Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet

Är följande saker sanna?

* Lantmäteriet fortsätter att hålla fjällkartan uppdaterad
* Lantmäteriet slutar att producera egna kartor
* Andra företag kan fortsätta producera kartor

Summa summarum så blir det ingen skillnad för oss som går i fjällen? Alla köper väl ändå Tyvek-kartor?

Jag har själv appen Fjällkartan som jag tycker fungerar bra (förutom en gång i Sarek när den buggade när jag verkligen ville ha ut min egen position).
 
Tror att efterfrågan på tryckta kartor kan vända uppåt när både fordonsförare och vandrare m fl börjar inse att tryckt karta ger bättre överblick än digitala alternativ.

Både och är bästa alternativet.

Det har också blivit vanligt med att länk till digital karta som kan laddas hem till telefonen följer med den tryckta kartan.

Thure
 
Senast ändrad:
Är följande saker sanna?

* Lantmäteriet fortsätter att hålla fjällkartan uppdaterad
* Lantmäteriet slutar att producera egna kartor
* Andra företag kan fortsätta producera kartor

Summa summarum så blir det ingen skillnad för oss som går i fjällen? Alla köper väl ändå Tyvek-kartor?

Jag har själv appen Fjällkartan som jag tycker fungerar bra (förutom en gång i Sarek när den buggade när jag verkligen ville ha ut min egen position).

Fjällkartan är en produkt som försvinner men informationen kommer att finnas kvar och uppdateras. LM sålde kartverksamheten för 10 år sedan till Norstedt, sedan dess så har Norstedts tillverkat/tryck, distribuerat och sålt t.ex. Fjällkartan på uppdrag av LM.

Det här visar sig då bli en förlustaffär för Norstedt då försäljningen minskar och vid den senaste upphandlingen 2014-2015? så aviserade LM att det eventuellt skulle bli sista upphandlingen.

Om du i framtiden köper en tryckt karta över Fjällen så kommer den inte att heta Fjällkartan längre.
 
Borta....

Jag tycker det är synd att Fjällkartan och Terrängkartan försvinner från https://kso.etjanster.lantmateriet.se. Även om kartan inte uppdateras med de förändringar som långsamt sker i naturen så torde det ju vara en enkel sak att uppdatera förändrade ledsträckningar etc med ett utanpåliggande lager. Topografiska kartan är trots allt väldigt "platt" och tråkig. Vid planering av turer så har ju kso varit ett perfekt ställe att gå in på tills nu.

Någon större fokusering mot kunderna/användarna verkar inte finnas hos Lantmäteriet. (Eller så har jag inte fattat hur jag får in Terrängskuggningen på Topografiska kartan.)
 
Mer kommunikation från Lantmäteriet

Här ser ni dagens mail som börjar med mina fortsatta frågor.
______
Hej och tack för svaret

Jag är ändå lika konfunderad som tidigare varför den digitala Fjällkartan inte finns kvar i Kartsök. Topografiska och Fjällkartan är ju olika kartor. Jag har försökt beskriva det här - https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=807177&postcount=34

Beror ert ställningstagande på minskade anslag? För visst kommer ”GSD-Fjällinformation, vektor” att finnas kvar och uppdateras? Vad är i så fall problemet med att också visa den i Kartsök som tidigare?

Vänliga hälsningar
Björn Andersson
_____
Från: Webmaster <webmaster@lm.se>
Skickat: den 5 juli 2018 15:29
Till: Björn Andersson
Ämne: SV: Frågor om varför fjällkartan har försvunnit från Kartsök och ortnamn

Hej igen Björn!

Vi vidarebefordrade din frågeställning och har nu fått svar:

”E-tjänsten Kartsök och Ortnamn har fått ett enhetligt manér. I det vi kallar topografiska kartan presenteras samma innehåll som tidigare gick att se i Fastighetskartan, Terrängkartan, Vägkartan, Fjällkartan och Sverigekartan. Utseendet är annorlunda och anpassat till en zoombar karta. I Kartsök och ortnamn får du även tillgång till flygbilder (ortofoton) samt terrängskuggning. Du kan göra utsnitt i A4-format och skriva ut.
Vill du skriva ut en karta så rekommenderar vi även vår tjänst Kartutskrift. I den kan du själv skriva ut en karta/kartbok i förvald skala i 1:10 000 och 1:50 000. Kartutskrift har samma innehåll som tidigare fanns i Fastighetskartan, Terrängkartan och Fjällkartan.”

Hoppas att det besvarade din fråga, annars är du välkommen att höra av dig!

______________
Emma Axelsson
Webmaster

Lantmäteriet, kommunikationsenheten
Lantmäterigatan 2C
801 82 Gävle
E-post: webmaster@lm.se
www.lantmateriet.se
 
Kartgeneratorn som jag kör på http://lab3.turepalsson.se har ju som mål att producera kartor som är så lika den klassiska Terrängkartan som möjligt. Den tar i dag enbart data från OpenStreetMap, men den skulle även kunna plocka data från Lantmäteriet. Det som hindrar mig att slå på det i dagsläget är dels databasutrymme (tjänsten körs i dag på en mycket klen virtuell server), dels en del tekniska problem med LMV:s data (klartext för nördar: LMV-datat innehåller en del polygoner som PostGIS tycker är ogiltiga). Finns det intresse av att ha även LMV-baserade kartor där?
 
Skriv ett förslag att de ska förbättra/utveckla terrängskuggningen på den topografiska kartan på KSO, alternativt att de kan lägga in den funktionen under inställningar.

Eller sammanfoga funktionerna på kso och kartutskrift?

Handen på hjärtat, vilka kunder? De slutar ju med kartorna för att kundunderlaget inte finns. Själv har jag köpt en fjällkarta de senaste 20 åren och den var lite problematisk att få tag på då de butiker jag letade i inte hade den "kartställen i butiken gapade tomma", de som fanns var inte heller direkt nya. Butiken tog helt enkelt inte hem eftersom ingen köpte några kartor.
 
Vilka kunder?

Handen på hjärtat, vilka kunder?(min fetstil) De slutar ju med kartorna för att kundunderlaget inte finns. Själv har jag köpt en fjällkarta de senaste 20 åren och den var lite problematisk att få tag på då de butiker jag letade i inte hade den "kartställen i butiken gapade tomma", de som fanns var inte heller direkt nya. Butiken tog helt enkelt inte hem eftersom ingen köpte några kartor.
Lantmäteriet har ju skapat sina tillgångar med hjälp av skattebetalarnas/kundernas pengar och fast dom inte längre trycker kartor så är ju vi fortfarande deras slutkund även om dom går via diverse app-tillverkare innan vi får kartorna. Det är det jag menar med deras"kunder". Glömmer man slutkunderna i sin verksamhet så hamnar man lätt i problem med verksamheten.
 
Angående terrängskuggning

Skriv ett förslag att de ska förbättra/utveckla terrängskuggningen på den topografiska kartan på KSO, alternativt att de kan lägga in den funktionen under inställningar.

Eller sammanfoga funktionerna på kso och kartutskrift?

.

Hur länge har LM haft terrängskuggning på sina kartor? (har dom haft det öht.?)

Jag tittade på de kartor från 00-talet jag har liggande och inga av dessa har terrängskuggning Täta höjdkurvor ger givetvis något av en tredimensionell effekt vilket gör att 1:100 000 upplevs som mer dramatiska och levande än 1:50 000 givet samma ekvidistans.

Tittar jag på kartutsnittet över Sarek tidigare i tråden har jag svårt att avgöra om den upplevda terrängskuggningen är riktig eller om det är en en konsekvens av .jpg komprimeringen. Någon som sitter med en senare tryckt karta borde kunna se det direkt (för egen del har jag i princip enbart använt utskrifter från Garmins BaseCamp det senast decenniet så jag har inga nyare kartor).

För kartor som ska användas i fält måste en så stor kontrast som möjligt mellan höjdkurvor och bakgrund vara att föredra. I min mening är terrängskuggning därför inget att eftersträva.
 
Senast ändrad:
Tråden handlar ju mest om Fjällkartan men jag har nu lagt in en preliminär recension av https://www.utsidan.se/friluftsguiden/aktivitet/allmant/norstedts-sverigesserien_4210 Sverigeserien.

Jag lägger märke till att cykelleder saknas. De finns däremot på Vägkartan som ju täckte hela Sverige och som nu inte längre kan ses på KSO. Jag saknar den informationen. Norstedts saluför cykelkartor också men de saknar höjdkurvor. Synd att man inte kan klara sig med en tryckt karta som innehåller det mesta som jag har nytta av.

Thure
 
Handen på hjärtat, vilka kunder?

Lantmäteriet är en myndighet. Den har således inga kunder överhuvudtaget.

Däremot har en myndighet en uppgift och ett ansvar gentemot medborgarna och samhället - oberoende av ekonomiska överväganden. En myndighet kan aldrig styras i enlighet med vinstdrivna affärsmodeller - även om New Public Management modellen påstår det.

Det är således inte ett giltigt skäl när Lantmäteriet slutar visa fjällkartan på nätet pga brist på kommersiell efterfrågan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Glaciärer som inte finns på fjällkartan Fjällvandring 6
makar519 Fjällkartan upphör Fjällvandring 28
fowwe Äldre versioner av Fjällkartan Fjällvandring 59
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
GustavOh Ändringar i fjällkartan Fjällvandring 6
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
Fiskson Bra fiskevandring på fjället, var finns det? Fjällvandring 4
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6
plp Finns bara Lantmäteriets fjällkarta BD10 över Sarek? Fjällvandring 5
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
ared Vad finns på "baksidan" av Sylarna? Fjällvandring 5
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
skellington Sevärdheter på längre sarektur? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.