Säkerhetstänk vinter

Många bra tips har du fått. Jag reflekterade över vattenfrågan.

Jag hör till de som dricker mycket, skulle gissa på att bara under dagen dricker jag 1,5-2 liter vatten, även vintertid. För mig hade en termos med vatten, iofs så tänker du smälta mer med det varma vattnet, varit för lite. Plus att det är knöligt att ta fram en termos och blanda med snö när det är drickadax, så då drar man sig för att dricka tillräckligt. Gissar att du har en liters termos som är den vanliga volymen. Man gör av med mycket vatten oavsett om det är varmt eller kallt och att gå törstig för att man inte kan få igång ett gaskök ordentligt under dagen hade stressat mig på turen. Dessutom är det för mig iaf så att ljummet vatten är bättre för min kropp än kallt. Men även där är vi alla olika. Jag brukar dricka många gånger under dagen under skidandet, men inga mängder varje gång, från en vätskepåse som fyllts med nästan kokande vatten på morgonen och sedan förvaras i ryggsäckennärmst ryggen. Då håller det sig hyfsat varmt under dagen. Är det ordentligt kallt kan man få värma det igen på lunchen eller smälta mer, beroende på kylan. Is i påsen är inte kul. Då är jag bara vanligt törstig på kvällen och slipper an massa extra toa besök när man helst vill vara i tältet och mysa.

Nu är vi alla olika på behovet av vätska. Ta dig en funderare på hur du fungerar. Det är inte heller kul att glupa sig otörstig på kvällen när man kan smälta vatten och sedan gå på toa halva natten.

Njut av din tur

Jag har också en en liters isolerad vattenflaska, den har jag tänkt ha innanför jackan om det funkar. Och när jag behöver mer vatten har jag tänkt hälla i varmvatten från termosen och blanda ut det med snö.
 
Bra tips med vattnet,

Men mitt i den här på många sätt kloka säkerhetstråden vill jag bara påpeka att i normalfallet brukar vädret vara ganska hyggligt första halvan av April då du tänkt vara ute. Visst kommer det säkert att vara rejält blåsigt vid ett par tillfällen, hade varit konstigt annat. Och visst kan det bli rejält kallt. Men kollar man in medeltemperaturen i April de senaste åren (http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/2.1353/monYrTable.php?month=4&par=tmp) så ser man att det i medel ligger runt -3 till -5. Så med lite tur kommer det finnas fina tillfällen att sitta i en solgrop och njuta av lunchen och då kan det ju vara trevligt att ha något extra att plocka fram :)

/ Stefan

Jag tackar.
Verkligen, man får inte glömma bort att njuta. Det är ju det allt handlar om. Jag skulle vilja se norrsken om det inte är för sent på vintern, det vore en otrolig upplevelse. Och om jag känner mig väl förberedd så tror jag verkligen att det kan bli en helt suverän första vintertur.
 
Hej.

Bara två små korta kommentarer:
1. Du har väl inte glömt en underläggsplatta till köket så att det inte sjunker ner i snön, den av metall som finns till Trangiaköket tycker jag är för liten (sjunker trots det ner i snön) om man i sin tur inte kan ställa den på något annat.
2. Jag har snötältpinnar av trä (plywood-skiva, mattlackade för att klara väta men samtidigt inte för blanka för att inte fästa i snön), några rektanulära andra kvadratiska, ca 10x30 eller 25x25 (cm) med ett hål i mitten där jag trär igenom tältlinan. Plattan kan sedan grävas ner en bit i snön. Stavarna använder jag inte till att förankra tältet eftersom de kan vara bra att använda om man vill åka tur fast tältet står kvar.

Får önska lycka till, det blir säker än bra tur.
Mvh/Rickard
 
Intressant tråd det här, har inte rest på detta sättet än men är bra sugen att börja själv med det.

Ang vintergasen vill jag åter igen påpeka att Sievert 2208 som ren Propan inte längre tillverkas sedan 2013! Den Gasflaskan som säljs nu med namnet 2208 är inte samma utan det är Isobutan inblandad i den och den klara inte kyla på samma sätt längre...tyvärr. Den nya varianten är en helröd flaska (om de nu inte har ändrat igen)
Det finns en tråd här under "Kök" som heter Vintergas om jag inte mins fel - där avhandlas allt om Gas på vintern.
Din Trangia har en förvärmnings slinga och i förhållanden som t.ex -5 grader kan du vätskemata med i princip vilken typiskt gasflaska som helst, jag vet dock inte tills vilka temperaturer det funkar.
Du undrade förr om det finns andra nackdelar än att det ta tid - problemet är just det med tiden, när du är trött efter en dagsavsnitt och bara vill få i dig något varmt är just det där med tiden det man inte har lust med, fungera köket långsamt så bli det snabbt besvärligt i längden. Ska man inte bara smälta utan även koka upp vattnet hinner man ju nästan somna innan det är klart. Har haft det själv ett flertal gånger med fel gas eller på UL vandringar på vintern då jag bara tog med Esbit köket, har man väntat en kvart tjugo minuter för att bara få till sin kopp te har man tappat suget sen länge...
 
Det är mycket prat om hur man värmer mat och vilket kök respektive bränsle som är mest praktiskt.

Vatten smälter jag med esbitkök och förvarar det sedan i en tvålitersbladder som i sin tur ligger i en hjälmpåse avsedd för motorcykelhjälm som är extra inredd med isolering i syntetvadd. I påsen lägger jag 18 h värmekudde som förhindrar att vattnet fryser.
För värmning av mat använder jag för därför avsedd värmepåse vilket värmer maten på ca 15 minuter medan jag färdas och är därmed oberoende av kök för matlagning. Jag packar alltid 24 timmars matransoner med all mat förberedd oavsett sommar eller vinter och gasen finns med men mest för att värma kaffevatten i vintertältet.
För mig är värmepåsarna i alla dess format oumbärliga vintertid.

Bilden är matpaketen från den senaste vinterturen i Jotunheimen.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    60.2 KB · Visningar: 464
Lundhags skalkängor med dubbla filtsulor och damasker lät väldigt väldigt kallt.

Tyckte jag med...Brrrr....

Jag har ett par Kamik Greenbay 4 och Kamik har fler alternativ också. Man kan även titta på Baffin som har mycket bra vinterstövlar som man ALDRIG fryser i. Båda märkena har stövlar som har ett temperaturspann på -40 till -100.
 
Intressant tråd det här, har inte rest på detta sättet än men är bra sugen att börja själv med det.

Ang vintergasen vill jag åter igen påpeka att Sievert 2208 som ren Propan inte längre tillverkas sedan 2013! Den Gasflaskan som säljs nu med namnet 2208 är inte samma utan det är Isobutan inblandad i den och den klara inte kyla på samma sätt längre...tyvärr. Den nya varianten är en helröd flaska (om de nu inte har ändrat igen)
Det finns en tråd här under "Kök" som heter Vintergas om jag inte mins fel - där avhandlas allt om Gas på vintern.
Din Trangia har en förvärmnings slinga och i förhållanden som t.ex -5 grader kan du vätskemata med i princip vilken typiskt gasflaska som helst, jag vet dock inte tills vilka temperaturer det funkar.
Du undrade förr om det finns andra nackdelar än att det ta tid - problemet är just det med tiden, när du är trött efter en dagsavsnitt och bara vill få i dig något varmt är just det där med tiden det man inte har lust med, fungera köket långsamt så bli det snabbt besvärligt i längden. Ska man inte bara smälta utan även koka upp vattnet hinner man ju nästan somna innan det är klart. Har haft det själv ett flertal gånger med fel gas eller på UL vandringar på vintern då jag bara tog med Esbit köket, har man väntat en kvart tjugo minuter för att bara få till sin kopp te har man tappat suget sen länge...

Vintergasen jag tänker på är Primus Vintergas enligt följande länk:
http://outsideonline.se/2014/10/30/ny-gas-fran-primus/

Jag har inte hittat på någon återförsäljare bara, så fort jag gör det skall jag köpa en tub och prova att smälta snö en riktigt kylig dag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.