
Vik och rulla kläderna.

Ett veck tar alltid mer plats än materialet vecket är gjort av (jämför t.ex. en ihopknölad plastpåse med en som är snyggt och prydligt ihopvilkt, eller varför inte ett ihopknölat papper med ett som är ihopvikt). Tidningspapper från en dagstidning knölat till bollar fyller lätt en papperskasse, men om tidningen är ihopvikt så rymmer kassen flera veckors tidningar.

Jag viker plaggen (om de inte redan är långsmala) till lämplig bredd, viker sen den långa biten på mitten och rullar sen från det vecket (på så vis riskerar man inte att stänga inne luft i täta plagg).

Det är ju likadant med t.ex. sovsäckar och tält, alla vet ju att efter att man första gången packat upp tältet så kommer det aldrig mer att ta lika lite plats:)
 
Nordesjö; sa:
marmotta; sa:
sen kommer
maten i 5-6 packpåsar överst.

Borde det inte gå att få ner volymen här? Varje packpåse genererar ju "spillvolym", så om man packar maten i färre separata påsar kanske volymen kommer ner en smula?
(Jag vet att det är smart och praktiskt att dela upp maten i dagsransoner, men det kanske går att väga mot volymen)

Och som sagt: kompressionsfodral till tält är en ofta missad komprimeringsmetod - kan ge flera liter.
[Ändrat av Nordesjö 2004-10-15 kl 09:21]

Det är ingen tvekan om att maten skrymmer mest;
jag slänger iaf alla kartonger. Säcken är nog inte ens halvfull innan maten ska i.
Tältet är
knappast något problem i detta sammanhang:

http://www.mai.liu.se/~pehac/huthyfs/

Det röda är tältet. På denna bild har jag
c:a 11 kg kvar i säcken. Med de uppätna fem kilona
var den påtagligt högre.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.