Behövs kommentarer?

Slöseri med resurser.

Det går inte att räkna på 400*75 för att få fram summan av 30000kr. Du måste räkna in transport, fordon, helikopter mm.

Det farliga som jag ser det vid många "onödiga" fjällräddningar är att resurserna här uppe i norr är begränsade, det står inte en räddnings/sjv helikopter och väntar i varje kommun precis vilket innebär att vid en trafikolycka eller annan olycka/sjukdom så ökar risken att den inte finns tillgänglig!

Det ÄR mycket blåbär ute och absolut är det så att Fjällstationens närhet till Kebne speciellt invaggar många i en sorts falsk säkerhet tror jag. Varför är det inte lika många tillbud i Sarek?
Helt enkelt för att dit går mera erfarna och det krävs ansträngning i dygn för att komma sig dit!

Men...vi lär få leva med det, för som en kollega säger: "Idioternas moder är alltid gravid" :D!
 
Eftersom jag själv jobbar i räddningstjänsten så vet jag ganska väl hur jag räknar, ja. De direkta kostnaderna för fordon, förbrukningsmateriel etc är försvinnande små, eftersom fordonen finns i beredskap. Återigen - alla former av räddnings och insatsorganisationer har en stor kostnad för att dom finns, något vi betalar likt en försäkring. Och en mindre direkt kostnad för varje insats.

Blåbären är och förblir i första hand ett problem för sig själva, och möjligen de fjällräddare som inte hinner med sitt vanliga jobb och privatliv. Men försök inte göra det till en stor kostnad för samhället, för det är det inte.

Att "onödiga" räddningsinsatser (vem bestämmer vad som är nödvändigt?) tar upp resurser som kanske behövs bättre någon annan stans är däremot ett problem, och det inte bara i fjällvärlden. Men då är alla okynneslarm från folk som inte ids eller vågar kolla vad som verkligen hänt innan de ringer 112 ett betydligt större problem. Och man behöver inte åka långt ut i glesbyggden för det.
 
Senast ändrad:
Antal i fjällen

Antalet som besökt fjällen räknas ju på ett lite väl teoretiskt sett. Även de som bilat upp till fjällstationerna och ner därifrån räknas.
Inte tält och fjällstuge/hotell-övernattningar vilket nog vore ett riktigare tal.

Men så är det med statistik som skrevs lögn, förbannad lögn och statistik.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.