Behövs kommentarer?

Skulle de oskadade i gänget skickas ner till forts av redan anländ helikopterbesättning, fast det inte kostade något extra att ta med dem? I något sorts moralisk rättfärdighetsiver eller uppfostringssyfte?
Tja, här skulle jag nog vara mer pragmatisk än principfast.

Ja, de skulle skickats ner till fots. En ambulans tar inte heller med personer som inte är i behov av akut hjälp (om man bortser från förälder till barn).
 
Ja, de skulle skickats ner till fots. En ambulans tar inte heller med personer som inte är i behov av akut hjälp (om man bortser från förälder till barn).

Har du nån gång suttit i en ambulans så vet du att där är fruktansvärt trångt.
Håller med Joanna, klart de ska erbjudas hjälp med nedtransport om plats finns.
Är ren idioti att inte ta med dem. Risken är att de får rycka ut och undsätta dem om några timmar
Mer ekonomiskt att ta ner alla på en gång (dessutom mer moraliskt rätt enligt mig)
 
Har du nån gång suttit i en ambulans så vet du att där är fruktansvärt trångt.
Håller med Joanna, klart de ska erbjudas hjälp med nedtransport om plats finns.
Är ren idioti att inte ta med dem. Risken är att de får rycka ut och undsätta dem om några timmar
Mer ekonomiskt att ta ner alla på en gång (dessutom mer moraliskt rätt enligt mig)


Det tycker jag också, men andy69 har ett slags motto som lyder "Går man upp, så går man ner!!". Detta gäller tydligen oavsett omständighet (typ även om ens sambo brutit benet och just hämtats med sjuktransport)

Med den principen går man ner. Om man gått upp.
 
Rädda Stureplans ynglingar...

Självklart ska vi hjälpa dessa "Stureplans" äventyrare. Om maten tryter borde man väl tillgodose deras önskemål på bästa sätt. Om de fryser så finns säkert en Fjällräven arctic dunjacka fast hemmavid att hämta till de nödställda. Fast enklast är väl, som det heter, att hjälpa folk redan där de redan bor...🤓
Ärligt talat, så här går det när allt ska vara så enkelt och tillgängligt som möjligt. Naturupplevelsen ska vara enkel, bekväm och ska inte fodra några kunskaper. Det här med att ge tillgänglighet har en baksida och det här är ett exempel. Ansvaret ligger bl.a. på den svenska turistindustrin och diverse organisationer. Visst har den ökade servicen sina fördelar men debatten om dess nackdelar borde lyftas fram. Varför ska vår natur göras tillgänglig in absurdum. Bilvägar ända fram till vildmarksresorten för att med extremt lätt packning och minimal utrustning med minsta möda besöka "vildmarken"...

Att jag raljerar? Det stämmer!
 
Att röra på sig har jag hört innebär att kroppen värmer upp sig själv. Hur svårt kan det vara att torka sina kläder i en, vad jag antar är, vindtät stuga? Näe, hämta dem om så är i deras mening nödvändigt(går ju inte bedöma situationen över tele), men clownerier från deras sida tycker jag det är.
Och att de inte har någon mat, ja mat klarar man sig ju ett bra tag utan...

All heder till fjällräddarna som står ut med sånt här.
 
Jag hoppas verkligen de får betala varenda flyg- och fjällräddarminut från egen plånbok
om det visar sig att de faktiskt var så illa utrustade som det antytts i media...
Det är inte sånt här som våra skattepengar ska användas till! Visst, själva beredskapen
ska vara gemensamt finansierad - men såna här självförvållat onödiga utryckningar ska
vara debiterade till gällande löpande timtaxa när dom är nere igen. JMHO YMMV
 
Jag hoppas verkligen de får betala varenda flyg- och fjällräddarminut från egen plånbok
om det visar sig att de faktiskt var så illa utrustade som det antytts i media...
Det är inte sånt här som våra skattepengar ska användas till! Visst, själva beredskapen
ska vara gemensamt finansierad - men såna här självförvållat onödiga utryckningar ska
vara debiterade till gällande löpande timtaxa när dom är nere igen. JMHO YMMV

Japp samma med folk som får cancer efter rökning och dåliga leder av fetma. Dom borde stå för sin egna läkarnota, även folk som kör för fort och krockar.

Blir ungefär samma sak om man ska tänka som du gör. Tyvärr får vi räkna med att betala för idioter i samhället. Så är det bara.
 
Japp samma med folk som får cancer efter rökning och dåliga leder av fetma. Dom borde stå för sin egna läkarnota, även folk som kör för fort och krockar.

Blir ungefär samma sak om man ska tänka som du gör. Tyvärr får vi räkna med att betala för idioter i samhället. Så är det bara.

För att inte prata om alla idioter med kontorsarbete där man sitter ner istället för att stå. Ska vi hederliga skattebetalare stå för vård av deras underanvända kroppar, när de själva har gjort ett aktivt val? Eller de slöa som kör bil till jobbet fast de kan cykla. För att inte prata om alla köttätares kroppar! Nej, vän av ordning har mycket att uppröras över...

I denna diskussion utläser jag i flera inlägg en underförståddhet om att det är mindre ädelt att bli räddad om man har dålig utrustning/kunskap än om man är välutrustad eller har god kunskap. Min reptilhjärna är inget undantag, den reagerade också på samma sätt när jag läste nyheten. Vi har dock inte relevant information som säger oss hur det låg till i just denna situation. Men det spelar egentligen ingen roll, principdiskussionen kan vara lika intressant. När jag helikoptrar över händelsen så anser jag att skillnaden utifrån ett samhällsperspektiv mellan den nödställde novisen och den nödställde utsidan-nörden är hårfin.

Det är klart att flera larm kräver mer resurser. Jag synar dock påståenden om att det är de ansvarslösa amatörerna som dimensionerar behovet av räddningskapacitet i samhället. Alla som lallar runt i naturen riskerar ju att behöva hjälp om något inträffar, oavsett kompetens eller utrustningsnivå. Hade dessa personer stannat hemma så hade den räddningsinsatsen sparats in.

Jag är medlem i sjöräddningssällskapet och där läser man ofta om de mest osannolika historier där folk har klantat till det mycket, mycket värre än vad som återberättas om den nu aktuella händelsen. Inte sällan är det fint väder när händelserna inträffar och det är inte i närheten av att vara fara för liv eller egendom. Ändå kan det bli stora pådrag, även med insatser från skattefinansierad räddningstjänst (Sjöräddningssällskapet är ju medlemsfinansierat). Även om dessa händelser är spektakulära att läsa om, så består den stora majoriteten av händelser som vem som helst med lite otur hade kunnat hamna i.

För mig är det en utmaning att tänka sig en utveckling där fel inte tolereras och att man måste göra allting rätt (tydligen utom att stanna hemma) för att ha rätt att bli räddad kostnadsfritt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.