Gå Abisko-Singi V.24

Hej igen,

Vägen över Vistas + genom Stour Reiddavagge är kanonfin. Vistas är enligt mig en av landets absolut vackraste platser och med lite tur är du där när björken börjar få blad :)

Angående ryggsäck. Ett alternativ om man vill hålla ner priset, men ändå få en lite vassare modell är ju att köpa en begagnad, t.ex på prylmarknaden här på utsidan. Finns t.ex en Mjölner till salu http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=64509 och även en Bergans Alpinist http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=64645. Bägge är fantastiska säckar!

/ Stefan

Kanon! Det lutar åt att det blir den rutten. Börjar bli rejält taggad nu! :) Exakt 1 månad kvar.

Köpte ett tält häromdagen, det finns givetvis mer att önska men jag gick efter priset. Får klä mig varmt och har bra liggunderlag samt sovsäck.

http://www.outnorth.se/urberg/2-person-tunnel-tent#Green

Vattenpelare yttertält: 3000 mm
Vattenpelare golv: 10000 mm

Vad tror du?

Får bara hoppas att det inte blåser alldeles för mycket.

Tack för tipset ang. ryggsäckorna.
 
häftigt!

Hej, Häftigt att gå från Abisko, verkar finnas otroligt mycket vacker natur den sträckan. Jag och tre resepartners ska vandra den kortare sträckan Nikkaluokta-Kebnekaise 4-10 juni. Har tänkt att vi ska gå dagsrutter från fjällstationen och ta Kebnekaises sydtopp någon dag då väderförhållandena är tillåter. Detta med mycket snö och smältvatten har oroat oss en del också, men nu är biljetter köpta och det känns bra. Man får tänka positivt och se till fördelarna med att vandra så tidigt. Inga mygg, inga karavaner med köer upp på toppen osv. Vad ska du ha på fötterna? Endast kängor eller ska du ha snöskor med dig?
 
Hej, Häftigt att gå från Abisko, verkar finnas otroligt mycket vacker natur den sträckan. Jag och tre resepartners ska vandra den kortare sträckan Nikkaluokta-Kebnekaise 4-10 juni. Har tänkt att vi ska gå dagsrutter från fjällstationen och ta Kebnekaises sydtopp någon dag då väderförhållandena är tillåter. Detta med mycket snö och smältvatten har oroat oss en del också, men nu är biljetter köpta och det känns bra. Man får tänka positivt och se till fördelarna med att vandra så tidigt. Inga mygg, inga karavaner med köer upp på toppen osv. Vad ska du ha på fötterna? Endast kängor eller ska du ha snöskor med dig?

Hej,

Det där lät inte helt fel heller. Det verkar ju finnas många fina platser runt om Kebnekaise så det blir nog några riktigt fina dagar för er! Det finns en länk på första sidan där du ser en uppdaterad webcam från fjällstationen, den borde du spana in!

Jag hoppas kunna gå upp för kebnekaise, men det är ju vädret som styr och jag är ju själv så det är verkligen bara en bonus.

Jag tänkte först på snöskor men jag behöver ett par bra vandringskängor som jag kan använda vid andra tillfällen också så jag satsar på det i stället. Om det nu skulle vara mycket snö under delar av resa får jag helt enkelt ta det lite lugnare. Kör ni på snöskor?
 
Kanon! Det lutar åt att det blir den rutten. Börjar bli rejält taggad nu! :) Exakt 1 månad kvar.

Köpte ett tält häromdagen, det finns givetvis mer att önska men jag gick efter priset. Får klä mig varmt och har bra liggunderlag samt sovsäck.

http://www.outnorth.se/urberg/2-person-tunnel-tent#Green

Vattenpelare yttertält: 3000 mm
Vattenpelare golv: 10000 mm

Vad tror du?

Får bara hoppas att det inte blåser alldeles för mycket.

Tack för tipset ang. ryggsäckorna.

Well, har ingen som helst erfarenhet av Urberg´s tält, men jag får erkänna att jag i grund och botten är grinigt misstänksam mot alla lågprisprodukter. Brukar tyvärr ofta vara att man får det man betalar för och blåser tältet sönder...eller läcker in vatten....eller samlar på sig kondens som ett läskpapper så kan det ju bli som lite tråkigt.

Fast å andra sidan. På min första tur lånade vi föräldrarnas uråldriga och helt värdelösa ryggåstält och vi både överlevde och tyckte att det var en kanonupplevelse, så man ska aldrig måla fan på väggen :)

Om det (som det ser ut) är massor med snö kvar kan du ju alltid ta med dig en liten lätt spade om du äger/kan låna en sådan. Då går det ju alltid att bygga en snömur om du tvingas tälta i dåligt väder uppe på kalfjällen...

/ Stefan
 
Hej,

Det där lät inte helt fel heller. Det verkar ju finnas många fina platser runt om Kebnekaise så det blir nog några riktigt fina dagar för er! Det finns en länk på första sidan där du ser en uppdaterad webcam från fjällstationen, den borde du spana in!

Jag hoppas kunna gå upp för kebnekaise, men det är ju vädret som styr och jag är ju själv så det är verkligen bara en bonus.

Jag tänkte först på snöskor men jag behöver ett par bra vandringskängor som jag kan använda vid andra tillfällen också så jag satsar på det i stället. Om det nu skulle vara mycket snö under delar av resa får jag helt enkelt ta det lite lugnare. Kör ni på snöskor?

Vi ska inte ha några snöskor heller. hörde av mig till fjällstationen och fick svaret av en som jobbade där att det var bättre med ett par rejäla kängor än snöskor eller skidor. som jag förstod det så är det inte snö längs hela vägen, så vissa partier hade man ändå fått ta av sig och släpa med sig utrustningen på ryggen.
 
Well, har ingen som helst erfarenhet av Urberg´s tält, men jag får erkänna att jag i grund och botten är grinigt misstänksam mot alla lågprisprodukter. Brukar tyvärr ofta vara att man får det man betalar för och blåser tältet sönder...eller läcker in vatten....eller samlar på sig kondens som ett läskpapper så kan det ju bli som lite tråkigt.

Fast å andra sidan. På min första tur lånade vi föräldrarnas uråldriga och helt värdelösa ryggåstält och vi både överlevde och tyckte att det var en kanonupplevelse, så man ska aldrig måla fan på väggen :)

Om det (som det ser ut) är massor med snö kvar kan du ju alltid ta med dig en liten lätt spade om du äger/kan låna en sådan. Då går det ju alltid att bygga en snömur om du tvingas tälta i dåligt väder uppe på kalfjällen...

/ Stefan

Får ta med mig lite silvertejp och björntråd och hoppas på det bästa :) just 10000 mm (golv) känns bra och ska nu tältjäkeln krångla får jag hoppas det är i slutet av resan annars kan det bli jobbigt :)

Har ni bestämt er än, eller avvaktar ni till slutet av denna vecka?

Jag är mest orolig att det kommer vara väldigt blött på backen, att det smälter rejält. Då vet jag inte hur ett tält i den klassen jag har står sig.. Släpa med något mer och ha under tältet känns uteslutet, blir för tungt.
 
Vi ska inte ha några snöskor heller. hörde av mig till fjällstationen och fick svaret av en som jobbade där att det var bättre med ett par rejäla kängor än snöskor eller skidor. som jag förstod det så är det inte snö längs hela vägen, så vissa partier hade man ändå fått ta av sig och släpa med sig utrustningen på ryggen.

Ok bra! Det är den infon jag också har fått så jag kör på ett par kängor i stället. Och som du skriver, man vill ju inte ta med extra bagage i onödan och att släpa runt på det i 10+ dgr känns halvkul :)

Förresten är Kebnekaise Fjällstation öppet när ni åker upp? Busstrafiken startar ju igång den 15e.
 
Ok bra! Det är den infon jag också har fått så jag kör på ett par kängor i stället. Och som du skriver, man vill ju inte ta med extra bagage i onödan och att släpa runt på det i 10+ dgr känns halvkul :)

Förresten är Kebnekaise Fjällstation öppet när ni åker upp? Busstrafiken startar ju igång den 15e.

Hej. nej den är stängd och öppnar den 15e eller 16e juni tror jag, men vi kommer iaf hålla oss därikring för att slå läger tror jag. vi kommer ta en taxi från kiruna till nikkaluokta. taxi kiruna ab tar 1300:- enkel resa för fyra personer. har inte ringt runt och frågat vad de andra taxibolagen tar.
 
Det finns ju stugor :)

Får ta med mig lite silvertejp och björntråd och hoppas på det bästa :) just 10000 mm (golv) känns bra och ska nu tältjäkeln krångla får jag hoppas det är i slutet av resan annars kan det bli jobbigt :)

Har ni bestämt er än, eller avvaktar ni till slutet av denna vecka?

Jag är mest orolig att det kommer vara väldigt blött på backen, att det smälter rejält. Då vet jag inte hur ett tält i den klassen jag har står sig.. Släpa med något mer och ha under tältet känns uteslutet, blir för tungt.

Det blir säker bara bra! Det ska trots allt blåsa ganska rejält innan även ett lite mer mediokert tält blåser sönder och de flesta vandrar ju trots allt Kungsleden helt utan tält. Det är så vitt jag minns runt 20 km max mellan stugorna och på många delsträckor finns det dessutom ett vindskydd halvvägs!

Vi lutar mer och mer att välja Jämtlandsfjällen istället. Kollar man in snödjupskartan på SMHI så säger dom att det är över 1 meter med snö i hela Kebnekaiseområdet. Kollar man in samma data på den norska motsvarigheten (som jag upplever som mer tillförlitlig... http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow) så är det enligt dom över 2 meter med snö uppe på kalfjället! Lite sjukt är det :)

Lägger man till detta den senaste prognosen för Tarfala får man en distinkt känsla att det knappt kommer smälta över huvud taget uppe på kalfjället de närmaste 10 dagarna....

Hade det bara varit jag och livskamraten hade det väl varit hur lugnt som helst. Men när man ska ha med sig en liten parvel känns det inte bara lockande med så mycket snö. Beger man sig upp till Kebnekaise i början av juni i år får man räkna med många km i rutten snö där man får vara tacksam om man tar sig fram med en km per timme. Och skulle lillen behöva byta blöja, eller ammas, är det jäkligt svårt att hitta någon vettig plats inom rimligt tidavstånd.

/ Stefan
 
Det blir säker bara bra! Det ska trots allt blåsa ganska rejält innan även ett lite mer mediokert tält blåser sönder och de flesta vandrar ju trots allt Kungsleden helt utan tält. Det är så vitt jag minns runt 20 km max mellan stugorna och på många delsträckor finns det dessutom ett vindskydd halvvägs!

Vi lutar mer och mer att välja Jämtlandsfjällen istället. Kollar man in snödjupskartan på SMHI så säger dom att det är över 1 meter med snö i hela Kebnekaiseområdet. Kollar man in samma data på den norska motsvarigheten (som jag upplever som mer tillförlitlig... http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow) så är det enligt dom över 2 meter med snö uppe på kalfjället! Lite sjukt är det :)

Lägger man till detta den senaste prognosen för Tarfala får man en distinkt känsla att det knappt kommer smälta över huvud taget uppe på kalfjället de närmaste 10 dagarna....

Hade det bara varit jag och livskamraten hade det väl varit hur lugnt som helst. Men när man ska ha med sig en liten parvel känns det inte bara lockande med så mycket snö. Beger man sig upp till Kebnekaise i början av juni i år får man räkna med många km i rutten snö där man får vara tacksam om man tar sig fram med en km per timme. Och skulle lillen behöva byta blöja, eller ammas, är det jäkligt svårt att hitta någon vettig plats inom rimligt tidavstånd.

/ Stefan


Hej Stefan,

Jag får hoppas på det bästa! :) nu har jag bara överställ, byxor och ett stormkök kvar att köpa.

Köpte följande igår:
http://www.xxl.se/vildmark/kangor/vandringskangor/meindl-island-mfs-aktiv-kangor/p/1067093_1_size_8
http://www.xxl.se/vildmark/ryggsackar/ryggsackar/haglofs-nejd-80-true-black-m-l/p/1112812_1_size_1

Vad tycker du? Skorna är bekväma och har fått bra betyg, likaså ryggsäcken.

Jämtlandsfjällen verkar trevligt! Blir garanterat en häftig upplevelse det också. Och helt förståeligt att ni väljer bort ursprungliga sträckan om ni fortfarande åker upp lite tidigare i år. Är det någon större skillnad vädermässigt?
 
Bekvämt är bra :)

Hejsan,

Att kängorna passar och bekväma är tveklöst nummer 1. Har själv ett par Meindl Island och är mycket nöjd med dom. Finns väl iofs en risk att de visar sig vara lite väl låga i skaftet när du pulsar fram i snön, men det beror ju på vilka byxor du skaffar....vissa går att spänna åt med en rem eller liknande nertill. Ryggsäcken har jag aldrig provat, men sitter den bra borde det ju vara lugnt.

Klimatmässigt är det viss skillnad mellan Jämtlandsfjällen och Kebnekaise. Kollar man in medelvärdet för Juni (http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/normal-medeltemperatur-for-juni-1.3989) är det ungefär 4 grader varma i Jämtlandsfjällen jämfört med Keb.

Men i år har det varit en ovanligt snöfattig vinter i Jämtland medan det varit tvärtom uppe i norra Lappland, så det är för tillfället mycket stor skillnad på mängden snö som ligger kvar. Framför allt i den östra delen av Jämtlandsfjällen runt Vålådalen är det nog i princip redan möjligt att vandra även om det givetvis lär vara tokblött..

/ Stefan
 
Om snön inte smälter kan det vara bra med damasker för att hålla snön utanför kängorna - som för övrigt ser bra ut, jag älskar mina Meindl Island.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...