Nybörjare - första vandringen ensam?

Nu är det jag som vill ha råd och tips! Kirurgtejp trodde jag i min fördomsfullhet skulle vara för tunn för att ge tillräckligt skydd och dessutom inte så hållbar med risk att knöla ihop sig i skorna, men jag kanske har missat en superlösning? Hur länge håller sig tejpen kvar? Hur bred tejp använder du? är det något särskilt fabrikat man skall hålla sig till?

Jag brukar oftast få skavsår på lilltån, och då tycker jag att det är jättebra. Jag lindar tejpen två varv runt tån med skarven på insidan så blir tån som ny. Eller i alla fall bättre begagnad. Tejpen är så tunn att det inte blir någon obehaglig skarv. Den är lätt att klyva på längden och tillräckligt seg för att hålla minst ett par dagar. Lätt att byta är den också. Jag brukar köpa den som är rullad på pappersrulle av den enkla anledningen att man kan trycka ihop den så den inte tar så stor plats.

Jag har inte nog med referensmaterial för att avgöra om kirurgtejp är bättre mot skavsår än andra alternativ. Jag använder det som (snudd på oslagbar) ersättning för plåster, därför finns det alltid hemma.

Med risk för att bli både utskälld och nedgjord skall jag bekänna att jag inte (heller) har med någon särskild blodstoppare, utan tänker som du - möjligen fel. Det finns ju produkter som innehåller ett blodstillande ämne, och då vore det kanske någon vits - men de verkar inte vara gjorda för de mer allvarliga fall när det man mest behöver är ett tryckförband. Någon som kan detta bättre?

Jag har testat den där vadden du länkar till utan att bli särskilt imponerad. Den användes då till ett barnfinger som blivit klämt i en dörr. Jag provade den först efter flera dagar eftersom det fortfarande inte slutat blöda, men fingret fortsatte att småblöda ett par veckor till ändå. Jag vet ju förstås inte om det hade varit värre om jag inte använt den, men barnet var i alla fall gladare utan vadd. Fibrerna från vadden fastnade och det var inte så kul när det var dags att byta förband.

Jag kan nog lugnt rekommendera Osprey Exos alt. Mammut Creon Light, se ovan.

Surfade runt lite och hittade en massa reklam för 2014-versionen av Exos. Den verkar ju jättebra, om man ska tro reklamen. Men jag gillar inte utseendet på den versionen, den gamla mycket finare. Det känns ju dumt att köpa en sämre grej bara på grund av utseendet. Men kanske inte lika dumt som att köpa en ryggsäck man inte tycker är fin för att den har fler finesser...
Mammuten hittar jag inte i Sverige och jag vågar nog inte beställa den utrikes utan att ha klämt på den först..

Jag tycker jag klarar mig fint med bara en kastrull

Bra, då kör jag på det. :)

I egenskap av myggvan norrlänning (med snö utanför fönstret idag) är jag fortfarande skeptisk till myggmedel. Men det får följa med ändå, eftersom den stora majoriteten verkar vara överens i frågan. Det skulle ju vara dumt att sitta där, mitt ute i ödemarken, och önska att jag lyssnat på goda råd. :)

Ja, hur gör man vid vad utan stavar? Hoppas på det bästa? Eller hittar en pinnne? Letar rätt på ett lättvadat ställe? Tältpinnar och tejp som nödlösning? Liftar med dom helikopter-stora myggorna som oroliga närstående varnat mig för?

Jag har lagt till spinnakertejp, sporttejp och Exped Lightning i listan över saker som ska undersökas också.
 
Jag har inte nog med referensmaterial för att avgöra om kirurgtejp är bättre mot skavsår än andra alternativ. Jag använder det som (snudd på oslagbar) ersättning för plåster, därför finns det alltid hemma.

Vet inte heller om den är bättre mot skavsår men har vid flera tillfällen använt den som plåster. Riv av en bit och fäst på mitten av en remsa (med klistersidorna mot varandra) och sätt över såret. Fastnar inte och håller såret hyfsat rent.
Brukar ha med mig en elastisk linda för att kunna linda ev stukningar och på så sätt få ner ev svullnad. I händelse av större olycka går det använda till tryckförband tillsammans med valfri trasa. Lindan kan även användas till mitella vid behov eller om det är riktigt illa till att staga ett brutet ben tillsammans med stavar (om nån har med sig...) Det finns färdiga första förband men de blir lätt lite begränsande i sitt användningsområde.


Jag har testat den där vadden du länkar till utan att bli särskilt imponerad. Den användes då till ett barnfinger som blivit klämt i en dörr. Jag provade den först efter flera dagar eftersom det fortfarande inte slutat blöda, men fingret fortsatte att småblöda ett par veckor till ändå. Jag vet ju förstås inte om det hade varit värre om jag inte använt den, men barnet var i alla fall gladare utan vadd. Fibrerna från vadden fastnade och det var inte så kul när det var dags att byta förband.

Ska man lägga om sår som blöder eller vätskar en hel del bör man försöka använda förband som inte fastnar annars finns risk att man river upp den nyligen läkta sårytan när man ska byta förband och såret måste börja om med läkningen. Finns speciella förband med salvyta som man kan ha innerst för att förbandet utanför (som suger upp fukten) inte ska fastna.



Ja, hur gör man vid vad utan stavar? Hoppas på det bästa? Eller hittar en pinnne? Letar rätt på ett lättvadat ställe? Tältpinnar och tejp som nödlösning? Liftar med dom helikopter-stora myggorna som oroliga närstående varnat mig för?QUOTE]

Med planering innan så vet man om det finns några stora vad. på de större mer välvandrade lederna är det begränsat med vad. Det finns in nästan alla fall broar. Om man börjar gå orösat då är det mer aktuellt att ha en stav/käpp. Att vada med stav är MYCKET säkrare än att vada utan så vet man med sig att det kan bli vad så hade jag rekommenderat åtminstone en stav med
 
Tack för tipset med kirurgtejp! Det jag behöver tejpa (i vissa skor) är hälarna, därav tveksamheten till om den är nog kraftig, men jag inser fördelarna med tå-tejpning så den får följa med på oktoberturen, när det blir premiär för nya kängor.
(...) Liftar med dom helikopter-stora myggorna som oroliga närstående varnat mig för? (...)
Naturligtvis, så gör de riktiga experterna ;)
äh, jag skall väl erkänna att jag syndat rätt mycket och vadat utan något alls, men då inte djupare än kanske upp till halva underbenet (högre upp än till knäna i strömt vatten vadar jag inte alls, om jag är ensam). Annars brukade jag skaffa mig en tillfällig "Gandalfstav", det kräver ju lite framförhållning om man är ovanför trädgränsen, men vid mer etablerade vadställen stötte jag även på en hel del, som andra vandrare använt och lämnat där för efterkommande. Gjorde jag med min också, en fin sed! Någon gång hade jag en grov bambupinne från Weibulls trädgårdsaffär, faktiskt optimalt förhållande mellan styrka och vikt, men man får säkra spetsen mot uppsplittring. Nu senast fick en av de moderna hopfällbara gå-stavar som jag alltså skaffat på prov följa med, och det kändes alldeles tillräckligt, så jag kommer nog att fortsätta med det. Den väger bara 160 g och kan användas till mycket annat, t ex riggning av tillfälligt vindskydd. Ett vad jag inte klarar med den "utrustningen" vill jag ändå inte chansa med. Men jag går med tält och har därmed friheten att ta långa omvägar.
Jag kan ju minnas fel, men med reservation för padjelantaleden, som jag inte har gått, kan jag inte komma på några svårare vad på de sträckor som föreslagits i tråden, så det hela är kanske mer ett framtidsfråga.
Surfade runt lite och hittade en massa reklam för 2014-versionen av Exos. Den verkar ju jättebra, om man ska tro reklamen. Men jag gillar inte utseendet på den versionen, den gamla mycket finare.
Håller med! Det skall vara ljusa färger på kläder, tält och ryggsäckar! Men jag såg den gamla ljusgrå/orange versionen så sent som i förrgår på Naturkompaniet i Lund, verkar också finnas kvar på Addnature - dessutom på rea. Riskfritt att testa eftersom de har fri frakt, fri retur och ett års ångertid.
 
Senast ändrad:
Ska man lägga om sår som blöder eller vätskar en hel del bör man försöka använda förband som inte fastnar annars finns risk att man river upp den nyligen läkta sårytan när man ska byta förband och såret måste börja om med läkningen. Finns speciella förband med salvyta som man kan ha innerst för att förbandet utanför (som suger upp fukten) inte ska fastna.

Jag hade ett nät med salva på som jag fick av en läkare, för att det inte skulle fastna. Men det var som att fibrerna gjorde så att hela nätet fastnade i såret istället. Jag fick också tipset att ha det direkt mot såret och låta fibrerna som fastnade sitta kvar, men jag tyckte inte det fungerade så bra heller. Jag kanske använde det på fel sätt.

Men då behöver sjukvårds-kitet egentligen inte innehålla mer än en elastisk binda, kirurgtejp, kompresser, något antiseptiskt, värktabletter och skavsårsplåster? Eller missar jag något viktigt?
 
(...) Men då behöver sjukvårds-kitet egentligen inte innehålla mer än en elastisk binda, kirurgtejp, kompresser, något antiseptiskt, värktabletter och skavsårsplåster? Eller missar jag något viktigt?
Jag har haft stor nytta av pincett (i mitt fall den lilla som ingår i minsta storlekens Victorinox-kniv), samt av ett löst, rundat skalpellblad. Som desinfektion till mindre sår, verktyg och fingrar tycker jag det är väldigt praktiskt med Apotekets injektionstork (räknar med att ändå tvätta större ytor med tvål och vatten). På ensamvandring får också en minimal okrossbar spegel följa med, bra om man behöver plocka skräp ur ögat etc.
Sen är det ju väldigt individuellt, beroende på var man har sina nojjor och akilleshälar. En av mina döttrar blir lätt täppt i näsan, kan inte sova med öppen mun och vill för allt i världen inte ligga sömnlös på nätterna av den anledningen. Näsdroppana få alltid följa med bara för att hon skall slippa känna sig orolig, trots att de kanske verkligen behövts en enda gång hittills.
Har man en knepig mage bör man kanske också gardera sig på något sätt. Ingen egen erfarenhet (råkar ha plåtmage), men jag kan verkligen tänka mig att även medicinskt sett banalt magkrångel har förmågan att sabba trivseln.
 
Jag kan ju minnas fel, men med reservation för padjelantaleden, som jag inte har gått, kan jag inte komma på några svårare vad på de sträckor som föreslagits i tråden, så det hela är kanske mer ett framtidsfråga.
QUOTE]

Inte heller Padjelantaleden har några svåra vad att beakta, utan alla större vattendrag har broar eller spångar över. Dock finns givetvis ett antal mindre vattendrag som man behöver korsa, och även då är det en bra försiktighetsåtgärd att använda minst en stav som extra stöd mht hala eller lösa stenar.
 
Jag hade ett nät med salva på som jag fick av en läkare, för att det inte skulle fastna. Men det var som att fibrerna gjorde så att hela nätet fastnade i såret istället. Jag fick också tipset att ha det direkt mot såret och låta fibrerna som fastnade sitta kvar, men jag tyckte inte det fungerade så bra heller. Jag kanske använde det på fel sätt.

Men då behöver sjukvårds-kitet egentligen inte innehålla mer än en elastisk binda, kirurgtejp, kompresser, något antiseptiskt, värktabletter och skavsårsplåster? Eller missar jag något viktigt?

Låter som om du använde nätet på rätt sätt. Det nätet gör är att hindra det yttre förbandet att fastna (i teorin det fastnar en del ändå...). Har man ett kraftigt vätskande sår kan man behöva byta förband ofta (varje dag eller oftare) men då låter man salvkompressen sitta kvar. Om såret är rent kan den inre komressen sitta en vecka. När den ska tas bort är det mycket riktigt så att den har fastnat delvis i såret men genom att blöta ner såret i vatten så lossnar det ganska lätt ytan att skada den nya sårytan nämnvärt. Detta är inte något som man kanske behöver fundera på under en veckas vandring i fjällen men är man iväg på längre resor kan det vara värt att fundera på att försöka ta med.

De vanligaste problemen som man kan råka utför är där man har användning för sitt eget sjukvårdskit är väl just feber, huvudvärk, halsont, skavsår, mindre skrubb- och skärsår och stukningar. Vid större olyckor bör man kanske söka hjälp utifrån men man bör ju klara att få stopp på en ev blödning. Tycker inte att sjukvårdskitet behöver innehålla mer än vad du nämnt ovan för en vandring i svenska fjällen. Vid längre resor och ffa utomlands kan man få revidera listan lite.
Jag har inte med något antiseptiskt. Eftersom jag bedömer vårt vatten i fjällen var tillräckligt rent för att dricka så är det tillräckligt rent att skölja ur ev sår och det är så rekommendationen är inom sjukvården. Skölj med vatten, det räcker.
Skulle man vara med om eller komma fram till nån som har skadat sig och har en kraftig blödning så är det inte säkert att det räcker med några kompresser men då tar man vad man kan hitta i packningen och lindar med lindan. Sen larmar man.
 
Den lilla pincetten är riktigt effektiv att plocka ut stickor eller i värsta fall en getinggadd mm. Pincetten kan köpas lös om man inte vill köpa eller redan har en Victorinox eller Wenger kniv.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=WENGERTWEEZERS30

Pincett är bra att ha även om jag haft mer nytta av den i skogen än när jag varit i fjällen men den kan definitivt få ingå i ett sjukvårdskit och så bör (ska...?) man ha en kniv med sig...
 
Här lär man sig nya saker hela tiden! :)

Minsta Victorinoxen ingår redan i min utrusning, håller med om att pincetten är bra! Skalpellblad och näsdroppar har jag skrivit upp. Jag känner igen den där nojjan...

Jag beställde en Exos från Addnature och väntar med spänning. Det fick bli ett par andra ryggsäckar också, när det nu ändå är fri frakt och retur. Superbra tips! Sen kunde jag såklart inte låta bli att impulsshoppa ett nytt eldstål när jag ändå höll på. :)

Bra att veta att man inte behöver byta den innersta delen av förbandet varje gång! Jag har en känsla av att mina barn kommer att ha nytta av att jag lärt mig det, förr eller senare.
 
Colin Fletcher rekommenderas att läsas för uppbyggliga och roande stunder, han turade ensam och funderade på vida mer än turen och utrustningen även om han givetvis berörde de erfarenheterna med. Det finns många titlar fråga på bibblan eller slå honom på wiki.
go tur
 
Bra att veta att man inte behöver byta den innersta delen av förbandet varje gång! Jag har en känsla av att mina barn kommer att ha nytta av att jag lärt mig det, förr eller senare.

Det är under förutsättning att såret är rent som det inre förbandet kan sitta kvar. När förbandet väl byts så passa på att tvätta med vatten. Det är ju inte sällan som man blir smutsig när man är ute i naturen och har man ett rent sår så är en av orsakerna till att ha ett förband att se till att såret inte blir smutsigt. En variant kan vara att ha ett inre förband (tex plåster) och utanpå sätter man ett yttre förband som lätt kan bytas när det har blivit smutsigt. Då slipper man byta förbandet närmst såret och stör inte sårläkningen i onödan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.