OruxMaps eller Locus Maps

Hej,

Tack vare det fantastiska jobbet av Örnsätrarn så har jag installerat fjällkartan samt både OruxMaps och Locus Maps men har svårt att bestämma mig för vilken av apparna jag verkligen ska satsa på.

Är det någon som använt en eller båda av dem och kan tipsa om vad ni uppskattar med just det val ni gjort?
 
Jag lyfter tråden då jag också undrar om någon provat båda kart-apparna ?

Använt Oruxmaps i några års tid och använt lantmäteriets kartor genom länken som postats ovan.

Anledningen till att jag slutat använda Oruxmaps är för att det är får krångligt att använda.

Att lägga in kartorna så att Oruxmaps hittar dem (även om jag inte rensar telefon till systeminställningarna särskilt ofta så drar jag mig rejält för att ominstallera Oruxmaps) och att kopiera inspelade rutter till datorn.

Locus maps har jag inte testat, men andra alternativ som Topo GPS har ett mer intuitivt gränsnitt och enklare att hämta ned kartan via internet i själva programmet något som Locus maps också verkar att göra.

Oruxmaps är å andra sidan väldigt avancerat och fylld med funktioner. (Men som sagt jag passar och har slutat med Oruxmaps.)
 
Har också använt Orux. Tyckte väl inte det var svårt att lägga in Örnsätrarna karta. Var väl bara att lagga den i rätt mapp, om jag inte minns fel? Däremot håller jag med om att den är allmänt krånglig. Och senaste gångerna jag försökt har nyregistrering var avstängt på supportforumet och jag har tappat bort min gamla login. Inte bra. Dessutom har den inte längre OpenCycleMap, säkerligen beroende på att licensen blivit dyrare. Så jag letar också efter en annan app.

Locus har jag testat, men gillade den inte. Topo GPS var ny för mig, så den ska jag ladda ner och prova. Tack för tipset!
 
Mä. Det var ju den jag blev tipsad om häromdan (kanske av dig?). Man måste ha Pro för att kunna ladda in egna kartor och komma åt OCP o.s.v..
 
Jag har Sweden Topo maps PRO och den tillsammans med "Ambit Connect"-appen (för SUUNTO-klockor) kan man använda GPX-spåren från klockan och se i kartan. Verkar skitsmidigt. För mig ser jag användningsområdet framförallt när man är ute på flerdagarsturer och inte har internettäckning. Kartor kan man spara ner innan man sticker ut och sen kan man föra över GPXen via kabel till mobilen och sen till kartappen ute i fält och se hur man färdats och alla annan data. Är det snålt med minne i klockan där ute, kan man ju föra över spåren till mobilen istället och tömma klockan.

Finns ju gratiskartor som också klarar det som "Lokalsinne" tex, men Sweden topo är mycket smidigare och har fler funktioner. "Lokalsinne" känns lite buggig och "hemmagjord". Sen finns det många olika kartlager att välja på topo, street, satelit osv.
 
Inte helt färdig

Det finns en app som heter Cartograph Maps 2 och i den kan man lagra ner kartor. Jag tycker den har ett enkelt och bra gränssnitt och är inte överlastad med funktioner för bil, båt, cykel, mtb osv. Den fungerar bra med sqlitedb kartor. Den har fortfarande litet barnsjukdomar när det gäller nedladdning men det kommer att gå att läsa in Örnsätrarns kartor i den. Skulle någon få för sig att skaffa den så kan jag bidraga med Terrängkartan och Fjällkartan i en fil (11 GB) i sqlitedb format omgående. (Som vanligt så täcks inte vissa delar av Norrlands inland av dessa kartor.)
En stor fördel är att den finns för Windows, Android, IOS och Mac. Hemmavid kan man alltså jobba mot fullskärm vilket kan vara bra om man gör t.ex. ruttplanering tillsammans.
 
Aldrig testat örnsätrans kartor,men tror inte den behövs i Sweden Topo maps...försökte komma åt nån mapp att lägga den i på telefonen, men hittade ingen. Men jag tror allt redan finns i själva appen att den blir onödig. Finns bla terrängkartan plus fjällkartan (ner till 50000) för sverige och sen en drös med andra open maps för hela världen som också verka gå i offlineläge (PRO-versionen).

PRO gick på 129kr men då fick man allt och i evighet.
 

Bilagor

  • Screenshot_2019-01-16-21-57-30.jpg
    Screenshot_2019-01-16-21-57-30.jpg
    150.1 KB · Visningar: 987
Örnsätrarns kartor

Bengt har gjort ett fantastiskt jobb med att ladda ner Fjällkartan och Terrängkartan samt kalibrera och gör om till mobilformat.

I dom andra nordiska länderna finns detta som en service från deras lantmäterier. (När kommer vårt lantmäteri med motsvarande service?)

Kartan är således den karta som finns i i bild på föregående inlägg.
 
Har använt Orux maps ett antal år och visst är den ganska omfattande så man kan gå vilse i alla inställningar men när man väl fått den att fungera som man vill så är den utmärkt.
Stabil, drar lite batteri, bra funktioner.

Har använt programmet Mobile Atlas Creator (MOBAC) i Windows för att ladda ner kartor och satelitbilder lokalt.

Att ställa in vilken mapp som ska användas: Global settings -> Maps -> Maps directory
 
OruxMaps är ju lite "annorlunda" så instegströskeln är lite högre, det tar en stund att hitta funktionerna. Men den är väldigt kraftfull tycker jag, och framförallt flexibel.

Det går ju också att lägga in egna online kartkällor (han som skrivit OruxMaps har ju fått ta bort dem från defaultinstallationen på grund av påtryckningar, men det går utmärkt att hitta info hur man lägger in dem själv så man t.ex. kan få in Eniros sjökort).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Terräng/fjällkarta för Norge i mobilen/OruxMaps Navigering 5
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
aksello Svenska landskap, GIS-fil eller onlinekarta Navigering 5
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
madmagnus Ser inte fritidskartan varken i Basecamp eller GPS'en Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
Lasse Be Mjukvaru, handhavande eller vad...... Navigering 0
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
frega Suunto T4 eller Garmin 405 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
teton Suunto eller Garmin ? Navigering 18
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
Stordrulen Taskigt batteri eller taskig GPS ? Navigering 2
kanotisten Skröna eller sant Navigering 1
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
djwalle bra eller dåligt? Navigering 1
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
mikke73 Garmin 760, eller 255WT Navigering 2
ham Ändra eller lägga till i Fri Pro Navigering 7
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
fabola skaffa en universal GPS eller flera olika GSPer som kompletterar varandra? Navigering 8
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
hsjn 60 CSx, Explorist XL, Crossover eller annan? Navigering 13
lagerstrom Nuvi 660FM med TMC i laddkabel, eller..? Navigering 1
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
orkesterchefen Garmin Rino värdelös i Sverige eller... Navigering 2
Freebrave X/Y eller Lat/Long Navigering 19
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
apersson850 Bilnavigator: Garmin Nüvi eller c-serien? Navigering 7
perdans USB eller seriell port för överföring av rutter/spår ? Navigering 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...