Gå Abisko-Singi V.24

Hej ! Tänkte sj gå niikaluokta-abisko 1-8 juni. Första gången jag är ifjällen o va ända tiden jag kunde veta säkert att jag kom iväg på i år, i och med jag ska ha barn snart. Tyvär missat helt att det inte är säkert att alla broar är på plats så tidigt. Nån som vet om det är framkomligt ?

Hej,

Häftigt! Det är snart =) är du helt klar med packningen? Jag har lite kvar, har alltså inte varit ute med hela packningen än (blir av i helgen) så hoppas det ska gå bra. Intressant att få veta lite vad du tar med dig ut, vad för typ av tält m.m.

/Linus
 
Solen tar extremt bra på våren i fjällen. Snön reflekterar ljuset.
Räkna med att du kan bränna dig rejält på bara ett par timmar, även om det är mulet. Är det dessutom lite kallt / blåsigt kommer du inte märka nåt innan det är för sent.

/M

Tack för infon. Som jag skrev till Stefan så är det något jag tänkte på i början men eftersom jag ska gå så tidigt på säsongen föll det liksom bort och jag trodde inte det skulle kunna vara ett problem, så bra att du sa till. Jag kommer inte riskera något i onödan så det blir solskydd + keps/mössa och solglasögon :)

Allt gott,
 
Så om du måste ha solkräm eller inte kan du bara själv svara på. Men om du som exempel skulle smörja dig inför en veckas snorkling nere i Thailand eller liknande så är svaret ja, då behöver du även smörja dig uppe i fjällen.

Mitt tips till token133 är att överväga fjällen längre söderut, som exempelvis Jämtlandsfjällen. Bilden nedan är tagen av webbkameran uppe i Björkliden just precis nu. Jag är inte övertygad om att det går att ta sig fram redan om 4 dagar där uppe. Och att hinna med att ta sig hela vägen från Abisko till Nikkaloukta på bara 7 dagar i dessa förhållanden är väldigt svårt. Kanske omöjligt.

/ Stefan

Hej Stefan!

Tack för tipset. Jag är inte av samma skrot och korn som din far så jag får passa mig. Blir väldigt lätt bränd så jag kommer att satsa extra på just solkräm och solstift. Bra att du sa till! Jag läste lite hastigt i morse och såg inte att du skrev till Token133 hehe, jag åker ju nästa helg och det är spikat. Så jag får helt enkelt gilla läget oavsett om det är blött eller mycket snö... Säg till om du kommer på något ytterligare, alla tips är bra :) Det kan vara allt från just solkräm till hur en "förvirrad" stockholmare ska underhålla sig själv i 8-10 dagar utan att bli galen hehe.

/L
 
Här är en bild från den 26:maj från Tjäktjapasset. Jag rekommenderar vadarstövlar och flytväst om du verkligen tänkt genomföra vandringen den aktuell perioden då vårfloden tog sina första staplande steg det dygnet. Lär vara meterdjupa vad av minsta lilla rännil!
 

Bilagor

  • Tjaktja_26maj.jpg
    Tjaktja_26maj.jpg
    33.3 KB · Visningar: 626
Böcker och flexibilitet :)

Hejsan,

Mitt absolut främsta tips efter snart 30 års fjällvandrande är: Var flexibel! Om man lägger till alla helgvandringar och vinterturer börjar jag nog närma mig typ 100 turer genom åren. Och i typ 95 av dessa har jag inte gått/skidat/paddlat enligt den från början uppställda planen.

Man anpassar sig helt enkelt efter naturen. Finns inga skäl att stånga sig blodig. Man är ju inte direkt någon sponsrad expeditionssnubbe som "måste" genomföra sin tur till varje pris för att sponsorerna ska bli nöjda.

Så om man t.ex kommer upp till Abisko och det visar sig vara helt grönjävligt jobbigt att ta sig fram. Nöj dig då med att tuffa fram nere i "Abiskodalen", kanske knata in till Unna Allagas, göra avstickare in mot Abiskoalperna. Dagsturer då man lämnar tältet och går med liten dagstursäck är också trevligt. Helt enkel, var flexibel :)

Vad det gäller avdelningen roa sig själv ser jag personligen till att alltid ha med mig ett par trevliga böcker på mina vandringar. Man kan roa sig många timmar med en bra bok :) .... och en liten flaska Whisky brukar också slinka med

/ Stefan
 
Ska själv upp med fru och vuxen dotter den 17/6-27/6 och har två alternativ. Antingen abisko-nikkaluokta eller nikkaluokta-kebne-singi-selkä-tarfala-nikkaluokta. Såg att det var vargavinter vid tjäktapasset den 26/5.
Ska bli fruktansvärt intressant med din rapport Linus. Måste till en ordentlig snösmältning för att ens våga viska sydtoppen... Mycket hänger på hur du har upplevt veckan.

/Toni
 
Ja, håll oss uppdaterad när du återvänt! Känner själv att början av juli kan vara en rätt snörik tid om man hamnar i högfjällsdalar detta år...
 
Även intressant med Token133. Den ena börjar i nikka medan den andra (HerrLoe) startar i abisko. De bör mötas halvvägs vid sälkastugan. blir mycket impad ifall båda klarar sina vandringar på utsatt tid. riktiga mördarvandringar. ..
tror inte att någon klarar det och hoppas att de ändrar kurs och kör lite dagsvandringar runt sina utgångsstationer istället. snöläget ska vara det värsta i mannaminne. 1-2 meter snö på kungsleden enligt vissa rapporter i slutet av maj. vad tror ni andra?

tz
 
Gomorron,
läste igenom tråden ordentligt nu och såg att HerrLoe startar en vecka senare än token133.
Era vägar bör snarare korsas uppe i abisko.
Fy vad pessimistisk jag lät i mitt tidigare inlägg angående snöläget.
Hoppas att ni båda klarar det och jag får mig en knäpp på näsan.

Hoppas även att cowboysen som går från nikkaluokta den 4:e får en angenäm vandring.

Väntar med spänning på att rapporterna börjar trilla in.

/toni-z
 
Hejsan,

Mitt absolut främsta tips efter snart 30 års fjällvandrande är: Var flexibel! Om man lägger till alla helgvandringar och vinterturer börjar jag nog närma mig typ 100 turer genom åren. Och i typ 95 av dessa har jag inte gått/skidat/paddlat enligt den från början uppställda planen.

Man anpassar sig helt enkelt efter naturen. Finns inga skäl att stånga sig blodig. Man är ju inte direkt någon sponsrad expeditionssnubbe som "måste" genomföra sin tur till varje pris för att sponsorerna ska bli nöjda.

Så om man t.ex kommer upp till Abisko och det visar sig vara helt grönjävligt jobbigt att ta sig fram. Nöj dig då med att tuffa fram nere i "Abiskodalen", kanske knata in till Unna Allagas, göra avstickare in mot Abiskoalperna. Dagsturer då man lämnar tältet och går med liten dagstursäck är också trevligt. Helt enkel, var flexibel :)

Vad det gäller avdelningen roa sig själv ser jag personligen till att alltid ha med mig ett par trevliga böcker på mina vandringar. Man kan roa sig många timmar med en bra bok :) .... och en liten flaska Whisky brukar också slinka med

/ Stefan

Jag börjar känna mig lite osäker på om det är möjligt (för mig) att vandra abisko - kebne med tanke på snöläget och att jag inte har några snöskor och ingen tidigare erfarenhet. Jag är ganska envis och har bestämt mig men måste vara realistisk. Det vore grymt om jag kan genomföra och utgå från min ursprungliga plan men det är osäkert, och det kan mycket väl bli som du skriver att jag får hitta en plats som funkar och göra dagsutflykter. (I värsta fall).

Men jag hoppas på det bästa. Jajamän, 3 böcker får följa med samt en kortlek =)
 
Ska själv upp med fru och vuxen dotter den 17/6-27/6 och har två alternativ. Antingen abisko-nikkaluokta eller nikkaluokta-kebne-singi-selkä-tarfala-nikkaluokta. Såg att det var vargavinter vid tjäktapasset den 26/5.
Ska bli fruktansvärt intressant med din rapport Linus. Måste till en ordentlig snösmältning för att ens våga viska sydtoppen... Mycket hänger på hur du har upplevt veckan.

/Toni

Hej Toni,

Vad kul! Kebnekaise är målet men jag är nöjd bara jag klarar att ta mig fram :) åker till Kebne i aug med svågern + pappa så om det inte går nu så har jag en till chans senare i sommar!

Jag ska dokumentera resan så gott det går, så återkommer med en rapport sen!

Allt gott,
/L
 
Gomorron,
läste igenom tråden ordentligt nu och såg att HerrLoe startar en vecka senare än token133.
Era vägar bör snarare korsas uppe i abisko.
Fy vad pessimistisk jag lät i mitt tidigare inlägg angående snöläget.
Hoppas att ni båda klarar det och jag får mig en knäpp på näsan.

Hoppas även att cowboysen som går från nikkaluokta den 4:e får en angenäm vandring.

Väntar med spänning på att rapporterna börjar trilla in.

/toni-z

Haha. Jag måste erkänna att jag började tvivla rejält när jag såg ditt inlägg igår kväll :) det blir en utmaning helt klart och det ska bli intressant att se hur vädret kommer att vara och hur jag upplever det väl på plats. Ute i naturen kommer jag i alla fall att vara :)

/L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.