Väntat på detta forum.......

Det var bra att denna möjlighet kom att ta upp rena säkerhetsfrågor, t.ex fjällsäkerhet. När man läser vissa inlägg i övriga forum blir man lite bekymrad över hur lätt säkerhetsfrågorna kommer i skymundan.
Man mäste tänka säkerhet bara det gäller den enklaste fjällvandring t.ex.
Hoppas inläggen blir många och SAKLIGA och inte bara är inlägg för att imponera och skryta om sina egna bravader......Ha det!
 
Mer säkerhet

Som nyanmäld deltagare på Utsidan så är jag förvånad över att det inte skrivs mer om säkerhet. Är det kanske så att för få vet för lite? Hur får vi igång denna debatt?

Några förslag är;
Lita inte enbart på GPS. Karta och kompass är bättre.
När kan man vandra/skida ensam?
Leder möjligheten till att använda mobiltelefon i fjällen till falsk säkerhet?
Gör snöskotrarna det möjligt att okunnigt folk kommer ut och riskerar onödigt mycket?
Ja vad tycker/tror/vet ni?

MVH
Rolf
 
Visst är det så..........

Du har rätt i de flesta punkterna. Teknikanvändningen har resulterat i att allt för många inte lär sig grunderna, t.ex kombinationen karta-GPS. Vilket i sin tur gör att man hamnar i knipa om tekniken ballar ur.
Det må gälla mobilen, GPS:n eller snöskotern, ofta följs dessa tre apparater samman........
Andra problem som kan ställa till det är den stora ovana som breder ut sig, att vistas i terrängen, klara sig själv utomhus osv. Nästan en hel generation har tappats bort. Dagens ungar har inte så många att lära sig av, tex hur man gör upp eld, fixar en koja osv.......
Många drar till fjälls med slitternya prylar, dyra märkessaker som man läst om osv, Man glömmer bort att testa ryggsäcken, gå in skorna, prov resa tälten hemma osv. Sen står man där på fjället med lång näsa utan intruktionsbok eller kunnig kompis....
 
Prylar är säkerhet

gerhard53; sa:
Som nyanmäld deltagare på Utsidan så är jag förvånad över att det inte skrivs mer om säkerhet. Är det kanske så att för få vet för lite? Hur får vi igång denna debatt?

Jag tror inte att rätt taktik är att säga "titta, det här kan ni prata om".
Rätt taktik är att sätta igång ett resonemang och se om någon hakar på eller säger emot.

Till exempel:
på Utsidan diskuteras mycket prylar. Bra prylar är också säkerhet. Utrustning som är hållfast, lättanvänd, effektiv och mångsidig höjer säkerheten.
 
Säkerhet

Begreppet "bra prylar" kan betyda så olika. För mig är en bra pryl en väl beprövad dito. Provad av mig själv först på hemmaplan i liten omfattning för att senare användas under mer krävande förhållande. Jag använder ingen utrustning som jag inte själv först testat hemmavid. I de resonemang som förs på fler håll här på Utsidan verkar det som om många är beredda att införskaffa och använda utrustning på ganska krävande turer enbart på andras inrådan. Man är inte beredd, eller har inte tid, att själva prova sig fram hemmavid först. Dock är det ju bra att man vågar fråga.

Jag tror att "jokkmokk (karl-Erik Brösth)" är inne på rätt spår då han säger att ungar och yngre människor inte får lära sig av äldre idag. Då dessa unga ska iväg på sin första fjällvandring e dyl saknar de alla baskunskaper. T ex. Hur känns det att frysa rejält? Hur känns det att vara rejält blöt om fötterna? Hur tungt är t ex en 15 kg ryggsäck? Kan jag lägga vantarna där? När är det för varmt att vandra med packning?
Har man förmånen att redan som barn få vara ute mycket lärs grunderna in under många och korta samt säkra förhållanden. Man växer in i friluftlivets små och stora mödor och glädjeämnen.

Det ligger mycket prestige idag i friluftslivet. Många vill inte testa under lättare förhållanden eftersom de inte vill ”verka gröna”. Så man ger sig på svåra vandringar med otestad och helt ny utrustning. Det är bara att titta på vandrare efter t ex leder i fjällen så får man det bekräftat. Ett skräckexempel jag sett är en ung vandrare som plockade upp sitt helt nya Trangiakök som ännu låg i sin originalkartong som ännu var igentejpad. Han hade inte ens kollat om det var komplett då jag frågade honom och än mindre testad hur och om det fungerade.

Med vänlig hälsning
Rolf
 
Re: Säkerhet

gerhard53; sa:
Jag tror att "jokkmokk (karl-Erik Brösth)" är inne på rätt spår då han säger att ungar och yngre människor inte får lära sig av äldre idag. Då dessa unga ska iväg på sin första fjällvandring e dyl saknar de alla baskunskaper. T ex. Hur känns det att frysa rejält? Hur känns det att vara rejält blöt om fötterna? Hur tungt är t ex en 15 kg ryggsäck? Kan jag lägga vantarna där?
Med vänlig hälsning
Rolf

men.. men.. De flesta av Sveriges befolkning har inte gamla i sin omgivning som någonsin frilufsat, mina mor/farföräldrar var arbetare och hade inte tid för rekreation i fjällen, mina föräldrar har inte det intresset...

Hur kunde jag då lära mig? Det började med jeans, stenmarksluva och kånken i närbelägen skogsdunge och ökade med åren till moppeturer till kullaberg med lite tuffare grejer.. Sakta men säkert så har man fått lära sig den hårda vägen, enligt urpedagogiken "problembaserad inlärning"..

Sedan så har det väl alltid funnits folk som utan en tanke kastat sig ut i både det ena och det andra.. Jag tror inte på att kunskap måste ärvas från en äldre generation, den kan skapas på egen hand!! Jag tror däremot att det hade varit otroligt roligt att lära sig om möjligheten hade funnits.

Säkerhetstänkande är en överlevnadsinstinkt, vissa kör bil utan säkerhetsbälte medans andra aldrig skulle göra det.. Vem som har störst överlevnadsinstinkt är väl inte så svårt att se? Har man en stor överlevnadsinstinkt så tar man sig tid att lära sig rätt förfarande innan man ger sig av.! Eller?
 
inlärning

Självklar ser inte allas "inlärning" ut på samma vis och behöver inte göra det heller. Det jag menar är att det ska börjas i tid. Hur många har inte sett de egna eller andras barn testa hur långt ut i vattnet de kan gå innan vattnet strömmar ner i stövlarna. Det är en bra början på egna erfarenheter. Även om man är äldre då man börjar intressera sig för friluftsliv bör man börja i liten skala. Men det är egentligen själklart.

MVH
Rolf
 
Alltid bra att diskutera....

Jo, jag kan hålla med om att prylar också kan innebära säkerhet, men man måste ju ha sådana baskunskaper så att man kan klara sig den dagen någon av mina prylar ballar ur, t.ex GPS;en. Kan jag då inte läsa kartan, eller har använt den tillsammans med GPS;en tidigare så får man problem........

Eftersom jag ansvarar för Fjällräddning här upp i Jmk och då tyvärr varit tvungen att "ta hand om" både skadade, döda eller vilsekommna så vet jag en del om bakomliggande orsaker till "händelsen". Tyvärr är det lite för ofta det handlar om nyinköpt utrustning som bidragit till olyckan/händelsen, och därför i de flesta fall också otillräckliga kunskaper om hur utrustningen fungerar. Det må vara ryggsäckar, GPS eller värst av allt klätterutrustning.
Tyvärr, tror jag att t.ex media och facktidningar bidrar till att en del tråkiga händelser inträffar. Många läser om , eller ser på TV häftiga inslag från naturen, tex klättring, skoter, forsfärder, snowboard osv, sen vill man själv ut i terrängen och "uppleva", springer in på första bästa "Outdoor" butik och plockar ihop en häftig utrustning och sen bär det iväg.........i värsta fall sker hemfärden i en trälåda ....... Ja, jag vet, det är lite överdrivet men det finns bakomliggande fakta som gör att jag resonerar så här.
Titta bara på hur en skotertidnings första sida ser ut.....fundera sen på varför ungdomarna "buskör"
 
Övertro på den nyaste utrustning

Håller med "jokkmokk" helt och hållet. Media har ett oerhört stort ansvar att förmedla rätt budskap. Idag finns tyvärr tron att om man äger det nyaste, häftigaste och mest elektroniska så klarar man allt. Det glöms bort att det är det egna handlandet i olika situationer som är det avgörande. Handlandet beror sedan på erfarenheter och kunskaper, inte utrustning i första hand.
Sedan skulle jag vilja veta "jokkmokk" är det inte en överväldigande del av de som råkar illa ut yngre män? Man läser ofta att "denna unga man var mycket erfaren" då olyckor händer. Visst är det få kvinnor som råkar illa ut?
Min tanke är att yngre personer inte kan vara speciellt erfarna även om de i många fall är mycket skickliga. Men erfarenhet och skicklighet är inte samma sak. (För tydlighetens skull lägger jag till att jag vet att även äldre personer ställer till det.)

MVH
Rolf
 
Yngre killar...

... verkar ha en ryslig ovana att tänka "det gick ju bra", snarare än "vad hade kunnat hända om det inte gick så tursamt bra som nu". Rätt sorglös attityd helt enkelt.

Idoler typ Kropp och Skinnarmo betonar ungefär att det gäller "att våga vända", "att komma upp innebär att halva klättringen är gjord". De planerade sina utfärder noga.

När jag läser texter av många andra här på Utsidan känns det inte riktigt så. Hoppas att det mesta är lite macho-snack i efterhand och inte hur det brukar vara på de utfärderna. Lite saxningar ur en text med mina kommentarer:

Ms fötter ser ut som rå köttfärslimpa, Trots det har han inte så mycket som nämnt sina trasiga extremiteter under dagens förflyttning vilket förvisso kanske inte är så smart ur rehabiliteringssynpunkt men vi gillar alla attityden. ”Det är väl ok om det hade varit under sista dagsmarschen (inte anmarschen!), eller om han trodde att det saknades tejp/Elastoplast för att lindra problemet. I annat fall är det precis den attityden som ställer till problem!”

T som kommer ner först försöker med stigande desperation vägleda oss andra förbi den dolda glaciärspricka han nyss korsat av misstag strax ovanför lägret, men vi vinkar alla bara glatt tillbaka som svar på hans viftningar och glider sakta över en snöbrygga av okänd tjocklek. ”Att befinna sig på en glaciär borde leda till att man har en helt annan uppmärksamhet på kommunikation/någon som beter sig konstigt. Jag saknar någon kommentar om att det var nog korkat gjort (lärande av misstagen).”

Worst arctic storm of the century expected to hit. Samtidigt beslutar sig X, Y och Z för att försöka slå stormen och nå toppen genom en oavbruten push från B och tillbaks, 2000 höjdmeter…… Han inser att han borde vända, men tvekar, det är inte ett helt lätt beslut att ta, särskilt som det borde vara minst sju timmar kvar på tidsfristen. En stark vind och plötslig total whiteout mildrar dock beslutsångesten. Han vänder, inser att det är bråttom, ” Att tankarna kan gå så här hos en viljestark person är naturligt, men jag skulle gärna se något skrivet om hur viktigt det är att våga se fakta i vitögat och hur korkat det är att medvetet gå mot oddsen i en utsatt situation.”

Någon minut senare är sikten fri och den nu stillastående kanten på lavinen blir synlig, knappa 50 meter från lägret. Vi hade inte kunnat föreställa oss en så stor lavin när vi valde lägerplats. En nyttig läxa. En mäktig syn. Ett problem mindre. ”Var det verkligen en läxa som satt så djupt, om man ser det som ett problem mindre? Tycker snarare det låter som usch, bort, bort fula syn”

Stillheten bryts plötsligt av helikoptrar på hög höjd. Vi hajar till då dessa är förbjudna i nationalparken, utom i nödsituationer. De försvinner ur sikte men återvänder en stund senare med avlånga kollin hängande under sig som last. Vi hoppas, möjligen naivt, att det inte är body bags. ”Tja, det är inte möjligen naivt – det är otroligt naivt. Att inte den synen i början av trippen fick dem att se nyktrare i ovanstående situationer är mycket märkligt.”

Gammal 37-åring
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zero.alt Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek Säkerhet och räddning 18
tango Mammut Barryvox S: Gruppcheck endast via slå av och på? Säkerhet och räddning 9
swimwhizz 14 personer i sjönöd på Måkläppen Säkerhet och räddning 8
Kalle G Fem omkomna på Mt Elbrus (2021-09-23) Säkerhet och räddning 0
israpportör Att lära sig av dödsolyckor på is Säkerhet och räddning 179
Moga Tips på flytande PLB? Säkerhet och räddning 10
dmitrij Säkerhetsläget på Jbel Toubkal Säkerhet och räddning 0
tsarpjotyr 40-tal personer "fast" på Kebnekaise Säkerhet och räddning 9
KLAGER En Svensk klättrare har fallit på Lofoten Säkerhet och räddning 3
KLAGER Två 20-åriga svenskar suttit fast på en klipphylla i Lofoten nu nedplockade Säkerhet och räddning 4
ulflar Mord på vandringsled... Säkerhet och räddning 4
ulflar Vilsen och död på Appalachian Trail Säkerhet och räddning 11
marieab Ny cykel - tips på lås- och spårutrustning Säkerhet och räddning 8
KLAGER Svenska skridskoåkare fast på isflak på Mjøsa Säkerhet och räddning 3
cake Klättrare skadad på Stetind, någon som vet mer? Säkerhet och räddning 6
niklaz Fast på fjället i Hemavan (2013-04-02) Säkerhet och räddning 3
thureb Isfiskare drev iväg på flak syd Karlstad Säkerhet och räddning 3
pack Svensk kvinna saknad i Norgefjällen. Var på väg från Abisko till Kautokeino. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Fisketurister tältar på militärt övningsfält under granatövning! Säkerhet och räddning 4
Mike C Lavin i öppen backe på skidanläggning. Säkerhet och räddning 7
Fjällvinden Vandrare fast på Kebne Säkerhet och räddning 85
KLAGER Svensk försvunnen på isländsk glaciär Säkerhet och räddning 7
rotkraft Via Ferrata + klättersele på vandring i Corsica GR20? Säkerhet och räddning 0
Fredrik. Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen") Säkerhet och räddning 75
Bulgakov Incident på ostkammen Säkerhet och räddning 1
desireman Information på plats vid fjällstationen i kebnekaise? Säkerhet och räddning 3
Peregrine Fjällsäkerhetsrådet på facebook Säkerhet och räddning 0
johan_ben Gravid på hög höjd Säkerhet och räddning 7
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1
vandrarenemil Snöstorm på sommarfjället? Säkerhet och räddning 6
majjen Lavinfara på sommaren? Säkerhet och räddning 2
hedljung Signalraketer på postorder? Säkerhet och räddning 14
JoW Olycka på Kilimanjaro Säkerhet och räddning 0
gmg på everest med magnus Säkerhet och räddning 0
lgniklas Vad hände med svensken på Irland? Säkerhet och räddning 1
abelmann Livslängd på hjälm? Säkerhet och räddning 6
Avslutat medlemskap med plötslig färdkamrat på otäckt snötäckt pass Säkerhet och räddning 16
mattias_altin Tillverkningsfel på Wild Country Helium-karbiner Säkerhet och räddning 2
Lilja På egen hand Säkerhet och räddning 7
Luffarn Avbärarbälte på eller av? Säkerhet och räddning 17
tango Vad satt detta batteri i? Säkerhet och räddning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.