Gå Abisko-Singi V.24

Jo, har biljetter fram till abisko men kan ju alltid hoppa av i kiruna beroende på förhållandena. Linus, mest rädd är jag för att kängorna ska vara dyngvåta under hela vandringen. Dotter och fru kör med Lundhags och får nog fetta och vaxa in dom i omgångar för att tåla vätan. Kör själv med Haglöfs Grym och gore-texen i kängorna kommer nog väl till pass...

Måste nog inhandla damasker (gaiters) då snön nog når upp till knäna då och då. Har sett några billiga på stadium outlet, typ 299:- Minns inte märket men det var gore-tex och det ska nog hjälpa en hel del. Om man dessutom drar åt dom med remmar nedtill så kan de säkerligen hjälpa till vid vad och slask. Några extra par ullstrumpor och då känner jag att förutsättningarna bör vara goda för hyfsat torra fötter ;-)

tz
 
Även jag har köpt tågbiljetter för en midsommarvandring Abisko-Nikkaloukta. Är snöläget för svårt planerar jag att gå runt lite i närheten av Abisko och ta tåget hem därifrån istället. Väntar med spänning på rapporter från de tappra som redan är uppe!
 
Imorgon går tåget upp mot kiruna för vår del. På fredag förmiddag tar vi en taxi till Nikkaluokta för att vandra till keb. Vår plan är att sedan ta dagsturer utifrån ett basläger, så slipper vi all tung packning och kan anpassa oss mer efter väderförhållanden. Dock så tror jag inte vi kommer kunna bestiga toppen, men vi får se hur läget är när vi kommer dit. Det vore en bonus ifall vi lyckades med detta. Jag har ett inköp kvar att göra, fotpåsar eller damasker. Är det någon som har erfarenhet av dessa? vad är att föredra? mina kängor bör stå emot en del väta, men vad jag förstår så kommer det vara ordentligt blött i snön. Fotpåsarna känns mer som en säker lösning än damasker, men jag vet inte.
 
Imorgon går tåget upp mot kiruna för vår del. På fredag förmiddag tar vi en taxi till Nikkaluokta för att vandra till keb. Vår plan är att sedan ta dagsturer utifrån ett basläger, så slipper vi all tung packning och kan anpassa oss mer efter väderförhållanden. Dock så tror jag inte vi kommer kunna bestiga toppen, men vi får se hur läget är när vi kommer dit. Det vore en bonus ifall vi lyckades med detta. Jag har ett inköp kvar att göra, fotpåsar eller damasker. Är det någon som har erfarenhet av dessa? vad är att föredra? mina kängor bör stå emot en del väta, men vad jag förstår så kommer det vara ordentligt blött i snön. Fotpåsarna känns mer som en säker lösning än damasker, men jag vet inte.

Häftigt! Jag håller tummarna att det går bra. Tanken för mig är att runda av resan med en bestigning men det är verkligen bara en bonus. Nu efter tips från Toni så är jag inställd på att köpa damasker som en backup. Men om fotpåsar skyddar lika bra så spelar det ingen större roll. Vad är bäst? Priserna verkar ligga på samma nivå.

Jag funderar också på att köpa en liten spade att ta med, med ett bra grepp så jag kan hammra om det behövs (tältuppsättningen) och ta bort snö. Vad tror ni?

Tack för all hjälp!

/L
 

avslutad210712

Gäst
Även intressant med Token133. Den ena börjar i nikka medan den andra (HerrLoe) startar i abisko. De bör mötas halvvägs vid sälkastugan. blir mycket impad ifall båda klarar sina vandringar på utsatt tid. riktiga mördarvandringar. ..
tror inte att någon klarar det och hoppas att de ändrar kurs och kör lite dagsvandringar runt sina utgångsstationer istället. snöläget ska vara det värsta i mannaminne. 1-2 meter snö på kungsleden enligt vissa rapporter i slutet av maj. vad tror ni andra?

tz

Vi tror att du är en elak en *S*.

Tyvärr blev det så att för att få ihop våra semestrar var vi tvugna att jämka på bådas jobb vilket innebär att vi skall upp den 28:e juni för första svängen och tänker (troligen) starta i Björnfjell alternativt Katterat. Kan bli en "skojig" vandring *L*.
 
Häftigt! Jag håller tummarna att det går bra. Tanken för mig är att runda av resan med en bestigning men det är verkligen bara en bonus. Nu efter tips från Toni så är jag inställd på att köpa damasker som en backup. Men om fotpåsar skyddar lika bra så spelar det ingen större roll. Vad är bäst? Priserna verkar ligga på samma nivå.

Jag funderar också på att köpa en liten spade att ta med, med ett bra grepp så jag kan hammra om det behövs (tältuppsättningen) och ta bort snö. Vad tror ni?

Tack för all hjälp!

/L

Damasker har fördelen att man kan använda mönstret i kängan. Har man fotpåse så skyddas iofs kängan från att bli blöt och det kan vara värt en hel del. tycker dock att en vettig infettning eller vattentäta membran (gore-tex) kängor löser det problemet. Man lär dock bli varse om membranet håller för läckage. Finns ofta en svag punkt som man lär upptäcka under en veckas pulsande i snöslask... Om man använder Lundhags, Meindl eller någon annan lädersko så kan det inte nog understrykas att ta med vax och jobba in det i lädret och i synnerhet sömmar varje dag för att få ett bra skydd mot vätan vid besvärliga förhållanden. Dra på ett par lager i omgångar innan resa som får suga in sig i lädret. Använde tidigare Lundhags och har fiskat ståendes i 20 cm djupa bäckar i flera omgångar a´ 10-15 minuter och klarat mig med i stort sett torra fötter. Efter nattlig luftning och torkning, på med vax ett par torra strumpor och sen var man beredd för nästa dag. Nu när det kanske är konstant blask så kan det hända att det tom är än värre och risken för läckage är antagligen större.

Snöspade kan vara bra på vintern efter kraftiga vindar om man vill gräva fram sig ur snödrivorna. Tror dock att snön inte är så puderaktig utan stabil vid nuvarande blidväder. Bättre med gummihammare eller baksidan på yxa om marken är hård eller om tältning på glaciär/is önskas.

/Toni
 
Damasker har fördelen att man kan använda mönstret i kängan. Har man fotpåse så skyddas iofs kängan från att bli blöt och det kan vara värt en hel del. tycker dock att en vettig infettning eller vattentäta membran (gore-tex) kängor löser det problemet. Man lär dock bli varse om membranet håller för läckage. Finns ofta en svag punkt som man lär upptäcka under en veckas pulsande i snöslask... Om man använder Lundhags, Meindl eller någon annan lädersko så kan det inte nog understrykas att ta med vax och jobba in det i lädret och i synnerhet sömmar varje dag för att få ett bra skydd mot vätan vid besvärliga förhållanden. Dra på ett par lager i omgångar innan resa som får suga in sig i lädret. Använde tidigare Lundhags och har fiskat ståendes i 20 cm djupa bäckar i flera omgångar a´ 10-15 minuter och klarat mig med i stort sett torra fötter. Efter nattlig luftning och torkning, på med vax ett par torra strumpor och sen var man beredd för nästa dag. Nu när det kanske är konstant blask så kan det hända att det tom är än värre och risken för läckage är antagligen större.

Snöspade kan vara bra på vintern efter kraftiga vindar om man vill gräva fram sig ur snödrivorna. Tror dock att snön inte är så puderaktig utan stabil vid nuvarande blidväder. Bättre med gummihammare eller baksidan på yxa om marken är hård eller om tältning på glaciär/is önskas.

/Toni


Tack för infon. Jag köper nog något form av extra skydd och vax, så jag har med både och. Som spade (om det blir det) så är det något väldigt enkelt, typ trädgårdsspade som jag har tänkt ta med.

Jag är dock väldigt osäker på denna resa nu, precis som andra har skrivit så är det mycket snö kvar. Att ta sig från Abisko och ner till Abiskojaure ska inte vara några problem (talat med STF abisko) men sen.... Upp till en halv meter snö och säkert mer på vissa håll.

Så min ursprungsplan blir svår att följa. Plan 2 är att utgå från Abisko och hålla mig i abiskofjällen. Jag har 2 veckor tillgodo så ska jag göra ett försök men sträckan abisko - nikka blir nog framflyttat till senare delen av juni alt i aug.

Det här var en chansning från start och det känns väl halvkul just nu men jag kommer i alla fall få chansen att njuta av abisko och jag får se det som en uppvärmning :)
 
Lycka till!!

Lycka till på turen! Det blir i alla fall garanterat en upplevelse 😎

Och det är inget fel att knalla omkring i Abiskoalperna. Långt därifrån! Och vem vet, har du tur kommer det in ett ishavshögtryck med sol på dagen och kalla nätter. Då kan det vara möjligt att gå på skare, i alla fall tidigt på morgonen!

Om du ledsnar på Abisko är en trevlig utflykt i "närområdet" att ta sig ner till Muddus. Fantastisk urskog och massor av fågelliv den här tiden på året!

/ Stefan
 
Ser inte precis vidare där nu... Vi är två som är där 19- 28 juni. Vi hade tänkt vandra Nikk - Abisko... Kommer det att fungera?

Vi är tacksam få tips för vi har aldrig vandrat där utan bara över helg runtom Stockholm....
 
Nej, verkar inte smälta någon snö på högre höjd just nu. Minusgrader fram mot midsommar i högfjällsdalarna om långtidsprognosen skulle stämma...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.