Behövs kommentarer?

Jag känner en del personer som jobbar/jobbat inom fjällräddningen/sjukvård/polis som i många fall får åka ut och "rädda" människor med skavsår, är trötta, frusna, hungriga i den svenska fjällvärlden. Liknande förekommer säkert inom Sjöräddningen...

Jo, det är ju i princip bara sånt som räddningstjänsten sysslar med; släcker bränder där folk somnat i sängen med cigaretten, lappar i hop folk som kör av vägen i hög hastighet, hämtar in folk som ramlar på fyllan och slår skallen, folk som inte följde säkerhetsföreskrifterna på bygget, etc, etc. I stort sett handlar "olyckor" alltid om dåligt omdöme, missbruk, dumhet och liknande. Även sjukvården sysslar till största del med att ta hand om resultat av dåliga livsbeslut. Men så ser liksom samhället ut - folk gör misstag, hamnar fel och i onda cirklar. Hur menar du att vi ska hantera sånt? Låta förlorarna dö?

(utan att veta något om vad som hänt just det aktuella fallet...)
 
Räddnings- och sjukvårdskunniga som hade tillgång till hela bilden gjorde alltså en professionell bedömning och fattade ett troligen lika professionellt grundat beslut. Jag tycker det är rätt onödigt att ha åsikter i frågan utan att veta ens bråkdelen av vad de visste när de tryckte på "action"-knappen.

Har man regnkläder och förstärkningsplagg med sig så blir man inte blöt och genomfrysen.
...
Om situationen hade kunnat undvikas genom att dom hade med sig lämplig utrustning så anser jag det.

Det står ingenting i artikeln om vilken utrustning de hade eller inte hade med sig. Jag förstår med tanke på plats och tidpunkt att man lätt drar vissa slutsatser, men... kom igen nu... Jag har haft undermåliga regnkläder (membranet gav upp efter några säsonger) och förstärkningsplagg med mig och blivit både blöt och frusen. Inte till den grad att jag ens tänkte på att ringa 112, men ändå.
 
intressant diskussion!

Till orren86 vill jag säga att artikeln gav mej ny information, Skrämmande information. Jag trodde inte att någon gav sig upp på Sveriges högsta fjäll utan att ha med sig vettiga kläder. Eftersom en del av sällskapet var manlig och förmodligen unga tror jag en orsak kan vara att värnplikten avskaffades. På den tiden värnplikten var allmän fick många som biprodukt lära sig att ta hand om sig själv.
Kebnekaise är ett av de områden i svenska fjällen där det finns mobiltäckning. Dessutom var det uppenbarligen tillräckligt bra väder för att flyga helikopter. Om någon av dessa två omständigheter saknats är risken stor att det hela kunnat slutat som en tragedi.
 
(...) Jag trodde inte att någon gav sig upp på Sveriges högsta fjäll utan att ha med sig vettiga kläder. (...)
Var hittar du informationen att de inte hade med sig vettiga kläder?
"nedkyld för det var blött och blåsigt" kan man lika gärna bli av t ex påtvingat stillastående vid småskada hos någon i gänget. Been there, done that.
Återigen: vi vet helt enkelt för litet om det enskilda fallet för att tycka någonting alls.

+1 på tottes och UteMats inlägg.
 
Till orren86 vill jag säga att artikeln gav mej ny information, Skrämmande information. Jag trodde inte att någon gav sig upp på Sveriges högsta fjäll utan att ha med sig vettiga kläder. Eftersom en del av sällskapet var manlig och förmodligen unga tror jag en orsak kan vara att värnplikten avskaffades. På den tiden värnplikten var allmän fick många som biprodukt lära sig att ta hand om sig själv.
Kebnekaise är ett av de områden i svenska fjällen där det finns mobiltäckning. Dessutom var det uppenbarligen tillräckligt bra väder för att flyga helikopter. Om någon av dessa två omständigheter saknats är risken stor att det hela kunnat slutat som en tragedi.

Står inget i artikeln om ålder. De kan lika gärna ha varit på en PRO utflykt....
 
Är det lite halvruggigt väder med regn så har jag två val. Gå utan regnkläder och bli blöt av regn eller gå med regnkläder och bli blöt av svett.
Spelar ingen roll vilka regnkläder jag använder, rör jag mig så blir jag våt...
Skulle jag då bli tvingad att stanna pga att någon skadar sig, tex halkar på en blöt sten o vrickar foten så är risken stor att jag blir både kall och frusen. Det är en lång väg att halta/hoppa på ett ben ner till fjällstationen från Sydtoppen...
I det här fallet så har kunnig personal med mer information gjort bedömningen att de som sökt hjälp också är i behov av den. Kanske inte för att de behövde den just då men kanske för att bedömningen var att om de inte kom ner så kunde läget bli kritiskt. Alltid bättre och säkrare att kunna hjälpa i ett mer planerat läge
 
Det är då det är dags att plocka fram det torra understället och den torra värmetröjan man har i ryggsäcken.

Ja jag har självklart med det (vis av erfarenhet). Det jag däremot inte har med är ett tält när jag går upp till tex Sydtoppen vilket gör att det kommer inte ta många timmar i stark vind och regn innan även det är vått om jag inte kan söka skydd i en hytta. Ffa om jag måste hjälpa nån som skadat sig med den ökade fysiska ansträngning det kan medföra mm.

Att i det läget kontakta kunnig personal som kan bedöma och ge råd tycker jag är ett sunt tänkande.
 
Till orren86 vill jag säga att artikeln gav mej ny information, Skrämmande information. Jag trodde inte att någon gav sig upp på Sveriges högsta fjäll utan att ha med sig vettiga kläder. Eftersom en del av sällskapet var manlig och förmodligen unga tror jag en orsak kan vara att värnplikten avskaffades. På den tiden värnplikten var allmän fick många som biprodukt lära sig att ta hand om sig själv.
Kebnekaise är ett av de områden i svenska fjällen där det finns mobiltäckning. Dessutom var det uppenbarligen tillräckligt bra väder för att flyga helikopter. Om någon av dessa två omständigheter saknats är risken stor att det hela kunnat slutat som en tragedi.

Du drar till med väldigt många fördomar utifrån en väldigt kort artikel med väldigt lite informativt underlag om vad som faktiskt hände.

Ska vi fortsätta på fördomarna så kan vi också lägga till att då det var manliga deltagare i gruppen så var de troligtvis brottslingar också. Kvinnorna var säkert förtryckta och medtvingade upp på Keb mot sin vilja.

(Artikeln har ju mer eller mindre noll information, så man kan läsa in exakt vad man vill. Så det jag vill komma fram till är att vi faktiskt inte har någon aning om hur det faktiskt låg till mer än att de blev hämtade på Keb.)
 
Att ens bli helikopterevakueradfeån kebnekaise utan personskador/akuta förhållanden måste av alla ses som slöseri.

Det torde vara ganska tydligt vad som hänt, nej är man planerad blir man inte kall eller våt. Oavsett om dina kläder är trasiga är väl inte alla 5 det?

Det är faktiskt 5 personer och inte en individ. Det är väl å därför de pushat så hårt. De har inte viljat avbryta och säkert pushat varandra.

människor faktiskt är födda med logiskt tänkande.

Alla som gör fel är inte offer, det finns faktiskt folk som är rätt ologiska. Tro det eller ej.


Om det hänger på helt fel kläder/kunskap å annat tycler jag definitivt de kunde få betala resan själv.

De anger dock att någon hade en skada
 
Jag ser det som att det är bra för personalen att träna "på riktigt".

Vill man däremot störa sig på rejält resursslöseri: gå in till närmsta vårdcentral/akutmottagning. Där sitter tusentals mammor och kräver hjälp till en snorig unge med lite feber, där har någon ont i ett finger och går till akuten. Osv, osv. Jag vill påstå att vi är ett land fullt av hypokondriker och söndercurlade idioter. Om sen någon av dessa ibland tar sig en tur till fjällen får vi väl acceptera :)


Surgubbsranten för idag avklarad.
 
Att ens bli helikopterevakueradfeån kebnekaise utan personskador/akuta förhållanden måste av alla ses som slöseri.

<klipp>

Det kan vara befogat för att förhindra att skada uppstår om det är uppenbart att skada uppstår senare om man inte helikopterräddar. Det är trots allt bättre ekonomi att helikopterrädda en frisk person än en allvarligt skadad person.
Men självklart är det allra bäst om var och en tar sig ner helskinnad för egen maskin.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.