Packning. Viktmani.

?... Och vad finns det för mervärde i att göra sin packning tyngre?

Undrar hur många mil läsbart det finns om det här.

Om det nu mot förmodan finns människor som med berått mod väljer att packa ner tyngre alternativ bara för att öka upp själva vikten de ska bära så torde det vara någon utslag av självspäkning. Jag har sett på TV sådana som svingar en piska mot sin egna blodiga rygg. Jag har sett folk låtit spika upp sig på kors. Nu har jag en hel del tokiga vänner som släpar med sig mystiska prylar som jag inte skulle drömma om att ta med sig. Men de verkar vara lyckliga ändå på något konstigt vis.

Fast nån som stoppar med en tung mortel eller en knosterslägga bara för att höja vikten det har jag inte sett. Men skulle nån av polarna göra det så tror jag att jag skulle bli skraj att umgås med en dylik figur. Huga!
 
En reflexion- jag antar att för de flesta av oss är det enklare att gå ner ett par kilo i kroppsvikt än att minska vikten på det vi vill ha med oss.

Det är faktiskt en riktigt intressant tanke, kapa tandborsten och spara 2 gram eller banta 2000 gram innan turen... Hmm...

För att komplicera det lite så är alla gram är inte lika mycket värda, det går till exempel åt 6 gånger mer energi att bära skor på fötterna än i ryggsäcken (Legg, S.J. & Mahanty, A. 1986. Energy Cost of Backpacking in heavy Boots. Ergonomics, Volume 29-3, pp. 433-438.).

Lättpackare använder oftast trailrunners på fötterna, dels för att spara vikt, men också för att den lätta vikten på ryggsäcken gör det möjligt att komma undan med skor som inte ger lika mycket stöd.

Ett räkneexempel
Kängor - Meindl Dovre Extreme GTX Wide 1876 g
Trailrunners - Merrell Allout Blaze Aero Sport 636 g

11876-636 = 1240 g skillnad, dvs 1240*6= 7440g. Väljer man trailrunners är det alltså ekvivalent med att lätta ryggsäcken med nästan 7,5 kg!

Hur mycket energi det sen jämförelsevis går åt att bära runt kroppsfett, tunga kläder på kroppen och packning på ryggen vore väldigt intressant att veta...
 
Senast ändrad:
Men vad intressant! Vi var inne på den tanken i en annan tråd, eller jag var ivf. Jämförde med hur vikt på en cykel anses ha olika verkan beroende på var den sitter. Rullande delar och så långt ut från navet som möjligt är värda mer att kapa på. Tänkte att samma kanske gäller kroppen.
 
Lättvikt

Ibland blir jag lite förundrad över jakten på de kilon och gram som packningen väger. All uppmärksammhet på lightweight produkter och smaklös frystorkad mat. Är det inte ibland viktigare att ha med de saker/mat/prylar man vill ha för att få den bästa upplevelsen och njutningen än att kunna gå längre med lättare vikt? Ta det lungt på vandringen. Det är ju ingen tävling i vem som kommer längst. Om du går en mil kortare än du bestämt spelar det kanske inte så stor roll. Det viktigaste är väl vägen, inte målet. Det är väl bra att tänka på packningens vikt så man orkar gå utan att skada eller ta ut sig alldeles för mycket. Men där går min gräns. Som sagt. Vägen, inte målet. vad tycker ni?

Jag har haft min ryggsäck och tält samt samt spritkök och sovsäck länge. Med länge menar jag 80-tal eller början 90-tal. Nu vill jag bära lättare och känner även att min utrustning till stor del har gjort sitt. En del reparationer och så...så visst kan det hålla ett tag till, men det är inte det som gör att jag vill ha nya saker.
Jag vill göra slag i saken nu, och kommer att skaffa saker, för att kunna ha det lite lättare när jag är ute och vandrar. Jag kommer inte att borra ur handtaget på tandborsten för att slippa bära på onödig vikt. Jag vill ha lättare saker som fungerar bra.
Sedan är det alltid kul att skaffa nya saker, och varför inte satsa på lite lättare utrusning? Det kan inte vara fel tycker jag.
Mitt nyinköpta tält väger drygt 2 kg och de nya kängorna är inte speciellt tunga. Har ju annars vandrat i antingen löparskor eller gummistövlar. Nu blev det kängor med GoreTex. Dagens provpromenad med kängorna kändes väldigt bra.
Jag kommer att göra min egen mat, både frukost, lunch och middag. Mest för att det är roligt och att jag vill prova på att torka olika saker.
Det viktigaste för mig är att det jag har med mig på vandringen fungerar. Ska jag ta med någonting extravikt får det bli någon god single malt, annars hade jag tänkt att endast ha med mig det nödvändigaste för att kunna hantera både bra och dåligt väder. Jag vet inte vad min ryggsäck kommer att väga, men 10 dagar i Sarek hade jag tänkt mig. Den här solovandringen är starten på en årligen återkommande aktivitet. Nu är det dags...från att ha vandrat med familj och vänner så blir det nu även solo i framtiden.
 
Undrar hur många mil läsbart det finns om det här.

Om det nu mot förmodan finns människor som med berått mod väljer att packa ner tyngre alternativ bara för att öka upp själva vikten de ska bära så torde det vara någon utslag av självspäkning.

Geologer gör det när de samlar mineraler i säcken. Naturfotgrafer packar ner stativ och långa teleobjektiv, klättrare släpar med sig tunga rep osv.

Göran Kropp gjorde sin ryggsäck extremt tung med flit för att orka cykla solo till Everest, bära upp all utrustning själv till basecamp, klättra upp solo utan syrgas, ta med sig skräpet ner igen till cykeln och cykla hem igen. Utan den stenhårda träningen han gjorde i två år innan, hade det varit omöjligt...

Det finns massor av bra anledningar att bära lätt, liksom att bära tungt. Bara för att vi inte ser logiken i någons val, betyder inte nödvändigtvis att det inte finns någon logik i det vi ser...
 
Jag har haft min ryggsäck och tält samt samt spritkök och sovsäck länge. Med länge menar jag 80-tal eller början 90-tal. Nu vill jag bära lättare och känner även att min utrustning till stor del har gjort sitt. En del reparationer och så...så visst kan det hålla ett tag till, men det är inte det som gör att jag vill ha nya saker.
Jag vill göra slag i saken nu, och kommer att skaffa saker, för att kunna ha det lite lättare när jag är ute och vandrar. Jag kommer inte att borra ur handtaget på tandborsten för att slippa bära på onödig vikt. Jag vill ha lättare saker som fungerar bra.
Sedan är det alltid kul att skaffa nya saker, och varför inte satsa på lite lättare utrusning? Det kan inte vara fel tycker jag.
Mitt nyinköpta tält väger drygt 2 kg och de nya kängorna är inte speciellt tunga. Har ju annars vandrat i antingen löparskor eller gummistövlar. Nu blev det kängor med GoreTex. Dagens provpromenad med kängorna kändes väldigt bra.
Jag kommer att göra min egen mat, både frukost, lunch och middag. Mest för att det är roligt och att jag vill prova på att torka olika saker.
Det viktigaste för mig är att det jag har med mig på vandringen fungerar. Ska jag ta med någonting extravikt får det bli någon god single malt, annars hade jag tänkt att endast ha med mig det nödvändigaste för att kunna hantera både bra och dåligt väder. Jag vet inte vad min ryggsäck kommer att väga, men 10 dagar i Sarek hade jag tänkt mig. Den här solovandringen är starten på en årligen återkommande aktivitet. Nu är det dags...från att ha vandrat med familj och vänner så blir det nu även solo i framtiden.

Bra svar. Lycka till i Sarek. Ska själv dit runt midsommar för att solo vandra. Längtar.
 
Jag har inte heller fattat problemet med att bära tungt. Men det kan väl vara så enkelt att man upplever tung börda på ryggen olika, ungefär som att smärttröskeln är olika hos olika människor? Själv har jag tagit mig upp och ner på Keb med full packning (+25 kg) utan att uppleva något problem, samtidigt som jag hört personer som troligen är betydligt mer vältränade och sportiga än jag själv, beskriva dagsetappen Nikkaluokta-Keb fjällstation med 16 kg på ryggen, som "det värsta de gjort någonsin".

Om man inte upplever det som ett problem att bära 30 kilo, varför bry sig? Likaväl som att man självklart optimerar vikten om man tycker det är plågsamt att bära. Man är väl olika helt enkelt.
 
Vart hittar jag en nybörjarguide till UL gear?

Letar efter faktiska tips på ryggsäck, sovsäck och tält jag kan titta på online, med prislapp. Behöver inte vara något extremt, men mina 15 år gamla grejer är ganska tunga...
 
Kilon på kroppen eller i ryggan?

Det finns redan flera gamla trådar som avhandlar detta, men för de som skulle kunna gå ner några kilo i kroppsvikt så fungerar den extra kroppsvikten som bränsle. Man kan man andra ord se till att gå ner i vikt under vandringen.

Bär du extra kilon på kroppen (som jag gör) och planerar att använda det som " bränsle" så kan du ju ta med dig mindre mat i stället. Då lättar bördan från start!
 
Vart hittar jag en nybörjarguide till UL gear?

Letar efter faktiska tips på ryggsäck, sovsäck och tält jag kan titta på online, med prislapp. Behöver inte vara något extremt, men mina 15 år gamla grejer är ganska tunga...

Sök här i forumet.
Det finns oändligt med packlistor, predikningar och goda råd.
 
Geologer gör det när de samlar mineraler i säcken. Naturfotgrafer packar ner stativ och långa teleobjektiv, klättrare släpar med sig tunga rep osv.

Göran Kropp gjorde sin ryggsäck extremt tung med flit för att orka cykla solo till Everest, bära upp all utrustning själv till basecamp, klättra upp solo utan syrgas, ta med sig skräpet ner igen till cykeln och cykla hem igen. Utan den stenhårda träningen han gjorde i två år innan, hade det varit omöjligt...

Det finns massor av bra anledningar att bära lätt, liksom att bära tungt. Bara för att vi inte ser logiken i någons val, betyder inte nödvändigtvis att det inte finns någon logik i det vi ser...

Endast Göran Kropp gjorde det medvetet. Övriga hade annan anledning än träning. I övrigt rätt. Själv har jag min Bergan Powerframe 155 liter fullpackad även om frugan och jag ska ta en liten stillsam promenad i det gröna och koka en liten kaffetår...😂
Jo jag håller med dig. Det är en vars val.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.