varför kan man inte betten meta i ljungan..

Hej jag är en kille på 26 år .som har som stora intresse att botten meta...nu när jag köpte fiskekort för nedre ljungan så märkte jag att lat meta var förbjudet nu undrar jag VARFÖR ????????
 
Därför at det råder ett generellt förbud att meta med levande agn i strömmande vattendrag. Det traditionell metet med mask har en alltför stor tendens att dra till sig småfisk, som sedan skads dödligt när de begärligt tuggar i sig den agnade kroken. Meta med dunkrok (fluga), det är en tillåten och mera human metod för fisken.
Kan ju inte heller låta bli att pusha för flugfiske heller, det är en alldels utmärkt trevlig metod. Fast det kan nog vara svårt så här vinter-tid...
 
Jag förstår inte hur mete med föte kan vara tillåtet men inte bottenmete, hur skall man kunna definiera vad ett föte är? Man kan ju ha SYMBOLISKA flöten som inte har någon praktisk funktion.
 
det står bara lat mete

på fiske kortet står det att 1 av beten man får använda är mask....Men längre ner på kortet så står det att förbjudna fiske metoder är s.k. lat mete....Och vad jag vet så är inte flöt mete lat mete...tycker det bara är förvirrande att dom inte kunde förtydliga sig lite....

tacksam för svar
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...