2-3 dagars vandring, västergötland med ang landskap.

Tjenna! detta är mitt första inlägg här.

Jag har i planerna att göra en tur över 2-3 dagar med övernattning då såklart, nu i vår.

Jag är bosatt i Skaraborg i västra götaland, men är inte rädd för några timmars bilresa. kanske inte upp till norrland men. Problemet jag har stött på då jag har kollat på bland annat Tresticklans nationalpark är att jag vill kunna göra upp eld och tälta.

Jag är relativt novis när det kommer till vandringar med övernattning men jag antar att man stöter på de reglerna i de flesta nationalparker och naturreservat. frågeställningen är ju simpel då, är det ngn som har förslag på områden med minimal bebyggelse och asfaltsvägar kring västergötland med omnejd där jag har möjlighet att slå upp camp och ha en eld igång.

Hoppas det går att förstå vad jag är ute efter, tack på förhand!
 
Kinnekulleleden

Du kan vandra Kinnekulleleden, mycket vackert i Maj. Det blir lite asfalt och du går förbi några hus. Ingen vildmarksupplevelse men en väldigt bra nybörjartur. Inga problem att tälta eller elda. Leden är bara 46 km så det går att dra ut till tre dagar eller göra på två om man vill.
 
Har tipsat om det förr, men Tiveden är fantastiskt vackert och dramatiskt för att vara lågland. Citerar mig själv från en annan tråd:

"Parkera bilen vid Tivedstorps vandrarhem. Därifrån följer ni bergslagsleden söderut. Ner genom Nationalparken, runda sjön Trehörningen på grusvägen som går söder om sjön. Passera Ösjönäs och rör er sedan norrut på västra sidan om sjön. Första natten slår ni läger vid Käringaudden. Dag två och tre kan ni göra vandringar i Nationalparken med utgångspunkt från ert läger vid Käringaudden. Dag fyra vandrar ni mot Vitsand och tar grusvägen tillbaka till Tivedstorp, ca 5 km vandring. Eventuellt kan dagsetapperna i parken dag två och tre bli lite väl korta beroende på hur långt ni vill vandra, men om fokus är att testa utrustning och uppleva häftig natur i vinterskrud mellan gbg och sthlm så är det svårt att hitta ett bättre ställe.

Se till att gå Stenkällerundan, Trollkyrkorundan och Tärnekullerundan. Kolla gärna in Stigmanspasset och Junker jägares sten när ni ändå är på plats."

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82458&highlight=tiveden
 
Man behöver ju inte vara så låst vid vandringsleder eller nationalparker. Hittar man ett större skogsområde utan alltför mycket vägar t ex i närheten av Tresticklan, så kan man mycket väl vandra där utan några leder.
 
Följande områden/leder ligger i Örebro län (Närke, västra Västmanland)

Silverleden

Malingsbo-Kloten

Kindla naturreservat

Kaljoxadalens natureservat

Väljer du Kindla eller Kaljoxadalen så blir dagsetapperna lite kortare.

Ett annat alternativ är att vandra Postleden. Den är väldigt trevlig nära Hällefors, men blir lite tråkig med mycket vägvandrande närmare Kopparberg. Leden passerar Kaljoxadalen, så där kan man göra lite extra rundturer. Det som allra mest gör Postleden attraktiv är att man kan ta sig till de båda ändpunkterna med allmäna kommunikationsmedeöl. Jag åkte buss till Hällefors (från Örebro) och tåg från Kopparberg.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...