Vadarstövel, midjemodell, lättvikt???

Guest

Gäst
Undrar om nån vet i fall det finns vadare av typen Lundhags Coverboot (dvs gummiöverdrag som man trär över den vanliga kängan och når upp till ljumsken) som når lite högre, till midjan alltså? Tänkte att det kan vara smidigt när man ska upp till fjällen och behöver packa lätt. Det är ofta på gränsen att det läcker in när man vadar med tidigare nämnda modell.
 
Vadare

Jag har ett par lättviktsvadare (se inlägg om "Andningsvadare"), som jag är nöjd med i och med att de tar liten plats i packningen. Det som dock är en nackdel med dessa är att vadarskorna (som man måste ha för att kunna vada med dem) tar betydligt mer plats.
Det är lite svårt att ge ett råd vad som skulle kunna vara mest lämpligt, iom att jag prioriterar (flug)fisket och därmed så kan jag "förlåta" det utrymme som vadarskorna tar upp. Om man däremot är mer ute efter att kunna göra ett fåtal "besök" i vattnet (= mera vandring än vadning) så är det svårare.
Hur som haver, om jag skulle rekommendera dig något så är det att kolla på Nokia Teno (om dom finns kvar ?), för att dessa stövlar var bra att gå med( nästan i klass med Tretorn Sarek), samtidigt som de medgav att man kunde rulla upp dem och vada hyfsat djupt.

MVH Anders
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...