Into the Wild

Boken är ju en ganska gripande skildring av en vilsen och - för friluftsliv - extremt oförberedd ung man, både vad gäller utrustning, erfarenhet och självkännedom. Jag tycker att det är en bra bok, men den visar också på vad som kan ske om man har en romantisk syn på naturen (även om man endast är två korta dagsmarscher från närmaste stad Healy med 1000 invånare, som McCandless var). Ett annat (och i mitt tycke värre) exempel är Timothy Treadwells historia (t.ex. i Herzogs dokumentär The Grizzly Man).

Inte för att vara neggig, men efter programmet är min bestående känsla att Hilda har en del beröringspunkter med McCandless...

M.
 
Hilda gav intrycket att vara en ganska förvirrad tjej utan någon direkt kunskap att vara ute i naturen. Hon nämnde vid ett tillfälle i intervjun att hon hade lags in för psykiatrisk vård för att hon inte klarade av att lönearbeta inom städbranchen, vilket får mig att dra slutsatsen att hon kommer få det tufft i Nordamerika. Samtidigt som hennes verklighetsbild av det moderna samhället, som hon beskriver att vara "en flod av skit" verkar vara upphängd på Marxs teoretiska resonemang från 1800-talet.

Visst kan man utan direkta belägg kritisera hennes person, men det är fullständigt naivt att tro att man utan någon faktisk kunskap kan bli självförsörjande i ett område som Alaska eller norra Kanada. I inslaget talar hon om att äta växter och rötter "för det är kolhydrater som ger energi", men jag tror inte att hon förstår hur omfattande själva insamlingen blir för att hon skall kunna klara sig en längre tid. En av de mest energirika växtdelarna är vass- och kaveldunsrötter, där 15-20 rötter ger 500kcal.

Ponera att hon behöver minst 1500 kcal om dygnet eftersom hon kommer röra på sig mycket, enbart under växtletningen. Det innebär att hon måste samla 45 vass- eller kaveldunrötter om dygnet, och därmed kan hon uppehålla sig endast en begränsad tid vid exempelvis en sjö, detta förutsätter naturligtvis att hennes kropp klarar av stärkelsen i rötterna.

Sedan är det långt ifrån någon garanti att hon hittar övriga ätbara växter i närområdet. Många gånger växer olika arter enbart om andra biologiska faktorer stämmer in, vilket innebär att det kan bli många kvadratkilometer som behöver genomsökas.

Ett illustrativt exempel, än om något dramatiserat, är serien "Alone in the wild" Här försöker en relativt erfaren person överleva i norra Kanada i 100 dagar, samtidigt som han har erfarenhet av jakt, fiske och växtinsamling. Han klarar av 50 dygn av mer eller mindre svälttillstånd innan han ger upp..
 
Senast ändrad:
Det lät lite i förbifarten som om hon skulle bo hos någon som hade varit självförsörjande den första tiden så då kan det ju gå bra. Hon lär iaf ha tid att märka vad som krävs då. Hoppas hon får en bra resa och att hon mår bättre sen när hon kommer tillbaka!
 
Jag uppfattar nog henne också som lite naiv, får jag erkänna. Men det verkar ju som om hon inte tänker lämna civilisationen helt bakom sig, kanske har hon ändå någon slags överlevnadsinstinkt?. Hoppas det går bra och att hon finner det hon söker.

//Anders

PS. Om någon snubblar över fortsättningen, uppdatera gärna tråden.
 
Haha, ja vad ska man säga. Det är väldigt intressant att läsa det ni skrivit och det faktum ATT ni skrivit fascinerar mig.
Men än mer fascineras jag av hur snabbt vi människor dömer varann och att vi kan skapa oss åsikter utifrån den bild som kommer ur vårt eget dömande (trots att vi nog egentligen vet att bilden med största sannolikhet inte stämmer).

Ni får givetvis ha de åsikter ni har, positiva som negativa, och jag har inga intentioner att försöka ändra på dom. Men det är ett intressant och märkligt fenomen och jag kan verkligen inte låta bli att påpeka det faktum att ni -i realiteten- inte har en aning vad ni snackar om.

Men kör hårt, fortsätt diskutera. Det är som sagt väldigt intressant lektyr ;)

Ha det gött!
/Hilda
 
@HJC
Kul att du hittade till utsidan! Vore roligt om du ids återkomma och berätta hur det gick, vi är nyfikna :).

I övrigt tycker jag nog att de flesta här inte är särskilt dömande, utan är uppriktiga om att de bara har infon från intervjun att luta sig mot. Fyll gärna på med lite mer information om dina planer och kompetenser och försök göra bilden lite mer komplex istället för att raljera om kommentarer som jag uppfattar som ganska artiga, om än skeptiska :).
 
Haha, ja vad ska man säga. Det är väldigt intressant att läsa det ni skrivit och det faktum ATT ni skrivit fascinerar mig.
Men än mer fascineras jag av hur snabbt vi människor dömer varann och att vi kan skapa oss åsikter utifrån den bild som kommer ur vårt eget dömande (trots att vi nog egentligen vet att bilden med största sannolikhet inte stämmer).

Ni får givetvis ha de åsikter ni har, positiva som negativa, och jag har inga intentioner att försöka ändra på dom. Men det är ett intressant och märkligt fenomen och jag kan verkligen inte låta bli att påpeka det faktum att ni -i realiteten- inte har en aning vad ni snackar om.

Men kör hårt, fortsätt diskutera. Det är som sagt väldigt intressant lektyr ;)

Ha det gött!
/Hilda

Anser du att SR har gjort en för dig representativ intervju?
 
Skulle du och leva av och i skogen eller bo hos den där off grid-killen? Det framgick inte men du sa att du inte skulle röra dig långt ut i intervjun.
 
@Ayrin - Det jag ska göra är ingen vildmarksexpedition så därför anser jag inte att min kompetens inom ämnet är vidare relevant. Men jag har varit ute en hel del i allt från Lappland till öken och Himalaya (rekommenderar Himalaya SKARPT förövrigt).
Jag fascineras över fenomenet att vi människor skapar intryck utifrån information vi får från en kontext och att vi tenderar göra detta oavsett hur lite information vi får. Det vill säga: Vi dömer. Spelar ingen roll om det är negativt eller positivt.

@friluftsrookie - Både ja och nej.
De fokuserade mycket på hela "Into the Wild"-grejen och gjorde det mer dramatiskt än vad det faktiskt är. Men jag förmodar de gjorde så för att få en röd tråd, samt för att belysa det jag vill belysa. Nämligen att en stor del av den globala samhällsstrukturen inte är bra (annat än för en girig maktminoritet) och att det är en av anledningarna till varför jag strävar efter ett annat levnadssätt.

@niklaz - Jag planerar göra båda delar. Jag ska besöka 2 människor som lever off-grid/självförsörjande, en i Kanada och en i Alaska. Jag vill även vandra en hel del, på båda platser, och kommer förmodligen både röra mig i vildmarken och på leder.


Jag kommer inte leva enbart av naturen för det skulle vara helt orimligt då jag inte gärna äter djur. Men ätliga växter intresserar mig och jag kommer behöva dryga ut matsäcken med både det ena och det andra eftersom jag inte har speciellt mycket pengar. Dessutom vill jag testa mina gränser. Pressa mig och se hur mycket/vad jag pallar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.