Cykelprojekt: Här är ditt land

Hej alla,

Under 2v i juli/aug 2017 kommer jag tillsammans med 4 nyanlända svenskar (som fått uppehållstillstånd i SE) upptäcka delar av Sverige på cykel och har valt att namnge projektet: ”Här är ditt land”. Jag tror att friluftsliv är något prestationsfritt som ger frihet och nya perspektiv. Att integreras i ett samhälle handlar om så mycket mer än att utveckla sitt språk och få ett arbete. Därför tror jag att naturens betydelse kan komma att bli viktig för att integrera nya svenskar i det svenska samhället.

Jag är i planeringsfasen och sitter nu och undersöker distans, logi etc. Alla är välkomna att söka med krav att du skall vara över 18år med viss träningsvana. Vi kommer således kontinuerligt träna tillsammans för att vara väl förberedda för äventyret och få en grundfysik. Min ambition är att cykla ca 7mil/dag i ca 14 dagar för att kunna stanna på ställen vi vill se. (Vi kommer ev. ha en följebil men inget som är garanterat i nuläget).

Eftersom jag har ytliga kunskaper och erfarenheter kring cykelleder i Sverige vänder jag mig nu till er för att komma vidare. OM ni har tid och lust skulle jag uppskatta enormt ert engagemang kring nedan frågor och övriga tips:

- Rekommendation/er på en rutt utifrån ovan ambition? (Som mestadels följer mindre trafikerade vägar, dramatiska landskap och som håller relativt hög standard och är lågt trafikerade).
- Någon som har erfarenhet från Vildmarksvägen? (Från Strömsund i Norra Jämtland mot nordväst och över det spektakulära fjället "Stekenjokk". Vidare går vägen in i södra Lappland till Vilhelmina och söderut tillbaka till Strömsund igen om man så vill).

Mål:
- Tillgängliggöra och inspirera hur människor kan ta del av den svenska naturen och samtidigt förmedla en förståelse hur man ska bevara denna fantastiska arena för friluftsliv och turism.
- Skildra en grupp människor som möts på en resa genom Sverige, en resa i fem livsöden och personligheter, generositet men även sociala mekanismer.
- Visa upp delar av Sverige.
- Utveckla mina ledaregenskaper (Hur coachar man sig själv och andra?)
- Lära mig mer om cykeln som långdistansredskap.
- Samtliga ska komma i mål.

Tack på förhand!
//Karim Walldén
 
Cykelleder och kartor saknas inte. Turistbyrån kan säkert hjälpa dig gratis eller för en rimlig peng.
7 mil per dag med 25 km/h är ju knappt 3 timmar, vad skall ni göra resten av de 18 ljusa timmarna?

go tur
 
Senast ändrad:
7 mil per dag, menar du väl? Det är nog intet problem. Samla ved, gör upp eld, fiska, bada, blocka bär och leta svamp, gå på fik kanske. Spela minigolf - det är svenskt! ;)

Jättebra idé tycker jag. Tyvärr har jag inte efterfrågad kunskap om leder så jag kan inte bidra med det. Men har du tänkt på att många invandrare inte kan cykla, gäller kvinnor i än högre grad? Så du kanske måste börja riktigt från scratch med en del. Men eftersom ni ska träna ihop innan resan så är nog inte det nåt hinder. Borde ju snarare vara en morot att få ge sig ut på en sån tur när man lärt sig cykla!

Behöver du hjälp med just cykelbiten så kontakta en lokala cykelklubbar. Jag är med i en klubb (ej tävlingsklubb) som ordnat cykellektioner för invandrare och fixar upp gamla cyklar som ges till behövande. Kanske kan ni sammarbeta om eventuell cykelutbildning och att få fram dugliga cyklar. Kan tänka mig att någon cykelbutik skulle kunna sponsra lite också.
 
Utmärkt projekt Karim varmt lycka till. Skulle föreslå att ni väljer södra Sverige eftersom det blir mer omväxling mellan skog och öppnare landskap och mera samhällen utmed resan. Sverigeleden är bra. Se vidare på www.svenska-cykelsallskapet.se/page_1197975708156.html kanske läge att kontakta Cykelsällskapet för mera info.

Ett rundtursprojekt kan vara vettigt med tanke på logistik. En del lokaltåg tar cyklar t ex i Stockholms Östergötlands och Västra Götalands län.

Thure
 
Norra Öland, från Äleklinta upp till fyren, sedan över till trollskogen.
Är en väldigt fin rutt som går utmed cykelväg, med mäktiga sandstränder, barr samt lövskog, fina små gamla fiskesamhällen, bra restauranger, samt diverse annat. När cyklade där med min broder så var vi smått chockade över diversiteten i landskap vi stötte på. Mycket underligt och väldigt roligt.
I trollskogen finns en jättehäftig ek också. Ja, kanske inte jättehäftig, men rätt så iallafall.
Västkusten från Gbg ned till Danmark var också fin, men lite mycket trafikerade vägar, och om ni vill ha bra väder nästan 100% säkert: Öland.
Öland runt vore ganska mysigt, det blåser så för jävligt ibland bara.

Hade jag varit i din sits skulle jag nog gjort Öland från Äleklinta, upp den rutten jag nämnde, sedan färjan Byxelkrok-Oskarshamn-Gotland. Efter det tillbaka till Oskarshamn och cykla nån lämplig väg upp till Stockholm (vet inget om vad som vore lämplig väg), som ju faktiskt är en otroligt vacker stad (om än inte som Göteborg! Haha.) och som jag själv gärna hade haft som en av destinationerna.

Vet inget om vägen du nämner. Tycker dock personligen, som väl de flesta andra, att Norrlands natur är mäktigare än södra Sveriges. Vill du ha dramatiska landskap så blir det svårt hitta i södra delarna så vitt jag vet, men det beror väl också på hur man definierar dramatiska landskap. De skånska vidderna t.ex. är ganska dramatiska de med under en solnedgång, och Göteborgs skärgård är ju rätt magisk, minst sagt...

Hursomhelst låter det som ett roligt och intressant projekt. Allt det bästa för er.

Om ni är vältränade då ni ger er iväg så är det inte orimligt att föreställa sig att ni kan ta er från söder ända upp till norra riksgränsen om ni hade velat. Och då om ni vill så ligger ju Lofoten där, vilket minst sagt rankar högt på iaf min lista över Nordiska dramatiska landskap. Att cykla ut till Å med ett gäng, det hade varit häftigt. Nu är ju oljan i botten och med den den Norska kronan också haha, så om nån gång.
Nåväl, såhär kunde man ju hålla på hela natten även fast borde sova, lycka till och hoppas ni hittar en rutt som passar er!
 
Senast ändrad:
Startar man väster om Vänern och sedda ner mot Blekinge får man allt! Lågfjäll, kulturbygd, storkok, milsvida våtmarker och blommande hagar. Kustlandskap. Kan inte tänka mig en bättre sträckning för ändamålet. Vildmark, men ändå geografiskt nära till bebyggelse vb.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...