Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek

Jag har ärvt dotterns gamla scout-rygga. Den är ställbar, ganska tung förvisso, men skön att bära. Stadig är den absolut.
Jag är 158 cm och har också haft problem att hitta en skön ryggsäck, den här får jag ställa ner på 150-155 cm för att den ska vara som allra bäst.
En stor fördel är att den har skapligt stora fickor på midjebältet där man får i sånt man vill komma åt lätt.
Hade önskat att den vägde nåt kg mindre, har för mig att jag vägde in den på dryga 3 kg.
Ska man ha all packning i, inräknat en hel massa kg hundmat så gör varje gram en hel del.

Nu har vi bara gått dagsturer än så länge. Förra året skulle vi ha gått mellan Grövelsjön och Tänndalen, men polaren blev sjuk så vi valde att ha ett basläger i Grövelsjön och ta dagsturer därifrån. Innan vi åkte hade jag packat ryggan full med allt jag skulle ha och gick långpromenader på några timmar med hundarna. Allt för att testa vad jag skulle orka.

//Helen
 
Gott, tack för den!
Jag ser fram emot att testa mig fram!

Jag kanske går utanför diskussionens ämne nu, eller så är det bara en utvidgning kring frågan vad som är rimligt i säck-storlek i förhållande till min packning :). Glad över tips och kommentarer!

Min (oprövade) packning i dagsläget, i sammanfattning
Ryggsäck+regnskydd (om jag skulle köpa den jag spanat på): 1,4 kg
Kläder i säcken (2 par sockar, 1 par underbyxor, lägersockar, ullfrottéställ, mössa, vantar, liten sjal, stickad ulltröja, regnställ): 1,5 kg
Kamera, extra batteri, mobil: 1,1 kg
Apotek, kompass och dok (karta, packpåsar, litet block, handduk): 0,6 kg
Liggunderlag: 0,35 kg
Div utrustning (fickkniv, pannlampa, kåsa (även som tallrik), spork, vattenflaska): 0,15 kg

Tot:5,1 kg

Tillkommer:
Sovsäck: ca 1 kg
Lägerskor/för vad, typ crocs: 0,3 kg?
Kök (utan gas), kastrull, lock och tamoj: Ingen aning, 0,4 kg?
Tält: från 1 kg och uppåt om jag förstått det rätt

(På kroppen räknar jag ca 2 kg av kängor, byxor, underkläder, underställströja och en skjorta)

Vilket medför en total packningsvikt på ryggen utan mat och gas på från 7,8 kg och uppåt (beroende på tält). Om jag räknar med kost på 500g/dag (vet inte ännu exakt hur mycket jag behöver) av egen "effektiv" mat skulle startvikten för en veckas tur bli ca 11,5 kg om jag räknar med ett mycket lätt tält och bär allt själv (vilket jag nog inte skulle göra eftersom jag lär vandra i sällskap). Inte UL precis, men inte ohanterligt heller :)

Den stora "lyxgrejen" jag har med i listan är systemkameran på ett kilo. Eftersom foto är viktigt för mig får kameran följa med trots tyngden, när det väl är dags för ny kamera har nog modellerna blivit lättare!

I övrigt ser jag inte några större grejer att ta bort, utan då kanske det är mer småsaker som kan ändras (typ skippa lägersockarna, wettextrasa som handduk (uj vad det tipset tar emot ;)), något svalare/lättare sovsäck, lättare ryggsäck) för att kapa några hekton och i förlängningen kilo.

Relativt likt min packlista också, lite småsaker som skiljer, jag har inga vadarskor/lägerskor, bara ett par extra "vanliga" strumpor (har också ett par extra nylonstrumpor, 3g! Buff istället för sjal, dunjacka eller fleecetröja istället för ulltröja, och jag tar bilder med mobiltelefonen.
Sedan har jag nog en del lättare alternativ, min packning hamnar just nu på ca 5 kg innan mat, bränsle och vatten kommer till.

Det är mer individuella än funktionella skillnader, om du har något av det jag använder kan du se om det blir lättare, men det är viktigare att du känner dig komfortabel med packningen och dess funktioner än att jaga alla möjliga källor till minimal vikt.

Jag kunde med relativt enkla medel komma ned till gott under 4 kg i denna del av packningen med utrustning jag har, men det vore en dålig deal, för då kan jag bara gå ut vid "rätt" väder, myggsituation, vinden får inte vända under natten mm, alltså en utrustning för väldigt specifika förhållanden, medan jag med det extra kilot kan göra turer under alla förhållanden och naturtyper i Norden under barmarksäsongen.
Väldigt värt 1 extra kg i min mening, då jag kommer ut på allt jag planerar, istället för att få hoppa över 2/3 av turerna pga "dåliga" förhållanden.
 
Några "vanliga" tält (2-väggs) med mer eller mindre plats under kilot:

http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/helsport-ringstind-superlight-1-2-talt/p/1083860_1_style

http://www.nordisk.eu/bred/products...ents/categories/telemark-2/product_model/ulw/

http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/all-tents/solar-photon-2-tent/

http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/all-tents/laser-photon-1-tent/

Det finns flera andra exempel om man letar runt lite.
Lite mer extrema varianter med 1-väggs eller "1,5-väggs" från nischtillverkare runt 1/2 kg:

http://www.zpacks.com/shelter/hexamid_plus.shtml

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=21&products_id=120

http://www.sixmoondesigns.com/tents/ssX.html

http://www.sixmoondesigns.com/tents/ssX.html

Generellt med tält i lättviktsklassen må man vara väldigt goda vänner om man ska rymmas 2 personer i ett tvåmanstält, men du är ju en liten tjej. ;-)
 
Vill bara be dig om ursäkt beträffande min kommentar tidigare. Det var inte min avsikt att förlöjliga din frågeställning.

Ursäkten välkomnad och mottagen! :)
Tack för dina utvidgade tankar, jag funderar vidare fram och tillbaka, och ser fram emot provpackning av olika storlekar för att se vad som verkar passa mig.

Allt gott!
 
Några "vanliga" tält (2-väggs) med mer eller mindre plats under kilot: (...) Generellt med tält i lättviktsklassen må man vara väldigt goda vänner om man ska rymmas 2 personer i ett tvåmanstält, men du är ju en liten tjej. ;-)

Vilken bra lista -denna sparar jag!
Heh, tur att man tycker om att sova nära andra för värmens skull ;)

Shit, en grundpackning på 5 kg är verkligen slimmat! Har förstått att både du och Joanna är gurus på detta :). Efter min lyxiga stugtur i helgen (jämtlandstriangeln -överjordiskt vackert väder nästan hela tiden! Höstfärgerna glödde) har jag några enstaka tankar om saker att lägga till/ta bort ur listan.

Ta bort:
-Läger/vadarskor (om jag inte vet att det kommer vara riktiga vad på turen) -jag knallar tydligen ändå hellre runt i ullsockar (lägersockar, kan ev lämnas och istället byta till ett nytt par vandrarsockar) eller uppknutna kängor.
-Under tälttur skulle jag välja att skippa/minska sidenhandduken eller använda den som sjal också (och skippa sjalen)
-Enstaka grejer i necessären kan lämnas hemma, märkligt nog är skavsårstejp en av de grejerna eftersom tejpen enbart ger mig skavsår -och aldrig hjälper när jag väl fått dem.
-Skjorta skulle jag ev kunna vara utan eftersom jag använde regnjackan som vindjacka, eller dubbla underställ om det var värmen jag ville åt

Vad gäller kläder i övrigt tycker jag att jag har slimmat det -fler grejer skulle jag nog inte våga ta bort för att klara olika väderförhållanden -även om underställsbyxor var overkill denna gång skulle jag vilja ha dem med om jag sov i tält. Men vad gällde kläddelen verkade jag få godkänt av flera bra packare :).

Om jag räknar med en sovsäck på 0,9 kg (en som jag kollat på, komfort ned till -7), mat 500g/dag (räckte och blev över under denna tur och med min egna täta mat) och schablonvikt på tält 1kg, kök 0,4 kg har jag isf då grundpackning på ganska precis 6kg+kamera, om ryggsäcken väger 1,4. Sen som sagt mat 500g/dag skulle ge en vecka på 9,5kg+kamera. Gött :)

Upptäckte hur otroligt njutbart det är att gå med lätt packning i helgen!
Jag hade avsiktligt packat lite extra denna tur, eftersom jag ville se hur jag upplevde vikten, och bar då 8 kg+vatten och fylld termos = 9kg under större delen av turen och det var verkligen en lagom vikt att bära på tyckte jag. Och än mer så skulle det vara under tuffare turer än den väldigt snälla och fina triangeln :)
 
Vilka ryggsäckar har du provat hittills? Lutar det åt någon som det tipsat om i tråden? :) Nyfiken på vad det blir!

Jag är också nyfiken på vad det blir!
Ska definitivt hojta till när det slutgiltiga valet är gjort!

Jag har precis nyss hämtat ut ett paket med ryggsäck nr 1 vad gäller hemmaprovning:
Fjällräven Friluft 45 (1350g) som jag pga olika rabatter fått för fyndpriset 1000:- (originalpris 1600:). Den har jag gillat i butik och ska nu testa att provpacka den med lånat tält och en veckopackning för att se hur den funkar i utrymme, komfort och vikt. Den har inte ställbar rygg, så kruxet är om den då sitter rätt ändå när den är fullpackad.

Andra säckar som provats och förkastats direkt i butik:
-Osprey exos 45 l (skaver i nacken)
-Lundhags fjell light 45 (hård obekväm svankkudde)
-Eett par säckar till som direkt var för långa eller hårda i svanken (och som jag nu inte minns namnen på)

Säckar som jag fått tips om/funderat på och gärna skulle vilja prova
(vikterna och priserna står där för mitt eget minnes skull):
-Osprey Talon 42-44 l (800-840g) ca 1200:- (i minsta laget med 42 liter i "min" storlek)
-Osprey Aura 47-50 l (1,4-1,5 kg) ca 1500:-
-Exped Lightning 47 l (1 kg) ca 1600-2300:-
-Mammut creon light 45 l (1,1 kg) ca 1000:- + frakt till Sverige (?)
-Bergans Rondane 46 l (1,3 kg) ca 1300:-

Säckar som tipsats om men som går bort just nu
(om nån kommer in här på tråden och vill ha en mer komplett trådsammanfattning!);
-Bergans helium 55 l (1,1 kg) ca 1700:- (bärarlängd står angiven från 160 cm om uppåt, den är dyrare än jag skulle önska, samt större)
-North face prophet 40 l (1,1 kg) ca 1600:- (lite för liten)
 
(...) märkligt nog är skavsårstejp en av de grejerna eftersom tejpen enbart ger mig skavsår -och aldrig hjälper när jag väl fått dem. (...)
När du väl fått skavsår, är det såklart för sent för tejp. Och det är klart att man inte ska tejpa i onödan, bara där man VET att man får skavsår annars, eller där man känner på sig att man håller på att få ett.
Men inte ska tejpen GE skavsår! Vad använde du för sort?
Skjorta skulle jag ev kunna vara utan eftersom jag använde regnjackan som vindjacka, eller dubbla underställ om det var värmen jag ville åt
Beror nog på hur mycket man ångar ut genom huden vid aktivitet (inte bara när det är varmt), och det tycks vara väldigt individuellt. Jag använder regnjackan bara när det verkligen regnar, alt. blåser väldigt hårt vid rast. Skulle omedelbart "flyta bort" med regnjacka som vindskjorta alltför nära huden, t ex i soligt väder eller vid intensiv ansträngning. Då vill jag ha något som "andas" bättre än så, och min tunna skjorta på 150 g känns inte som en uppoffring att bära på.
Under tälttur skulle jag välja att skippa/minska sidenhandduken eller använda den som sjal också (och skippa sjalen)
Kanske feltolkning från min sida, men är det inte svårt att dubbelanvända en ofta våt handduk som sjal? Min egen siden-"handduk" väger ett ensiffrigt antal gramoch ryms i min handflata (handskstorlek 6;)), så inte heller den "dubbleringen" känns som en uppoffring.

Jag bär faktiskt gärna på flera sådana "onödigheter och dubbleringar", t ex en nödbivack (när jag går ensam), särskilt sovunderställ, med mera. Så nej, trots knappa 4 kg i grundpackning kvalar jag inte in som någon "UL-guru" ;).
 
När du väl fått skavsår, är det såklart för sent för tejp. Och det är klart att man inte ska tejpa i onödan, bara där man VET att man får skavsår annars, eller där man känner på sig att man håller på att få ett.
Men inte ska tejpen GE skavsår! Vad använde du för sort?

Jag får enbart skavsår på mina lilltår (lite under och lite på utsidan) och har senaste två turerna försökt tejpa preventivt -första turen med vit blank leukoplast (som heter nåt annat då den är vit, tjock och blank), och senast nu i helgen med vanlig beige leukoplast. Båda turerna har tejpen (trots minutiös applicering och bortklippning av veck) under det att jag går flyttat sig så att tejpen bildar nya veck under lilltårna, jag vandrar på vecken och får stora blåsor... När tejpen är borta håller sig blåsorna i konstant storlek och blir iaf inte värre :)

Mitt miniprojekt under hösten är att testa att köra preventivt med mini-compeed, och att helt enkelt testa att gå helt utan -kanske får jag mindre blåsor om jag skippar de preventiva metoderna..?


Beror nog på hur mycket man ångar ut genom huden vid aktivitet (inte bara när det är varmt), och det tycks vara väldigt individuellt. Jag använder regnjackan bara när det verkligen regnar, alt. blåser väldigt hårt vid rast. Skulle omedelbart "flyta bort" med regnjacka som vindskjorta alltför nära huden, t ex i soligt väder eller vid intensiv ansträngning. Då vill jag ha något som "andas" bättre än så, och min tunna skjorta på 150 g känns inte som en uppoffring att bära på.

Jag tyckte att regnjacka på funkade bra just denna gång, den ventilerade över förväntan -men då var det inte soligt och temperaturen låg kanske runt 10 grader. Så på sommarvandring kan det nog som du skriver vara skönt med skjorta -jag ska leta upp en lätt och skön på nån loppis! :)


Kanske feltolkning från min sida, men är det inte svårt att dubbelanvända en ofta våt handduk som sjal?

Jag tänkte att handduken torkar snabbt och att den bara används en gång om dagen -och att dubbleringen därför skulle funka! Men jag lutar nog mer åt den version som du beskriver -en mycket liten handduk/trasa och sen en riktig sjal.


Så nej, trots knappa 4 kg i grundpackning kvalar jag inte in som någon "UL-guru" ;).

Åh, allt är relativt, för mig framstår du som en sån ;)
 
Jag får enbart skavsår på mina lilltår (lite under och lite på utsidan) och har senaste två turerna försökt tejpa preventivt -första turen med vit blank leukoplast (som heter nåt annat då den är vit, tjock och blank), och senast nu i helgen med vanlig beige leukoplast. Båda turerna har tejpen (trots minutiös applicering och bortklippning av veck) under det att jag går flyttat sig så att tejpen bildar nya veck under lilltårna, jag vandrar på vecken och får stora blåsor... När tejpen är borta håller sig blåsorna i konstant storlek och blir iaf inte värre :)

Den vita "vattenfasta" Leukoplasten är värdelös för att tejpa skavsår eller preventivt med. Jag hade av misstag fått med mig en sådan rulle på årets vandring, och vi skulle tejpa dotterns höftkam preventivt då hon kände att avbärarbältet skavde lite. Det blev bara värre av den tejpen som var alldeles för hård och osmidig mot huden. Den rullen är nu kastad och ersatt med den vanliga mjuka hudfärgade Leukoplasten.
 
Vilken bra lista -denna sparar jag!
Heh, tur att man tycker om att sova nära andra för värmens skull ;)

Shit, en grundpackning på 5 kg är verkligen slimmat! Har förstått att både du och Joanna är gurus på detta :). Efter min lyxiga stugtur i helgen (jämtlandstriangeln -överjordiskt vackert väder nästan hela tiden! Höstfärgerna glödde) har jag några enstaka tankar om saker att lägga till/ta bort ur listan.

Ta bort:
-Läger/vadarskor (om jag inte vet att det kommer vara riktiga vad på turen) -jag knallar tydligen ändå hellre runt i ullsockar (lägersockar, kan ev lämnas och istället byta till ett nytt par vandrarsockar) eller uppknutna kängor.
-Under tälttur skulle jag välja att skippa/minska sidenhandduken eller använda den som sjal också (och skippa sjalen)
-Enstaka grejer i necessären kan lämnas hemma, märkligt nog är skavsårstejp en av de grejerna eftersom tejpen enbart ger mig skavsår -och aldrig hjälper när jag väl fått dem.
-Skjorta skulle jag ev kunna vara utan eftersom jag använde regnjackan som vindjacka, eller dubbla underställ om det var värmen jag ville åt

Vad gäller kläder i övrigt tycker jag att jag har slimmat det -fler grejer skulle jag nog inte våga ta bort för att klara olika väderförhållanden -även om underställsbyxor var overkill denna gång skulle jag vilja ha dem med om jag sov i tält. Men vad gällde kläddelen verkade jag få godkänt av flera bra packare :).

Om jag räknar med en sovsäck på 0,9 kg (en som jag kollat på, komfort ned till -7), mat 500g/dag (räckte och blev över under denna tur och med min egna täta mat) och schablonvikt på tält 1kg, kök 0,4 kg har jag isf då grundpackning på ganska precis 6kg+kamera, om ryggsäcken väger 1,4. Sen som sagt mat 500g/dag skulle ge en vecka på 9,5kg+kamera. Gött :)

Upptäckte hur otroligt njutbart det är att gå med lätt packning i helgen!
Jag hade avsiktligt packat lite extra denna tur, eftersom jag ville se hur jag upplevde vikten, och bar då 8 kg+vatten och fylld termos = 9kg under större delen av turen och det var verkligen en lagom vikt att bära på tyckte jag. Och än mer så skulle det vara under tuffare turer än den väldigt snälla och fina triangeln :)

Tack för kommentar, men om jag är en guru så är det nog i lättkomfort snarare än UL. Jag har förkastat en del verkligt lätta lösningar , t.ex tarp-poncho för komfortens skull, men tar de gärna med som nödlösningar på dagsturer eller turer mellan stugor.
Mina topprioriteringar är gå- och sovkomfort på tur.

Din packning ser fin ut, tänk på att du ska trivas och ha det gott, det är viktigare än att spara in det sista hektot.
Det är väldigt dumt att upptäcka att man sparat in ett par hundra gram, men fryser, får skavsår, sover dåligt eller något annat.
Testa som sagt, men gärna på små testturer nära hemmet snarare än på långa fjällturer.

Det finns dumlätta lösningar, som att inte ha med ett bra isoleringslager, då fryser man på raster och på kvällen, medan en tunn fleecetröja eller dunjacka väger ca 2-300 g eller att lämna innertältet hemma mitt under värsta myggsäsongen, spara ett par hundra gram och plågas hela natten.

Ett tips för att se vad man använder är att packa kläder ut och in, sno dem när de ska användas och packa ner dem igen på rätt håll när du tar de av.
Då vet du att allt som är ut och in är oanvänt.
Prylar kan märkas med små färgade klisterlappar som finns att köpa på bokhandlar och som tas bort när prylen används, då vet du också att markerade prylar är oanvända.
Då har man en aning om vad som kan lämnas hemma nästa tur.
 
Jag har precis nyss hämtat ut ett paket med ryggsäck nr 1 vad gäller hemmaprovning:
Fjällräven Friluft 45 (1350g) som jag pga olika rabatter fått för fyndpriset 1000:- (originalpris 1600:). Den har jag gillat i butik och ska nu testa att provpacka den med lånat tält och en veckopackning för att se hur den funkar i utrymme, komfort och vikt. Den har inte ställbar rygg, så kruxet är om den då sitter rätt ändå när den är fullpackad.

Nope, den ryggsäcken blir det inte.
Den är lite för lång för mig, axelbanden hamnar aningens högt upp, men framförallt hamnar bröstremmen alldeles för lågt, och den något svängda ramen upptill gör att jag inte kan vinkla huvudet bakåt (titta snett uppåt) utan att ta i, skulle bli hemskt i alla uppförsbackar. Axelremmarna blir också lite fel svängda för mig, med lite nackskav som resultat.

Däremot verkar 45 liter vara en perfekt storlek, det rymmer bra ett enpersonstält (eller del av flerpersonstält), sovsäck, kök och mat för en vecka -allt i packningen ryms i säcken utom liggunderlaget. Skönt att veta! Då ska jag bara leta vidare efter en ryggsäck i den storleken som sitter skönt. Jag har fått gott om tips och rekommendationer att gå på! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
såg Varför jag ha dessa pryllar är att det är provat. Fjällvandring 5
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.