Tälta säkert med en bebis i kylan

Hoppas jag inte låter nedsättande men du (ni - TS) låter lite orutinerade vad gäller vandring. Och barn.
Träng inte in din bebis i en säck med dig. Ni båda kommer må dåligt av det och då kommer vandringen bli piss. Det finns bebissovsäckar av diverse märken.
Kolla dig runt i världen. Bebisar bärs på ryggen i en sele/sjal. Eller fram i sele/sjal så bebisen e vänd mot kroppen. Ergobaby har utmärkta selar för ändamålet, de har även tillbehör som regn- o täckskydd. Se till att ta ut bebisen från selen vid pauser så hen kan ligga o sprattla med benen o annat som dom gör.
Gå inte o tro att barn e sköra små saker som dör så fort dom e utanför lägenheten. Kolla på eskimåerna/inuiterna. Nakna bebisar till höger o vänster medan vuxna var klädda i päls. Man ser det tydligt i en "dokumentär" från 1918, Nanook of the North. Sök engelska wikipedia på Yaghan people, oxå nyttigt om folk i kallt klimat - dessa gick nakna större delen av året i ett klimat som i Gävle. Och nej, vi är inte som Yaghan eller eskimåerna, men det visar om en kunskap. Bebisar e redan skyddade med massa fett, så klär du på dom för mycket riskerar du att baka hen. En 5 månaders bebis "säger" dessutom till när nåt e fel.

Believe me, jag har erfarenhet när det kommer till vandring med barn :). Jag hoppas ni får en kanonvandring.

Hehe. Jo väll, de säger inte alls när de är kalla. Bebisen faktiskt blir helt tyst när han är håll och sparad på energi. Och vår bebis var redan ganska kall flera gång när han sov, jag bara märker när kan känner på nacken och brösten, han säger ingenting och fortsätta att sova.

Sovsäck till den ålder finns inte heller . Det finns 2 i världen, en Morrison som vi tänkte att köpa, men den är från 6 mån och sovsäckens designer sade att inte använda den tidigare... Jag vett han måste säger detta, men jag vågar inte heller med sådant råd. En annan som finns är inte tillräckligt varm.

Bära jag vett hur, jag bär honom varje dag, hela tiden. Jag bär på magen och inne i bärjacka.
 
Jo, bäbisar säger till om allt. De säger till när d ska kissa, bajsa, e hungriga, e obekväma, när de e uttråkade, osv. D gäller att lyssna som förälder, vilket e d svåra att lära sig. Man kan lära bäbisar att va blöjfria redan från 3-mån ålder, exempelvis.
Jag har fyra barn o vandrade i Pyrenéerna när äldsta var 3,5 mån gammal, i månadsskiftet okt/nov. Det var minusgrader på natten. Dom som frös på natten var vi föräldrar, inte barnet. När barna var mellan 1 och 7 år gamla (4 stycken) besteg vi Kebnekaise, en tur som tog två veckor o d va aldrig varmare än +5 grader. Har flera ggr tältat i temp strax under nollan med bäbis, med vanliga bäbissovsäckar eller vuxensäckar till barn. Från att yngsta var 4 år har jag vintertältat i fjällen med temperaturer ner till -30 grader. Aldrig varit nån som frusit.
Det finns flera olika bäbissäckar. Outnorth har en från Ajungilak som heter Knott. D finns olika modeller o märken på friluftsvaror.se eller ännu fler på bergfreunde.de. Om säcken e för stor så kan man enkelt anpassa den genom att dra åt med en rem vid passande längd, även om detta i min erfarenhet inte riktigt behövs då en för lång säck inte håller upp sig själv med massa tomrum där barnets fötter slutar utan den faller ju ihop.
Vi e flera här på forumet som vandrat med bäbisar/barn. Sammanlagt har vi decennier med erfarenhet. Vi har gett mängder med tips i denna tråden, men du e ändå inte nöjd. Om du/ni e så osäkra på detta med att vandra med en bäbis så kanske ni ska tänka om o ge er iväg när ni känner er säkra.
 
Om säcken är för lång för barnet skall man sätta en rem eller snöre på ett säkert sätt så att sovsäcken blir lagom kort.
För att inte barnet ska kunna glida ner i säcken och kvävs till döds.

Om remmen sätts på ett säkert sätt kan barnet ställa sig i säcken ( räta ut sig ) och få ut huvudet.
 
Jo, bäbisar säger till om allt. De säger till när d ska kissa, bajsa, e hungriga, e obekväma, när de e uttråkade, osv. D gäller att lyssna som förälder, vilket e d svåra att lära sig. Man kan lära bäbisar att va blöjfria redan från 3-mån ålder, exempelvis.
Jag har fyra barn o vandrade i Pyrenéerna när äldsta var 3,5 mån gammal, i månadsskiftet okt/nov. Det var minusgrader på natten. Dom som frös på natten var vi föräldrar, inte barnet. När barna var mellan 1 och 7 år gamla (4 stycken) besteg vi Kebnekaise, en tur som tog två veckor o d va aldrig varmare än +5 grader. Har flera ggr tältat i temp strax under nollan med bäbis, med vanliga bäbissovsäckar eller vuxensäckar till barn. Från att yngsta var 4 år har jag vintertältat i fjällen med temperaturer ner till -30 grader. Aldrig varit nån som frusit.
Det finns flera olika bäbissäckar. Outnorth har en från Ajungilak som heter Knott. D finns olika modeller o märken på friluftsvaror.se eller ännu fler på bergfreunde.de. Om säcken e för stor så kan man enkelt anpassa den genom att dra åt med en rem vid passande längd, även om detta i min erfarenhet inte riktigt behövs då en för lång säck inte håller upp sig själv med massa tomrum där barnets fötter slutar utan den faller ju ihop.
Vi e flera här på forumet som vandrat med bäbisar/barn. Sammanlagt har vi decennier med erfarenhet. Vi har gett mängder med tips i denna tråden, men du e ändå inte nöjd. Om du/ni e så osäkra på detta med att vandra med en bäbis så kanske ni ska tänka om o ge er iväg när ni känner er säkra.

Jag förstår inte varför du har blivit arg, detta är ju en diskussion. Och ja det är min första bebis , så ingen erfarenhet med bebisar :)) som vilken som.helst mamma så är jag oroligt och Googla allt. Visst ska vi ute och vandra , vi åker redan om ett par dagar. Jag har en dun åkpåse med armar för honom och hoppas den ska funka.
 
Lycka till! Berätta gärna om din erfarenheter efteråt.

De två gånger jag tältat med 6 och 8 månaders bebis på fjället har det varit ljuset som varit problemet. Att inte kunna släcka ljuset i samband med nattning hade vi inte förberett oss till skillnad från kyla som nästan alla förberedelser handlat om.

Barnet sov jättebra medan föräldrarna vaknade desto fler gånger för att kontrollera.
 
Jag förstår inte varför du har blivit arg, detta är ju en diskussion. Och ja det är min första bebis , så ingen erfarenhet med bebisar :)) som vilken som.helst mamma så är jag oroligt och Googla allt. Visst ska vi ute och vandra , vi åker redan om ett par dagar. Jag har en dun åkpåse med armar för honom och hoppas den ska funka.

Fniss :). Vem har blivit arg? Hur läser du? Ingen har blivit arg. Om du tror att mitt inlägg är att jag har blivit arg så...fniss...kommer ditt förhållande inte att hålla särskilt länge. Att skriva det uppenbara är inte lika med att bli arg.
Maj gadd.

Du har fått massa tips, men du e inte nöjd. Isf finns d inga tips som kommer att göra dig nöjd. Karolina P, med andra, har postat inlägg här i många år. Hon, och de andra som försöker hjälpa dig, mig inkluderad, har tältat o vandrat med barn många gånger. Vi har jättemycket erfarenhet. Några av oss har gjort d med barn sen spädbarnsålder, som du frågar efter, andra med lite större barn. Översätt alla tips till det som funkar för dig/er, för det är faktiskt bara tips. Det finns inget facit för hur alla ska/bör göra - det är upp till er att upptäcka och lära er. Och lita på er själva (vilket du verkar ha svårt att göra) - take the leap of faith. Ditt barn kommer inte att dö, jag lovar. Ni (föräldrar) kanske får det obekvämt, pga diverse anledningar, men det kommer ni lära er av och nästa gång kommer det bli bättre. För...hur fän tror du jag har kommit till en punkt där jag (singelfarsa) kan vandra över 80 km på 5 dagar med 4 barn i åldern 8-13 - all mat inkluderad? För att jag har gjort o gjort o gjort, o jag har inte gett upp efter dåligt planerade turer. Jag har övat, jag har läst, jag har tagit emot tips här o på andra forum, jag har tränat med barnen på alla möjliga sätt, jag har gjort misstag och rättat dom. Alla tips man får funkar kanske inte för ens egna situation, men en del av dom gör det. Oavsett om dom funkar eller inte så är det tips att begrunda i relation till ens egna situation.
Jag är inte arg, inte frustrerad, eller liknande negativa känslor. Jag försöker förmedla delar av min kunskap. Men det finns inget facit, det finns inget "gör så här, detta funkar", utan ni måste lära er själva. Jag vill hjälpa er att hjälpa er själva, som alla andra här.
Här är min son, 3 år, på väg upp till Sydtoppen, Kebnekaise...hoppas det inspirerar: https://youtu.be/m4TR80wiuPU
Han gick hela vägen själv. 300 000 steg från Nikkaluokta och tillbaka.
 
Jag förstår inte varför du har blivit arg, detta är ju en diskussion. Och ja det är min första bebis , så ingen erfarenhet med bebisar :)) som vilken som.helst mamma så är jag oroligt och Googla allt. Visst ska vi ute och vandra , vi åker redan om ett par dagar. Jag har en dun åkpåse med armar för honom och hoppas den ska funka.

Har sett tråden först nu - men lycka till! Det kommer att bli en jättefin upplevelse tror jag. Jag själv hade - framförallt min äldsta - med på uteäventyr i fjällen sommar som vinter (i augusti respektive december året hon föddes - hon föddes i maj) och det var lite extra pyssel, men så klart värt det!

Nu är det här för 15 år sedan - så jag utgår ifrån att det hänt en del på utrustningsfronten och så sedan dess? Men som sagt - roligt! Skriv gärna i tråden här sedan om Era egna erfarenheter, så andra - som möjligen känner sig oroliga inför första vinterfjällupplevelsen med bebis - kan få lite aktuella tips?
 
Jag har också funderat på att tälta med mina barn. Läste på en hemsida att man egentligen ska följa den vanliga 3-lagers metoden, dvs. ett tunnare lager, ett värmande lager och ett skyddande ytterskal, som de rekommenderade bör vara en sovsäck.

Lager 1 kan så vara en pyjamas eller underställ. Lager 2 ska vara ett tjockare lager, typ en ulloverall kan jag själv tänka mig passar bra eftersom det är temperaturreglerande. Mössan skulle jag heller inte vara utan.
 
Ta vuxensovsäck dubbelt

För vi hade ett riktigt bebissovsäck (var det ajungilak?), sov äldsta sonen i en vuxensovsäck, som vi lagde dubbelt under honom (så fotändan kom till att ligga under huvudet) i stället för att bara förkorta den. Det gav extra isolering nerifrån. Funkade bra i barnvagnen, när han dagligen sov ute och på tur i tält. På vandring bar vi barnen på magen i en tyg-bärsele, om vintern inne i jackan. Jag kan rekommendera att investera i ett riktigt bra sovsäck till småbarn typ ca. 1m kroppslängd. Den duger hela middagssömn-ute-i-barnvagnen-period igenom. Mössa är ett måste, liksom ullunderställ.
 
Varning

För vi hade ett riktigt bebissovsäck (var det ajungilak?), sov äldsta sonen i en vuxensovsäck, som vi lagde dubbelt under honom (så fotändan kom till att ligga under huvudet) i stället för att bara förkorta den. Det gav extra isolering nerifrån. Funkade bra i barnvagnen, när han dagligen sov ute och på tur i tält. På vandring bar vi barnen på magen i en tyg-bärsele, om vintern inne i jackan. Jag kan rekommendera att investera i ett riktigt bra sovsäck till småbarn typ ca. 1m kroppslängd. Den duger hela middagssömn-ute-i-barnvagnen-period igenom. Mössa är ett måste, liksom ullunderställ.

Tänk bara på att en hoptryckt sovsäck under barnet(även om den är dubbelvikt) aldrig kan ersätta den isolering som ett liggunderlag ger. När dunet trycks ihop av kroppsvikten så tappar det isoleringsförmågan.
 
Åkpåse?

Tänkte att detta inlägg kanske kan passa in här. Är det någon som provat att låta barnen sova i en åkpåse? Vet att det normalt inte ska användas som sovpåse, men har någon provat? Vi har precis köpt en ny från Voksi https://www.kids-world.com/sv/aakpaasar-c-10404.html och de är ju bra vadderade, men kan det funka? Vill gärna ha tips och råd om det är möjligt. Och dela gärna med er av erfarenheter.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...