Behövs kommentarer?

Rätt raljant att gnälla över detta. Artikeln i sig gav ju ingen närmare information kring varför dom hamnat i nödsituation.
 
Jag håller med.


Det där kan ju faktiskt hända den bäste.

Rätt raljant att gnälla över detta. Artikeln i sig gav ju ingen närmare information kring varför dom hamnat i nödsituation.

Inte??
"De har gått upp och blivit nedkylda för det var blött och blåsigt" och sedan gav inte toppstugan nog/någon värme.

Dom går upp på Sveriges högsta berg under tredje veckan i Juni...och verkar inte haft någon kunskap eller utrustning i form av regnkläder och förstärkningsplagg.

Jag har ingen sympati för människor där felet sitter mellan axlarna. Ådrar man sig däremot skador i form av benbrott/armbrott eller liknande som gör att man Inte kan gå ner, då bör man självklart tillkalla hjälp. Men något säger mig att så inte var fallet.....
 
Inte??
"De har gått upp och blivit nedkylda för det var blött och blåsigt" och sedan gav inte toppstugan nog/någon värme.

Dom går upp på Sveriges högsta berg under tredje veckan i Juni...och verkar inte haft någon kunskap eller utrustning i form av regnkläder och förstärkningsplagg.

Jag har ingen sympati för människor där felet sitter mellan axlarna. Ådrar man sig däremot skador i form av benbrott/armbrott eller liknande som gör att man Inte kan gå ner, då bör man självklart tillkalla hjälp. Men något säger mig att så inte var fallet.....

Äh, skitnödiga kommentarer som vanligt på utsidan i denna penisjämförelse om vem som är den mest erfarna och rutinerad fjällmänniskan.

Med lite ösmjukhet så kan nog de flesta av oss som spenderat tid utomhus erkänna att vi någon gång varit på väg mot en nödsituation av något slag genom lite dumma beslut och otur. Sen har det ändå rett ut sig tillslut för medparten av oss.

Till TS, ripjägaren, vad ska vi diskutera förresten i denna tråd? Något måste du väl ha tänkt dig när du bemödade dig att starta den?
 
Prognos och utfall?

Vad sa prognosen om vädret inför den aktuella tiden?

Hur blev vekrligen vädret vid den aktuella tiden?

Skiljde de sig prognos och verkligt väder markant?

Oavsett ska man alltid vara beredd på ändrade förhålladen men detta kan vara en faktor.

Sen stod de inget om hur de var skadade: förfrusna, stukade fötter, armbrott?

/Patrik
 
Resursslöseri!

Äh, skitnödiga kommentarer som vanligt på utsidan i denna penisjämförelse om vem som är den mest erfarna och rutinerad fjällmänniskan.

Den enda skitnödiga kommentaren var nog ovanstående!

I slutänden handlar det här om att fjällräddningen i det här fallet får göra en "onödig" utryckning, förmodligen inte den första och absolut inte den sista under det här året. Och med onödig menar jag att det blev en situation av något som inte skulle blivit det, pga okunskap och i bästa fall naivitet.

Jag känner en del personer som jobbar/jobbat inom fjällräddningen/sjukvård/polis som i många fall får åka ut och "rädda" människor med skavsår, är trötta, frusna, hungriga i den svenska fjällvärlden. Liknande förekommer säkert inom Sjöräddningen...

Det är ett resursslöseri.

Gör man liksom en del nybörjare här på sidan, frågar om väder, stigar, vägval, utrustning för en toppbestigning osv, så erkänner man sina svagheter som nybörjare har i nya ämnen/miljöer. Och så ska man göra....så minimerar man chansen hamna i en sådan situation som dessa gjorde.

Kunskap är inte tungt att bära....
 
Jag tror säkert att det förekommer räddningsaktioner som hade kunnat undvikas om de i behov av räddning hade tagit litet ansvar för sig själv och sett till att vara bättre förberedda än vad de nog många gånger är men i det här fallet saknas så pass mycket information i artikeln att det lika gärna (om än knappast troligt) kunde röra sig om fem hyfsat erfarna personer med bra utrustning som råkade ut för väderomslag och ett par stukade fötter eller liknande. Det är väl cyniskt att förmoda det sämsta om dem när man inte vet mer.
 
de borde ha ringt helikoptertaxi, fiskeflyg eller vad de heter som kör ut turister. Om folk i stan blir blöta om fötterna och börjar frysa så ringer man väl inte ambulansen? man kanske tar en taxi eller nåt? finns ju helikoptertaxi vid fjällstationen.

Bortskämda ansvarlösa 20-åringar gissar jag på - allt ska bli serverat.
 
hmmm

"Vi gjorde då en kontakt med sjukvården som bedömde att de bör undsättas."
Räddnings- och sjukvårdskunniga som hade tillgång till hela bilden gjorde alltså en professionell bedömning och fattade ett troligen lika professionellt grundat beslut. Jag tycker det är rätt onödigt att ha åsikter i frågan utan att veta ens bråkdelen av vad de visste när de tryckte på "action"-knappen.

andy69, jag få inte riktigt ihop det, när du som tycker det är tramsigt att varna en oerfaren frilufsare för matlagning i tältabsid och inte visar minsta tveksamhet över en deklarerat oerfaren trådstartares planer att gå Kebnekaise t o r som dagstur med en tioåring, samtidigt tycker det är resursslöseri med utryckningsinsats orsakad av någons... oerfarenhet.
Vilket vi alltså inte ens vet varit fallet.

För att få lite perspektiv på det hela:

Mina gamla vänner i TOPR, den fina ideellt grundade räddningstjänsten i Tatra, rycker av princip alltid ut, vid behov med sin helikopter. De är kloka och erfarna nog att inse, att det i realtid är svårt att dra den sortens"moraliska" gränser vissa i tråden är inne på, och att det är bättre med en utryckning för mycket än en för litet. Och då ska ni veta, att polackernas friluftsvana och "fjällvett" långtifrån når upp till svenskarnas i genomsnittsbefolkningen, men lik förbaskat vill många tillbringa sin semester i bergen utan att veta vad de ger sig in på.

Så TOPR får väldigt ofta ge sig ut efter folk som inte haft med en tillstymmelse till acceptabel utrustning eller ens ok skor, ovana barn på skolutflykt som stukat foten, fått ont i magen eller aldrig sett höga berg förr och "fastnat" inför något stup, tanter i sandaletter och tonårskillar med odödlighetssyndrom, som naturligtvis inte haft med pannlampa när de insett att de inte hinner ner före mörkrets inbrott.
De kommentarer jag hört räddningskillarna/tjejerna undslippa sig internt i sådana lägen lämpar sig inte för tryck, men att skälla ut eller moralisera över dem de undsätter finns inte på kartan.

Räddningstjänsten är gratis för alla, polacker som utlänningar, och finansieras av dels skattemedel, dels frivilliga donationer.
 
andy69, jag få inte riktigt ihop det, när du som tycker det är tramsigt att varna en oerfaren frilufsare för matlagning i tältabsid och inte visar minsta tveksamhet över en deklarerat oerfaren trådstartares planer att gå Kebnekaise t o r som dagstur med en tioåring, samtidigt tycker det är resursslöseri med utryckningsinsats orsakad av någons... oerfarenhet.
Vilket vi alltså inte ens vet varit fallet.

"Better safe than sorry" gäller oftast när en bedömning görs.

Ska hjälpa dig att få ihop det lite Joanna.
Det jag reagerade i den "matlagningstråden" är den enorma röda flaggan det oftast viftas med, även i andra trådar rörande ämnet. Att man ska i största möjliga mån undvika att laga mat i absiden för du kan snudd på döden dö, så är tonen, aningen överdriven. Och jag sa att det är ingen fara så länge du ventilerar, speciellt med ett gaskök!

Tänkte väl tanken att ska han ta med sin 10-årige son till toppen. Å andra sidan så kan bara han göra bedömningen av vilken kondis han har osv. Är det så att grabben blir trött, grinig, ledsen mm så får han ju ta konsekvensen av det och vända om.

Att dom "överraskats" eller inte har haft förmågan att inse att det kan blåsa/regna/vara kallt på runt 2000m höjd även om solen skiner när man startade på 700m höjd, då är man oerfaren. Har man regnkläder och förstärkningsplagg med sig så blir man inte blöt och genomfrysen.

Resursslöseri Ja. Om situationen hade kunnat undvikas genom att dom hade med sig lämplig utrustning så anser jag det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.