Gå Abisko-Singi V.24

Hmmm.. Ok.

Vi har varma sovsäckar. Roberts sovsäckar (-7 för mig och -12 för henne) ska nog hålla hoppas jag.
Behövs snöskor? Något speciellt viktig utrustning som behövs? Vi vill slippa bära på så mycket.

Vi har 8 heldagar på oss mellan Nikk - Abisko. 19 - 28 juni.

/J
 
Inte oss emot om vi stöter på varandra där ute... :)

Beställt snösko och köpt snöstavar....

Var kan man skaffa snö-tältpinnar någonstans i Stockholm?.

/J
 
Finns hos Naturkompaniet tex.
6 pack av Hilleberg för 700 kr eller 99 kr för en fjällräven snöpinne.

Köpte bara två och ska använda stavarna om det behövs. Bäst är att gräva ner pinnarna/stavarna horisontalt i snön.
 
Inväntar svar från cowboyerna och Token133

Ni borde vara tillbaka nu från vandringarna runt keb. Hur var snöläget? Väntar på svar med stort intresse!
/Toni
 
Också väldigt intresserad av att höra!

Även jag väntar med spänning! Har planerat en tur med, förvisso härdat, sällskap direkt efter midsommarhelgen och börjar mer och mer inse att det kanske blir lite mer äventyr av det hela än vad jag först hade tänkt mig.

Ni som är ute, eller nyss varit ute - ta gärna och skriv några rader.

Vi har tänkt gå den klassiska Abisko - Alesjaure - Tjätka - Keb - Nik och framförallt Tjätkapasset framstår nu som ett rejält orosmoment.

Kanske är det bättre att gå Abisko - Alesjaure - Vistas och ta dagstur upp till Nallo för att sedan fortsätta mot Nik?

Vädret för den kommande veckan (regnigt och plusgrader dygnet runt) kanske accelererar eventuell smältprocess, men det kanske istället gör situationen värre?

Skulle uppskatta lite input!
 
Copy - Paste...

Nu har troligtvis de som följer denna tråden även kikat på "de trodde det var sommar" - tråden, men jag kör en copy-paste från den tråden i alla fall

Här kan man se hur det ser ut runt Adolfström http://www.adolfsstrom.se/, och då man kollat på SMHI´s snörapporter har det hela tiden varit MER snö i Kebnekaisefjällen än det varit i Vindelfjällen....

/ Stefan
 
Nu har troligtvis de som följer denna tråden även kikat på "de trodde det var sommar" - tråden, men jag kör en copy-paste från den tråden i alla fall

Här kan man se hur det ser ut runt Adolfström http://www.adolfsstrom.se/, och då man kollat på SMHI´s snörapporter har det hela tiden varit MER snö i Kebnekaisefjällen än det varit i Vindelfjällen....

/ Stefan

Hej!

Ja, jag har läst i den tråden och också kollat på bilderna. Dock tror jag inte det är så enkelt då andra faktorer spelar in. Adolfström och de platser (Gavasjaure etcetera) som fjällflygarna laddar upp bilder från ligger mer i inlandet (längre ifrån norska kusten). Vädersystemet kommer i regel in från väst på vår del av jordklotet. Luften bör vara fuktigare och något varmare. Likväl som mer nederbörd kan komma i snö kan den likväl komma som regn.

Att extrapolera väderförhållanden som är 300 km längre söderut (vilket är likvärdigt sträckan Göteborg - södra Danmark) är att göra det lätt för sig.

Givet av webbkameror från Kebnekaise fjällstation och Abisko turiststation ser förhållandena precis i närområdet inte allt för taskiga ut. Inte heller (vissa av) de bilder från Adolfström som laddades upp idag (16/6) ser helt omöjliga ut.

Därför vore det intressant med ledrapport från någon som precis kommit hem från en (lite för) tidig sommartur.

Men jag tackar för tipset och framförallt har jag funderingar kring vad som kan komma att krävas utöver vanlig utrustning (jag räknar inte snöskor som vanlig utrustning). Framförallt säkerhetsmässigt. Jag har vandrat mycket på leder i varierande väder de senaste 10 åren men detta känns på gränslandet till en lite för stor smörgås.

Tips mottages ödmjukast! :)
 
Även jag väntar med spänning! Har planerat en tur med, förvisso härdat, sällskap direkt efter midsommarhelgen och börjar mer och mer inse att det kanske blir lite mer äventyr av det hela än vad jag först hade tänkt mig.

Ni som är ute, eller nyss varit ute - ta gärna och skriv några rader.

Vi har tänkt gå den klassiska Abisko - Alesjaure - Tjätka - Keb - Nik och framförallt Tjätkapasset framstår nu som ett rejält orosmoment.

Kanske är det bättre att gå Abisko - Alesjaure - Vistas och ta dagstur upp till Nallo för att sedan fortsätta mot Nik?

Vädret för den kommande veckan (regnigt och plusgrader dygnet runt) kanske accelererar eventuell smältprocess, men det kanske istället gör situationen värre?

Skulle uppskatta lite input!

Vi kommer upp på midsommarafton och tänkt göra nästan exakt samma rutt..
Skillnaden är väl bara att om Tjäktja är ogenomtränglig ska vi försöka ta oss Vistas - Nallo - Sälka, om nu det gör saken bättre (?)..
Men vi har snöskor, damasker och en jävla vilja så det ska nog gå :)

Ett annat ställe jag kan rekommendera att kika på är instagram och leka runt lite med olika tags, Abisko, Kebnekaise och Kungsleden har jag främst kollat på.
Många lägger redan upp en hel del bilder, vänder intressant.
Man brukar även kunna avgöra ganska lätt vilka bilder som är färska och vilka som tagits för länge sen.
http://iconosquare.com/tag/kebnekaise

Lycka till på din tur!
 
Tjena!

Resan blev av och jag höll mig i Abiskoområdet.Skulle från början gå Kungsleden till Kebnekaise men med tanke på vädret så var det bättre att åka upp och kötta på och få in känslan. Jag älskade det och hade inga större motgångar (tappade däremot bort mina vandringsstavar, skitklantigt)

Inga problem med fötterna alls dock mör i hela kroppen när jag kom hem. Packningen vägde 19 kg. Jag är jättenöjd med min Meindl Island kängor, och blev verkligen positivt överraskad att fötterna mådde så bra. (babylena t.o.m) :)

Det jag tar med mig från resan är att det här passar mig och att det är väldigt givande. Jag träffade många trevliga människor, mest utlänningar (jänkare, asiater). Jag har inga problem med att göra det solo igen men jag är en social person och gillar sällskap, så kanske får med mig någon nästa gång :)

/L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.